Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Backup van laptop

Gestart door Paris, zaterdag 31 juli 2021, 20:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paris

Hallo,
Ik wil graag mijn laptopinhoud kopiëren naar een externe harde schijf. Als mijn laptop kapot gaat dan wil ik de backup terug kunnen zetten op een nieuwe laptop. Moet ik hiervoor een lege harde schijf gebruiken of kan de backup op een externe harde schijf waar al een aantal bestanden opstaan maar waar nog genoeg ruimte is?
Vast bedankt!

Reinier

Beide is mogelijk als je een schijf-image maakt van de laptop-schijf.
Deze image kun je daarna, d.m.v. een opstartmedium ( recovery opstartschijf of usbstick ) terugzetten op de schijf van een andere, nieuwe laptop.
Daarbij is er alleen 1 probleem: de windows-licentie is dan niet langer geldig omdat er sprake is van andere, nieuwe hardware.
Je kunt deze windowsinstallatie dus niet activeren indien je huidige Windows een OEM-versie betreft.

Heb je een Retail-licentie, dan kun je deze zonder probleem gebruiken of verhuizen op een nieuw systeem.

Je kunt zo'n schijf-image o.a. maken met Minitool, Macrium Reflect free, Aomei Backupper e.a.
Genoemde programma's zijn alle gratis.

Paris

Dank voor de nuttige info.
Voorlopig wil ik alleen mijn bestanden veilig stellen op een externe harde schijf voor het geval dat mijn huidige harde schijf crasht, zodat ik de backup terug kan zetten op een nieuwe laptop.
Moet ik een lege externe schijf gebruiken of kan de backup erbij komen te staan op een schijf waar al wat op staat?
Vast bedankt!

Reinier

Kan beide.
Als je een reeds in gebruik zijnde schijf gebruikt, maak dan een map met naam en datum van de backup aan waarin je de daadwerkelijke backup wegschrijft.

Jurjen

Je kan gewoon een schijf gebruiken waar al bestanden opstaan hoor!
maak indd wel even een nieuw mapje aan, wel zo handig  :biggrin1:

een lege usb of externe hdd is ook prima maakt geen verschil.

Paris

Ja precies, dat wilde ik weten!
Hartelijk dank!

SMF spam blocked by CleanTalk