Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Van één contact komt een deel van de mail niet meer binnen, en een deel wel

Gestart door Erna, maandag 11 november 2019, 10:01:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erna

Beste mensen,

Er gebeurt ineens iets heel eigenaardigs. Sinds gisteren blijkt van één van mijn contacten (een goede vriendin waar ik altijd goed mail mee kon uitwisselen) een deel van de mailtjes niet meer binnen te komen, en een deel wel. Haar en mijn e-mailadres zijn beide correct gebruikt, en in alle mailtjes, zowel die wel als die niet binnenkomen, hetzelfde. Dus daar kan het niet aan liggen.
Met de KPN Helpdesk kom ik er niet uit. Je krijgt niemand meer aan de telefoon, en de robot stuurt me een link hoe je mail in moet stellen. Maar daar ligt het niet aan, want mijn mail werkt prima.

Bij een deel van de mailtjes ontvangt zij een foutmelding die begint met: "cpsps-ews12.kpnxchange.com heeft uw bericht naar de volgende e-mailadressen geweigerd:...."
Mijn e-mailadres is @planet.nl, en dus van KPN; dat van haar is @hotmail.com (lijkt gelinkt aan Outlook.com?)

Mogelijk is het relevant te vermelden dat ik afgelopen week een nieuwe laptop heb aangeschaft, en dat die, inclusief de mail, door een expert is geïnstalleerd, en alles lijkt verder prima te werken. Ik gebruikte en gebruik Thunderbird. Wel ben ik overgestapt van Windows 7 naar Windows 10.
Maar nogmaals: al het andere lijkt prima te functioneren. En ook van deze vriendin krijg ik een deel van de mailtjes binnen.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? En vooral hoe ik dit op kan lossen?

Bij voorbaat dank.
Groet, Erna

Reinier

Citeercpsps-ews12.kpnxchange.com heeft uw bericht naar de volgende e-mailadressen geweigerd
Dat is niet de complete foutmelding die wordt getoond....er zou nog een reden bij moeten staan, bijv. "recipient rejected" hetgeen betekent dat de mailserver van de ontvanger, die van jouw in dit geval, de mail heeft geweigerd op basis van inhoud, mail-adres o.i.d.

Graag dus de volledige melding plaatsen.
Dat mag als tekst of als screenshot ( bijlage ) zolang de laatste leesbaar is.

Thunderbird is een prima mail-programma, ik gebruik het zelf ook maar heb zo'n melding nog nooit gezien ?

Erna

Mijn vriendin heeft de volledige foutmelding. Ik heb haar gevraagd mij een foto daarvan toe te sturen. Dat lukte niet via de mail, maar alleen via WhatsApp. Die staat dus nu op mijn smartphone. Ik zal die overzetten naar mijn laptop om hem hier in te kunnen voegen.
Ik moet nu de deur uit, dus dat wordt wat later vandaag.
Alvast bedankt voor deze reactie!
Groet, Erna

Erna

Ik heb nu gekeken naar de foto van de foutmelding, maar die bevat slechts een gedeelte van de foutmelding.
Ik zal vragen of ze nogmaals een foto maakt, of de mail (via iemand anders, die mij wel mailtjes kan sturen) naar me toe kan sturen. Daarna kom ik hier weer terug.

Ik vraag me wel af of er geen vertrouwelijke en/of privacygevoelige informatie in zo'n melding staat. Of wel, hoe verstandig is het om de hele melding op een forum te plaatsen?
En is het misschien eenvoudig aan te geven welke onderdelen van de foutmelding het meest relevant zijn om te weten wat de oorzaak is?

Wat het antwoord ook is, ik vind het sowieso vreemd dat ik een deel van haar mailtjes wel ontvang en een deel niet. Ook hetzelfde mailtje komt de ene keer wel aan, de andere keer niet. Is daar überhaupt een verklaring voor te bedenken?

Groet, Erna

Reinier

Je kunt de foto / screenshot ook naar mij sturen als "Persoonlijk bericht" als je denkt dat dat nodig is.
Klik daarvoor op het tekst-ballon-icoon onder mijn naam links.
Je kunt daarbij helaas geen bijlage bijvoegen, je zult de afbeelding / foto dan naar een plaatjes website moeten uploaden ( Google Photo's, ImGur o.i.d. )
en mij in het bericht de link sturen om deze afbeelding te tonen.

Een verklaring heb ik niet, maar wel een vraag:
welk email-programma gebruikt jouw vriendin want het probleem zit aan haar kant.....
Gebruikt ze ook Thunderbird, of het sterk verouderde Windows Live Mail of emailt ze vanuit de webbrowser ( webmail )...?

Erna

Dat weet ik niet. Ga ik navragen.

Maar als het aan de afzender ligt, zou dan een mogelijke verklaring kunnen dat het soms wel, soms niet aankomt, dat ze het misschien vanaf verschillende apparaten (en e-mailsystemen??) stuurt? (Als dat kan???)
Groet, Erna

Reinier

Dat laatste is een mogelijkheid, het kan zijn dat er bij gebruik van een andere mail-optie gegevens worden meegestuurd in de zgn "header" van het bericht waardoor een spam-beveiliging van een mail-server op tilt slaat en het bericht weigert.
Het zou bijv. kunnen dat zij de mails die jij wèl ontvangt verstuurt vanaf de pc en degene die jij niet ontvangt, verstuurt vanaf haar mobiele telefoon of andersom...
De vraag is in dat geval welke app ze op de telefoon gebruikt voor de mail...

Erna

Dat is precies wat ik bedoel. Die vraag had ik dus bij al haar uitgezet. Ik wacht nu op antwoord.
Zodra ik dat heb, laat ik het weten.
Bedankt en groet, Erna

Reinier

Geen probleem, wij hebben tijd.
Vanavond ben ik niet online , morgenvroeg vanaf een uur of 6 weer..
Fijne avond.

Erna

Reinier,
Ik heb je zojuist (om privacyredenen) de volledige melding in een persoonlijk bericht toegestuurd, zoals voorgesteld.

Verder klopt het dat de mailtjes vanaf verschillende apparaten en vanuit verschillende mailsystemen gestuurd zijn. Het zal nog even puzzelen worden hoe het precies zit: welke mailtjes er hoe verstuurd zijn. Maar in ieder geval is een deel via een Exchange iPad verstuurd, en een deel via haar 'hoofdcomputer' met Outlook.
Vanavond heb ik weer gewoon mail van haar ontvangen. Dus ik begin te vermoeden dat het inderdaad (deels?) ligt aan hoe de maitjes verzonden zijn.

Ik ben dus erg benieuwd of je iets meer duidelijkheid kunt krijgen uit de volledige melding.
En natuurlijk: wat kan zij en/of ik eraan doen om er zeker van te zijn dat ik alle mailtjes van haar ontvang?

Groet, Erna

Reinier

In hetgeen je mij hebt gestuurd ( die nieuwsbrief ) lijkt het te gaan om de inhoud van betreffende nieuwsbrief die blijkbaar kenmerken van spam in zich heeft.
Dit kan zijn door bepaalde afbeeldingen of tekst-opmaak.
Hierdoor wordt het spamfilter op de mailserver getriggerd en de mail geweigerd.

Je kunt dit , naar mijn idee, alleen controleren door vanaf beide toestellen / apparaten dezelfde mail met inhoud / bijlage te versturen .
Op die manier moet je gaan uitzoeken welk apparaat of welke inhoud dit probleem veroorzaakt.
Dus een mail opstellen, dan verzenden vanaf beiden.
Daarna zelfde mail met bijlage, zelfde mail met nieuwsbrief etc.
Daaruit zou je een patroon moeten kunnen vaststellen welke apparaat via welke mailserver en welke bijlage / inhoud voor problemen zorgt.

Als je dat weet kun je met dat resultaat de beheerder van betreffende mailserver benaderen en vragen jouw probleem / haar probleem op te lossen.

Als bijv. blijkt dat de opmaak van de nieuwsbrief het probleem blijkt zou je haar kunnen vragen deze in het vervolg als PDF-bestand in de bijlage te versturen, dat zou het dan moeten oplossen.
Zo zijn er meer dingen denkbaar.

Erna

Dank je wel voor deze toelichting.
De nieuwsbrief is niet door haarzelf opgesteld. Het is een nieuwsbrief die zijn heeft ontvangen en aan ons heeft doorgestuurd.
En van het ene apparaat is die dus niet doorgekomen; van het andere apparaat wel.

Ik denk dat ik mijn vriendin ga vragen om voortaan mailtjes met bijlagen, en zeker nieuwsbrieven, alleen nog maar door te sturen vanaf haar laptop, en niet meer via haar smartphone. Gisteravond laat had ze het nogmaals gestuurd via de laptop en dat ging goed.

Ik kijk het daarna even aan of er nog dingen mis gaan. Zo niet, dan beschouw ik dit probleem als opgelost. ZO wel, dan zullen we verder moeten puzzelen.

Heel hartelijk dank voor deze hulp!
Groet, Erna

Reinier

Geen punt, daar zijn fora als deze ook voor bedoeld.
Samen sta je sterk, niemand weet alles, ik zeker niet maar samen komen we er meestal wel uit.
Kijk even wat het aan het einde oplevert, mocht je een bepaalde combinatie vaststellen ( smartphone / gebruikte mail-app en / of bijlage etc ) dan horen we dat natuurlijk graag.
Al was het alleen maar omdat een ander daar in de toekomst ook iets aan heeft en mee geholpen is.

Fijne dag verder en bedankt zover voor de terugkoppeling. :icon_good:

Erna

Als we de details inderdaad helder hebben, wil ik dat inderdaad wel melden!
Groet, Erna


SMF spam blocked by CleanTalk