Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

veel ongewenste mail

Gestart door ben49, vrijdag 16 juli 2021, 18:42:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ben49

ik krijg de laatste tijd heel veel ongewenste mail elke dag wel een stuk of 3 a 4.
en het zijn de gekste dingen van supermarkt tot koffie aparaten.
v/d ook al een paar keer telefoon gehad van bedrijven.

is daar iets aan te doen kun je ergens afmelden voor zulke dingen.

gr bennie,

Reinier

Wat mail betreft:
nooit op de "afmeld-link" klikken want de spammer ( degene die die zooi verstuurt ) weet dan dat het email-adres in gebruik is.

De meest afdoende maatregel is een nieuw email-adres aanmaken, liefst zelfs 2.
1 gebruik je voor privé zaken zoals contact met gemeente, overheid, huisarts e.d.
Het andere gebruik je op internet als je iets koopt in een webshop etc.
Zo hou je die zaken gescheiden.

Bij Google kun je gratis 1 of meerdere email-adressen aanmaken en deze kun je wereldwijd altijd bereiken via een app op je telefoon ( Gmail ) of via een webbrowser.

Ongewenste telefoon van telemarketeers kun je beëindigen door duidelijk mee te delen dat je dat niet op prijs stelt en niet weer gebeld wenst te worden.
Maak daar een notitie van met datum, tijd en bedrijf zodat je ze daarmee kunt confronteren als ze toch weer bellen.
Mocht dat wederom gebeuren, vertel ze dan dat je een melding zult doen van deze telefoon-terreur bij de ACM.

derkdejong

ik wil toch even wat nuanceren.
niet alle ongewenste mail is spam. spam is spul waar je niet uitdrukkelijk om gevraagd hebt, en waarom je (onbewust) wel gevraagd hebt kan ongewenst zijn.
er zijn tal van sites waar je iets regelt, je adres achterlaat, en je onvoldoende realiseerde dat je toestemming gaf om benaderd te worden door (tal van) 'relaties' van die site (goed voorbeeld: kijk eens op buienradar (toch een betrouwbare site...) naar de 'advertentierelaties': je ontkomt er niet aan als je binnen 10 minuten de weersverwachting wil weten...
mijn stelregel is - afgezien van goed opletten waar je toestemming voor geeft -: als het gaat om ongewenste mail van gekende bedrijven kan je prima de afmeldprocedure volgen om ervan af te komen.
en spam van onbetrouwbaren, is mijn ervaring, stopt meestal na een paar keer vanzelf.
ik volg dagelijks meer dan twintig mailadressen (voor clubs, vrijwilligerswerk etc) zónder spamfilter, en -knock wood- als ik een week twee spams binnenkrijg is het veel...... 

SMF spam blocked by CleanTalk