Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

AMD vs. Intel

Gestart door MichaelStam, maandag 24 februari 2020, 18:09:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichaelStam

Ik ben mezelf een beetje aan het verdiepen in de aanschaf van een nieuwe Desktop PC. Nu ben ik van oudsher een behoorlijke Intel fan maar zie veel positieve berichten over de AMD CPU's. Ik ben dan ook enorm nieuwsgierig wat jullie mening / ervaring hiermee is, en of het inderdaad verstandiger is om een switch te maken naar AMD. Overdreven grote eisen stel ik er niet aan, het systeem moet in ieder geval goed en makkelijk overweg kunnen met Photoshop. Hebben jullie misschien tips / suggesties?   

Gerrit

zolang ik met computers bezig ben heb je altijd gezeur van wat is beter.....tja zie het als een auto kopen: wat ga je ermee doen hoe groot moet hij zijn is hij praktisch enz enz.
kortom eerst kijken wat je wil en dan een keuze maken.
en dit geld ook voor videokaarten  :icon_good:

Reinier

Waar je voor kiest, AMD of Intel is voor het overgrote deel afhankelijk van 2 factoren:
a) Budget
b) Gebruik

Een AMD systeem is aanzienlijk goedkoper omdat de processoren veel goedkoper zijn dan die van Intel.
Voor een game setup zou ik een Intel adviseren vanwege het feit dat het overgrote deel van de games nog steeds maar 1 of hooguit 2 cores van de processor gebruiken.
I.c.m. een dikke videokaart heb je dan een prima machine.

Mocht foto- of videobewerking, CAD design e.d. het werkgebied zijn, ga dan voor een AMD Ryzen.
Deze multicore processors zijn veel voordeliger dan de Intels, je kunt voor hetzelfde geld een beter presterende processor kopen.
Hang daar snel geheugen bij en een goede videokaart, dan heb je een systeem wat over het hele spectrum beter presteert voor jouw gebruik als een Intel setup.

Mijn advies zou dus zijn om eerst je gebruik goed in kaart te brengen en op basis daarvan verschillende samenstellingen op papier te zetten, 1x AMD en 1x Intel.
Kijk vervolgens wat onder de streep het verschil is..

MichaelStam

Hoi en dank voor jullie reacties. Naar aanleiding van de reactie van Reinier ben ik aan de slag gegaan om wat dingen bij elkaar te zoeken en ben daarbij uitgegaan van de AMD CPU. Hierbij ben ik uit gegaan van de AMD Ryzen 5 3600 (omdat het verschil tussen de 3600 en de 3600x te verwaarlozen is volgens experts), en als moederbord heb ik de Gigabyte X570 Aorus Elite op het oog. Wat betreft geheugen ben ik er nog niet helemaal uit. De verschillen zijn mij nog niet helemaal onduidelijk. De geheugens die is geselecteerd heb zijn: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 (16GB), Kingston HyperX Fury Black 16 DDR4-3200, de Corsair 16 GB DDR4-3200. En hierbij is meteen mijn vraag, maakt 16 of 32 GB een merkbaar verschil op eerder genoemde setting?

De videokaarten vindt ik ook een wat lastige keuze. Ik had de Gigabyte GeForce GTX 1650 SUPER WindForce OC 4G, de MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC, en de Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G geselecteerd. Is het nodig of zou het verstandiger zijn om hier een andere keuze te maken?

Voor de voeding zat ik te denken aan de Corsair VS550 - 550 Watt 80 PLUS, de kast die mij aansprak is de Be Quiet pure base 500.

Ik zie jullie advies met belangstelling tegemoet.       

   

Reinier

Kies voor 3200 of 3400 MT/s geheugen, vergeet 3000 MT/s.
Ik zou kiezen voor 2x 8Gb ( dual-channel ) zodat je later nog kunt upgraden naar 32 Gb maar 16 Gb is de komende jaren voldoende.
Als je Flightsimulator 2020 wilt spelen zou je baat kunnen hebben bij 32 Gb ram maar ik heb over die game nog geen reviews gezien.

Moederbord is een prima keuze.
Neem er een M2 PCI-e NVME SSD van minstens 256 Gb bij...dat is veel sneller als een SATA SSD.

Wat de videokaarten betreft:
de RX 580 Armor presteert over de hele linie een kleine 16% beter als de Gtx 1650 ( bron )
terwijl het verschil met de Gtx 1660 OC zo'n 6 à 7 % is in het voordeel van de 1660.
De 1660 is ook een stuk duurder als de 580 en of je dat. voor dat minimale verschil, over hebt is een afweging die je zelf moet maken.

Corsair maakt zelf geen voedingen, de Corsair VS550 wordt gemaakt door CWT, maar er zijn ook modellen die door Seasonic worden gemaakt.
Kwalitatief goed maar deze is niet ( volledig ) modulair, hetgeen inhoudt dat je een enorme zwik kabels in je kast hebt hangen waarvan je waarschijnlijk de helft niet gebruikt.
Voor de luchtstroom in de behuizing is dat niet bevorderend, zeker niet in zo'n relatief kleine behuizing als de pure base 500...

Maar als het kabelmanagement een beetje voor elkaar is hoeft dat geen probleem te zijn.
Wat is zo snel niet kon achterhalen is de max. lengte voor videokaarten, die RX 580 is 24 Cm lang...

Persoonlijk zou ik kiezen voor een ( deels ) modulaire voeding met iets meer vermogen in deze setup.
Voor de RX 580 adviseert AMD een systeemvoeding van 500 Watt, dan is 50 Watt meer vrij krap, ook gezien de 80% redements-cijfers.
Ik zou gaan voor een oeding van 600 Watt met een Bronze certificaat, dan zit je altijd goed, vooral ook omdat er ook sprake is van een AMD processor.
AMD had in het verleden de naam vrij veel stroom te verbruiken en ook behoorlijk warm te worden ( t.o.v. een Intel setup ).
Dat is de afgelopen jaren wel verbeterd, met name de processoren maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen.

Tevens is een goede airflow belangrijk, een stabiele temperatuur is behoud van de levensduur van je hardware en basis voor een stabiel systeem zonder throtteling.
Maar uiteindelijk is me nog niet helemaal duidelijk waar de nadruk op het systeemgebruik volgens jou gaat liggen..?

SMF spam blocked by CleanTalk