bijna 6jaar oude pc onderdelen/systeem naar win10 upgraden+cardreader inbouwen

Gestart door DrakenComputer, zaterdag 20 april 2019, 15:48:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrakenComputer

Oke bedankt.

Ik ga dit van de komende week uitvoeren. Ik heb hem bijna klaar  :icon_good:

DrakenComputer

ehm maar wacht...Die internetissue...dit gebeurt al een maand of 6 en het is nog steeds win7 systeem. Daarom dat ik dacht dat het aan de internetaansluiting zit maar je zei dat het normaal is dat er speling in zit?

Het probleem doet zit maar paar keer per dag voor en verbindt automatisch weer met het internet.

Ik moet wel zeggen dat ik hem op Wi Fi versterker aangesloten heb, de internet kabel, en niet op de modem maar ook op de modem deed het probleem zich voor.


Reinier

Kan evengoed toch een driver-probleem zijn hoor...Kabel al eens vervangen..?
Hoe verloopt de verbinding naar de router dan bij jou, via WiFi of via een kabel..?
Ik vind het maar een verwarrend geheel....

Je kunt er ook voor kiezen om een nieuw moederbordje te kopen wat standaard o.a. wèl usb3 aan boord heeft, bijv dit Asus bordje.
Daar zit een Realtek RTL8111E ethernet controller voor je netwerkverbinding op en daarvoor is gewoon een Win 10 driver te krijgen en wel op deze pagina.
Ook heeft dit bordje een interne usb3 header waarop je de door jou zo gewenste usb3 kaartlezer kunt aansluiten.
En je krijgt een vers moederbord met een nieuwe UTP-aansluiting, dan zou je netwerk-probleem ook over moeten zijn.

Kortom, als je dit moederbordje aanschaft ben je in 1 klap van al je problemen af... :ohyeah: :ohyeah:


DrakenComputer

Hmm

Oke ik ga even anderhalf weekje hierover nadenken wat ik het beste kan doen met dit oude pc.

Reinier

Neem je tijd, ik ben vanaf morgen tot half volgende week naar Polen, ik lees wel waar je uiteindelijk voor kiest.
Alvast succes met je beslissing  :icon_good:

DrakenComputer

veel plezier in Polen  :icon_good:

Ik denk dat dit het wordt:
SSD kaart kingston schoonmaken(bestanden overzetten naar hdd schijf, hele ssd schijf degframenteren en controleren op fouten) Hierna even kijken of verschil in snelheid toeneemt of hetzelfde blijft. Blijft het zelfde, aanschaf win10

externe cardreader kopen, welke weet ik nog niet maar moet usb ingangen en 3.0 ondersteunen.

Spuitbus lucht kopen. Ik heb de pc weer opengemaakt en wat zie ik, alweer stof propjes bij de voeding...  :icon_confused: Dan moet ik toch even goed de onderdelen schoonblazen.

Nieuwe moederbord laat ik even achterwege. Ik heb toch gigabyte moederbord met i7 processor. Vind ik wel duur genoeg om te laten vervangen.

Reinier

Een SSD mag je nooit defragmenteren, daarmee verkort je de levensduur enorm en je loopt zelfs de kans dat de SSD beschadigd raakt !
De SSD wordt er zo wie zo niet sneller van, Kingston is zo wie zo niet de vlotste SSD, dan had je een Samsung Evo of een Crucial MX of een Intel 66x moeten kopen.

Busjes perslucht haal je voor weinig bij Action  :icon_good:



DrakenComputer

Dat persbusje niet veel geholpen. Stof zit diep in de processor. Met wattenstaafje geprobeerd schoontemaken maar hij pakt niet veel. Stof zit tussen de metalen bladen. Nogal lastig.

Via youtube heb ik videos gezien waarbij de expert gebruik maakt van een compressor  :icon_eek1:

Ik heb hier ook eentje voor de fiets. Vroeg me af of ik dat ook zomaar kan gebruiken? Ik weet wel dat de ventilator met tandenstoker vastgehouden moet worden. Maar is het gewoon mogelijk om met mijn compressor de pc schoon te maken? Hij wordt aangesloten op netspanning en heeft max 8bar (of 12 weet ik niet meer uit hoofd)

Over de SSD, ik heb gisteren bij coolblue toch een samsung ssd 500GB aangeschaft. Nu nog alleen win10 systeem kopen voor 25 euro? Is een nieuwe systeem zo goedkoop? Bij media markt zag ik dat het rond 500 euro kost...  :icon_confused:

Hoe doe ik dit ook alweer? Alle documentn die ik nodig heb naar hdd. Oude SSD eruit, nieuwe erin. Pc aandoen en zie ik dan meteen de partitie venster ofzoiets?

Reinier

Nee, busjes perslucht zijn bij zware vervuiling een kansloze missie, heb ze daarom zelf ook nog nooit gebruikt.
Voor dat doel heb ik hier een hobby-compressor staan met 8 bar luchtdruk. :icon_good:
Ik blaas mijn pc's minimaal 2x / jaar schoon met dat ding, geen punt zolang je, zoals je zelf al opmerkt, de ventilatoren blokkeert ( kast-, cpu-, videokaart en voeding ventilator ).

Een nieuw systeem bestaat uit meer dan een SSD en een Win 10 licentie, je hebt ook een behuizing, voeding, moederbord, geheugen, processor en videokaart nodig tenzij je een processor koopt met geïntegreerde videochip.
Dan ben je voor een beetje desktop-pc toch snel een € 600 - 700 verder en dan heb je bij lange na niet de snelste en sterkste pc.

Hoe je goedkoop aan een licentie komt staat een paar berichten terug.
Je kunt Win 10 ook gewoon zonder licentie installeren en deze achteraf, na installatie en updaten, alsnog activeren door de licentie-code in te voeren.
Dan weet je tenminste of alles naar behoren werkt.
Win 10 kun je gewoon van deze pagina downloaden als je een lege usbstick van minimaal 4 Gb hebt, en op de blauwe knop "Hulpprogramma" klikt.... :icon_good:

Oude SSD afkoppelen, nieuwe SSD aansluiten, usbstick met de installatie-bestanden aansluiten, pc aanzetten en via het bootmenu ( meestal F12 ) de usbstick kiezen als opstartstation.
Als je klaar bent met installeren sluit je de pc af, sluit de oude SSD aan als 2e schijf, opstarten en dan kun je je bestanden zo van de oude naar de nieuwe SSD overzetten.

DrakenComputer

Ah oke, dat is goed om te horen. Dan ga ik maar eens goed schoonblazen met de comppressor  :yay:

Met systeem bedoelde ik eigenlijk alleen win10. Niet hele nieuwe computer  :zwaai:

Maar goed, ben nu de win10 aan het downloaden en met de usb van allekabels (bedankt  :yay: :yay: ) iso bestand aan het maken

Maar de oude ssd ga ik niet meer gebruiken. Ik heb al een 2e hdd schijf van 1tb. Alle data van ssd heb ik naar hdd geplaats.
Moet ik oude ssd alsnog gebruiken als 2e schijf om besturingsysteem installeren op de samsung nieuwe ssd? Ik snap het even niet meer.
:icon_confused: :icon_confused:

DrakenComputer

Oke ik heb de berichten terug gelezen

Dit is hoe ik het ga doen, verbeter mij als ik het fout heb, Oude ssd haal ik weg, doe ik nieuwe erin. 2e hdd schijf met 1TB koppel ik los.

USB erin, pc aandoen, f12 drukken, win10 via daar ergens installeren en pc opstarten. Vaak moet ik dan steeds de pc updaten en wordt automatisch opnieuw gestart?

Wanneer ik daarmee klaar ben, koppel ik de 2hdd weer aan en via apparaatbeheer opnieuw toekennen van schijfnaam ofzoiets?

En dan ben ik klaar voor gebruik?

Reinier

Als je Win 10 vanaf usb wilt installeren moet je in het hulpprogramma kiezen voor "Usb flashstation voor een andere pc" kiezen, niet ISO maken.
Je kunt niet opstarten van een ISO.

Alleen de nieuwe SSD erin, usbstick erin, aanzetten, direct F12 kloppen tot het opstartmenu ( bootmenu ) verschijnt en daar kies je de usbstick en drukt op enter.

Tijdens de installatie wordt de pc meermaals opnieuw opgestart, dat hoort zo.
Kies tijdens de installatie voor "offline account" dus niet aanmelden met een Microsoft account en wachtwoord, en laat bij het "offline account" het wachtwoord-veld leeg !
Anders moet je bij elke herstart dat wachtwoord inkloppen, bloed irritant is dat.
Wachtwoord voor jouw account kun je ook instellen als je klaar bent met installeren, geen probleem.

Als de installatie klaar is, pc afsluiten en 2e schijf aansluiten en weer opstarten, schijf moet dan gewoon zichtbaar zijn in de verkenner.
Mocht dat niet zo zijn, maak dan een screenshot van Schijfbeheer waarop beide schijven zichtbaar zijn en plaats die screenshot in je volgende bericht.

DrakenComputer

En het is he le ma al goed gelukt!  :yay: :icon_good:

Bedankt allen.

Ik heb nu snelle pc (van jaar oud! :icon_eek1: ) met Win10, Samsung SSD 500gb en extern cardreader gekocht van action.

Een vraagje nog. De USB waar WIN10 staat, kan ik die gegevens laten staan en nog steeds als opstart'disk' gebruiken met allerlei andere documten, bijvoorbeeld office en foto's etc etc

Reinier

CiteerDe USB waar WIN10 staat, kan ik die gegevens laten staan en nog steeds als opstart'disk' gebruiken met allerlei andere documten, bijvoorbeeld office en foto's etc etc
Excuus, snap niet wat je bedoelt..
Heb je het over de usbstick waarmee je Windows hebt geïnstalleerd of...?
Als het de installatie-stick betreft, dan nee want hij zal dan telkens opnieuw beginnen met het installeren van Win 10.
Je moet die usbstick formatteren naar NTFS of FAT32, leeg maken dus.
Daarna kun je die weer gewoon als opslag gebruiken.

DrakenComputer

ja ik heb usb stick gebruikt om win10 te installeren.

Dan formatteer ik de usb en kan ik weer gebruiken als normale usb stick. Heb nu alles in orde
bedankt allen :yay:

SMF spam blocked by CleanTalk