Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

De microfoon van mijn oortjes doet het niet

Gestart door douwez, dinsdag 25 januari 2022, 22:26:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

douwez

Dag allemaal,

Ik heb dit in software geplaatst omdat de microfoon van mijn oortjes het prima doet op mijn laptop, maar niet op mijn desktop PC. Ik vermoed dus dat het een software probleem is. De output doet het wel maar het lukt mij niet om de input van de mic in te stellen: de mic doet dus niks. Eventueel is het een hardwareprobleem met de aux-poorten van mijn PC, geen idee.
Bij Instellingen -> Geluid -> Invoerapparaten staat "Geen invoerapparaten gevonden", ook niet als ik andere poorten gebruik, Realtek anders instel etc.

Ik heb een Medion computer met een Intel Core i3 CPU, 8gb RAM, x64, Windows 10.

Ik heb Windows Update alle updates laten uitvoeren. Ik heb geprobeerd de Realtek HD Audio driver te verwijderen en de pc opnieuw opgestart. Ik heb ook geprobeerd handmatig een nieuwe(re?) versie van die driver te installeren maar Apparaatbeheer zegt dan "U hebt al de nieuwste versie van deze driver". Voordat ik dit deed kon ik de Realtek HD Audio interface openen (en deze opende automatisch als ik mijn oortjes in de computer deed), nu lukt dat niet meer. Gek genoeg is die nu vervangen door High Definition Audio-apparaat.

Ik heb bij de Privacy instellingen ook alle microfoon-gerelateerde dingen aangezet - alle toegang verleend.

Ik heb de volgende aux-poorten geprobeerd: de gewone voor koptelefoon, de mic poort en aan de achterkant de line-in poort. Ook als ik de instellingen aanpaste binnen de Realtek interface gebeurde er niks.


douwez

Dag Gerrit, dankjewel voor je antwoord!

Sorry, dit was ik vergeten te melden, maar dat is het eerste wat ik geprobeerd heb. Er staan simpelweg geen inputs bij ("Geen invoerapparaten gevonden"), ook niet als ik andere poorten gebruik, Realtek anders instel etc. Post aangepast!

Gerrit

apparatenbeheer=>geluidsadapter=>rechtermuisknop=> eigenschappen
zal een afbeelding toevoegen omdat medion vaak vreemde hardware gebruikt

Jurjen

Zie je wel een inputdevice van de mic op je laptop?
of zie je daar ook niets staan maar werkt hij wel?  :icon_o_O:

Kunt ook pachmypc gebruiken, die kijkt of er nog drivers zijn die je mist/moet updaten
LINK

:icon_good:

douwez

#5
Gek genoeg staat er nu ook geen Realtek HD Audio meer bij Apparaat beheer -> Besturing voor geluid etc. Ik heb nu alleen "High Definition Audio Apparaat".
Ik zal een google zoekje doen op drivers (maar raar dat Realtek opeens mist toch?)

Op de laptop was de input bron hetzelfde als de output bron, en stond deze er wel bij ja.

EDIT: zou je me kunnen helpen de juiste driver te vinden? De drivers die ik tegenkom zijn allemaal Windows XP/7 en de sites zien er soms wat sketchy uit...
HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0887&SUBSYS_14627708&REV_1003
Google herkent dit trouwens gek genoeg wel als Realtek driver.

Jurjen

Ik neem aan dat je een medion ms7708 hebt?

Drivers
Onderin staan audio drivers, realtek onderanderen.
Probeer deze eens te installeren  :yess:


douwez

#8
Oh wat fijn, eindelijk een écht gratis driver updater!

Ik heb de driver geïnstalleerd die je mij aanwees. Realtek staat nu weer bij mijn configuratiescherm!

Echter, ik kan bij Geluidsinstellingen -> Invoer nog steeds geen apparaat kiezen ("Geen invoerapparaten gevonden"), ook niet als ik mijn oortjes in de mic-ingang of achterin in de line-in doe, en deze instellingen ook wijzig binnen de Realtek software...

Als ik mijn oortjes achterin in de Line-In input doe, dan krijg ik wél geluid (geen mic) als ik deze in Realtek instel als 'Hoofdtelefoon', maar géén geluid (en alsnog geen mic) als ik deze in Realtek instel als 'Line-in' - hoewel er nu bij de Geluidsinstellingen -> Input nu wel een input aan te klikken is genaamd 'Line-in', maar deze werkt niet en pikt niks op/laat geen signaal zien.

Kies ik wellicht toch de verkeerde opties bij de instellingen? Zie bijgevoegde afbeeldingen om te zien welke ik bedoel binnen Realtek

Gerrit

kijkt u eens op de laatste afbeelding waar u bij ingang het vinkje heeft staan......oortjes passen niet een microfoon wel
dus afbeelding 1 uw koptelefoon
afbeelding 2 microfoon
output=uitgang: dus geluid
input= ontvangen: in uw geval de microfoon

douwez

#10
Dag Gerrit,

Ik was wellicht wat vaag in de originele post, maar ik heb dus alle combinaties binnen Realtek en de aux-poorten geprobeerd - oortjes in de mic poort, Realtek op microfoon. Oortjes in de koptelefoon poort, Realtek op microfoon, en op Hoofdtelefoon. De line-in poort, realtek op line-in, microfoon, hoofdtelefoon. Geen enkele combinatie werkte helaas.

Op mijn laptop doet de microfoon het (én de oortjes) als Realtek hem instelt als 'Hoofdtelefoon'. In het Realtek menu staat de poort rechts onder 'analoog' (net als alle poorten op mijn PC), het plaatje van de poort is een zwarte cirkel. Gek genoeg duikt op mijn laptop ook meteen een 2e tab op met 'Microfoon' in het Realtek menu als ik mijn oortjes erin doe - deze verschijnt niet op mijn PC.

Verder zag ik ook dat mijn laptop een andere versie van Realtek gebruikt, eentje met veel minder instellingen en bijv. geen Geavanceerde Instellingen. Misschien proberen die versie op mijn PC te installeren?

Gerrit

nee dat gaat niet zie het als auto's een Volkswagen heeft u in verschillende uitvoeringen en dat geld ook voor uw geluid.
u kunt wel raden dat de pc een veel grotere uitvoering is dan de laptop
het vervelende is dat de een wel werkt en de andere niet
u krijgt dus niets op u oortjes te horen en de mic is ook stil
dan heb ik nog een vraag naast u webcam zit ook een microfoon  werkt die wel?

douwez

Ik krijg wél gewoon output (geluid) uit mijn oortjes, alleen de input (mic) doet het niet.
Ik heb geen webcam.

Gerrit

vreemd blijft dat dus de geluid werkt mic niet kunt u kijken of de contacten in de mic bus niet vol stof cq oxidatie vertonen en/of deze niet weggedrukt zijn(vastzitten)
want als deze geen goed contact maakt hebben we ook dit probleem.
u kunt uit de link nog oplossing 6 proberen
https://nl.letmeknow.ch/pubg-voice-chat-not-working-issues-easily

douwez

Dag, de jack van mijn computer is schoon. Ik heb de 6e tip geprobeerd (wifi gewisseld naar de hotspot van mijn telefoon) maar dit levert niks op.
Ik las in een Quora post het volgende: Audio jacks on computers are hardwired. If they are input, you can't use them for output and vv. ( https://www.quora.com/How-can-I-use-an-audio-jack-on-Windows-for-only-input-sounds )
Zou het kunnen dat dit helaas ook voor mijn PC geldt? :/

SMF spam blocked by CleanTalk