Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

WD elements wordt niet herkend.

Gestart door Speedie, woensdag 26 december 2018, 23:19:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Speedie

Goede avond forumleden,

Mij is gevraagd te kijken naar een externe harde schijf.
Het gaat om een externe harde schijf WD Elements 25A2.

De schijf is van mijn schoonvader en hij wordt niet meer herkend op zijn MacBook.
Volgens zeggen moet de schijf zo geconfigureerd zijn dat hij zowel werkt op een MacBook en op een Windows computer.

Ik heb de schijf op mijn HP laptop met Windows 10 aangesloten en hoor inderdaad het geluidje als je een USB stick aansluit, ook kan ik de schijf veilig verwijderen, maar in de verkenner kan ik hem niet vinden.

Nu werd mij gezegd dat ik aan de schijf een stations letter moet toewijzen, maar in schijfbeheer wordt de schijf ook niet herkend zodat ik ook niks kan toewijzen.
In apparaatbeheer zie ik de schijf wel staan.
Ik heb daar gezocht naar nieuwe software maar die is er niet.
Ook heb ik daar de schijf verwijderd en opnieuw aangesloten maar ook dat geeft geen resultaat.

De schijf wordt gebruikt als backup dus al zijn foto's staan erop dus formateren is geen optie als de schijf al benaderbaar zou zijn.

Mijn en zijn hoop is nu gevestigd op het PC Help Forum.


Mvgr,
Speedie

ps
Klopt het dat ik mij opnieuw heb moeten registreren?
Kon n.l. niet meer inloggen



Gerrit

#1
in apparaten beheer zie je hem wel das mooi daar kan je de "id" uitlezen en daarop googlen.
ik neem aan dat je beide usb kabels hebt aangesloten vaak is het een voedingsprobleem vandaar dat er 2 usb opzitten een voor de data en een ander voor de voeding.
en ik weet dat er ook zijn met 1 usb maar dat gaat altijd fout na verloop van tijd gaat het meer verbruiken en dan is het klaar.
dan rest vaak een usbhub met een externe voeding.
helaas maak ik het veel mee dat externe schijven defect raken......
houd me op de hoogte  :Kicon_good:

Reinier

#2
CiteerVolgens zeggen moet de schijf zo geconfigureerd zijn dat hij zowel werkt op een MacBook en op een Windows computer.

Een Mac gebruikt het HFS+ formaat, in tegenstelling tot Windows ( NTFS ).
Je kunt zonder extern programma geen HFS+ partitie lezen of benaderen in Windows omdat het dit formaat niet kent.
Bovenstaande opmerking is dus niet aan de orde.
De schijf op zich , de WD Elements dus, kun je inderdaad op een Mac of Windows-pc gebruiken omdat het een universeel usb-apparaat is.
Echter door de gebruikte formattering werkt hij maar op 1 van beide, of de Mac of de Windows-pc.

Er is een gratis programmaatje waarmee je vanaf een Windows-pc toch een HFS+ partitie kunt lezen, en wel HFSExplorer.
Om het te kunnen gebruiken moet je Windows-pc beschikken over de laatste Java-versie.

HFSExplorer is behoorlijk eenvoudig in gebruik.
Zorg dat de HSF+-geformateerde Mac-schijf aan je Windows pc gekoppeld is.
Daarna open je HFSExplorer en klik je op File > Load File System From Device.
HFSExplorer vindt automatisch de schijven die met HFS+ geformatteerd zijn en opent ze.
Vervolgens kun je de bestanden die daarop staan naar je Windows pc kopiëren.

HFSExplorer kan alleen bestanden lezen.
e kunt dus geen bestanden aanpassen of wissen of van je Windows-pc naar je Mac-schijf overzetten.
Het integreert ook niet met Windows Explorer, wat betekent dat je de HFSExplorer zelf  moet gebruiken om bestanden van een Mac-schijf naar je Windows-pc te kopiëren.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt en er wat mee kunt, succes. :Kicon_good:

Speedie

Bedankt voor de reacties.

Gerrit,
De aansluiting bestaat uit een gecombineerde stekker, inmiddels met een andere stekker geprobeerd maar het probleem blijft hetzelfde.
Googelen op het "id" geeft eigenlijk alleen maar dat drivers van mijn HP verouderd zijn.

Reinier,
Nogmaals nagevraagd of de schijf werkte op een Mac en Windows en dat wordt bevestigend beantwoord, hoe dat dan zit weet ik ook niet.
Nu doet hij het op beide systemen niet.
Ik heb HFSExplorer geinstalleerd en uitgevoerd ook dan worden er geen bestanden herkend die op de externe harde schijf staan.

Wat ik vreemd vindt is dat het lampje op de schijf wel knippert.
Zijn er nog andere opties?
Kun je de schijf uit zijn behuizing halen en in een laptop zetten zodat hij dan niet via een kabel werkt?
De behuizing kun je niet open schroeven maar zo heb je er ook niks aan dus schade aan de behuizing maakt niks uit.



Gerrit

#4
voor we gaan slopen eerst controleren
usb 3 micro dus en geen combinatie

Speedie

Programma gedownload en geïnstalleerd.
Weet niet goed wat ik ermee kan, in ieder geval staat overal een groen vinkje achter.
Lijkt mij dus goed.

Gerrit

dat is dus de smart zijn we weer een stuk verder heeft u ook de andere testen gedaan vanuit dit programma?
en is hij nu wel zichtbaar in schijfbeheer?

Reinier

Veel externe HDD's van WD bevatten schijven die geen SATA maar een WD usb-aansluiting hebben, dat geldt in elk geval voor veel 3,5" modellen.
Of dat voor de 2,5" modellen ook geldt heb ik niet kunnen achterhalen.
Voor alsnog kan ik dus niet bevestigen of je de schijf intern zou kunnen aansluiten of niet, daarvoor zu je dus de behuizing open moeten maken en kijken welke aansluiting de schijf heeft.

Speedie

Ik heb alleen van beide drives de quick test gedaan, ook daar kwamen geen fouten uit.
De extended test duurt een paar uur per drive, kan het altijd laten draaien als het mij (Met jullie hulp natuurlijk) verder kan helpen.

Gerrit

dan kan u hem eens aansluiten op de mac is hij daar wel zichtbaar nu?
want de schijf mankeert niets volgens de testen

Speedie

Dat ga ik zeker proberen bij gelegenheid, ik ben niet in het bezit van een MacBook.

Blijft het feit dat de schijf op mijn Windows HP niet gezien wordt door HFSExplorer.
Ik kom er op terug.

Alvast bedankt voor de geboden hulp  :Kicon_good:

Gerrit

dat ligt echt aan de usb poort deze geeft maximaal 500m/a en vaak is dat te weinig een usb hub met externe voeding is echt noodzakelijk.
dit had je vroeger ook met de webcam's deed het in het begin prima maar na een maand of zo als hij meer gaat gebruiken zwart.....
mensen denken plug maar aan het is slechts een datapoort met kleine voeding voor bv een toetsenbord cq muis.
een hub zit al vaak op 2amp's en dat is voldoende voor externe schijven

Speedie

Ik heb de schijf aangesloten op een MacBook via een hub met externe voeding maar het resultaat is nog het zelfde, hij is niet te zien laat staan te openen.
Ik ben niet bekend met een MacBook, het schijnt zo te zijn dat na het aansluiten de schijf zichtbaar wordt op het bureaublad maar dat gebeurt niet.
Het lampje op de schijf brandt en gaat op een gegeven moment ook knipperen maar verder gebeurt er niets.
Via een programma van de MacBook zie je wel alle schijven, de harde schijf en twee aangesloten externe harde schijven een werkende en de schijf met het probleem.
De werkende schijf kun je ook openen maar de (defecte) schijf kun je aanklikken en dan zie je ook de bestanden staan maar je kunt ze niet openen.
Mochten er nog opties zijn dan hoor ik het graag.

Mvgr,
Speedie


Gerrit

#13
wd tools mac
dan gaan we nu doen wat u ook op de pc heeft gedaan :Kicon_good:
ps onder deze pagina staan meer updates zou ook eens kijken bij de firmware update

Speedie

Oké, ga ik na oud en nieuw doen het zal op de MacBook van mijn schoonvader moeten gebeuren.
Ik ga hem het linkje wel doorsturen misschien dat hij het zelf al kan uitvoeren.
Ik kreeg wel een foto toegestuurd die ik als bijlage geplaatst heb, ik begrijp van mijn schoonvader dat hij niet weet wat ermee te doen.
Als je het schijf-EHBO uitvoerd is het probleem misschien wel opgelost.
Als je mij kunt vertellen hoe dat uit te voeren hoor ik het graag en anders wens ik het PC Help Forum team en al zijn leden een fijne jaar wisseling toe, ik zal het in ieder geval in gepaste dronkenschap doorbrengen.

Mvgr,
Speedie

SMF spam blocked by CleanTalk