Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

DIR869 probleem

Gestart door Nol, dinsdag 29 oktober 2019, 19:19:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nol

Ik heb thuis de Cisco E4200 draaien en geen problemen met mijn DCP-J315W printer
In ons vakantiehuis had ik een DIR869 draaien en daar had ik ook een DCP-J315W printer en ook dat ging goed
Vakantiehuis is verkocht en ik heb alles meegenomen om het thuis te gaan gebruiken maar dat loopt niet goed.
Thuis heb ik 1GB verbinding en in het vakantiehuis had ik 250/250 beiden op glasvezel
Nu heb ik thuis de DIR869 aangesloten en gelijk bleek dat de telefoons slecht wifi hadden op het 2.4GHz netwerk maar op het 5GHz netwerk loopt het goed
Waarom is mij een raadsel want in het vakantiehuis werkte het wel goed
Van de week wilde ik wat printen maar dat lukte niet en er is geen printer in het netwerk.
In de printer opnieuw de wifi geinstalleerd en het werkte maar een dag later weer geen printer
Om te testen heb ik de E4200 weer even aangesloten en gelijk ging die printen.
Vreemd want ook de printer werkte goed in het vakantiehuis
Iemand enig idee waar het aan kan liggen ?

Reinier

Goeie vraag Nol  :biggrin1: :biggrin1:

Echt koffiedik kijken...het kan verschillende oorzaken hebben:
verschil in zendvermogen van de WiFi chip ( softwarematige afstelling )
Positie van router / antennes
Aanwezigheid van betonwapening in muren en plafonds
De gebruikte WiFi kanalen ( storing / overlapping van buren )
etc.

Download eens een WiFi analyzer op je smartphone, deze bijv. en meet daarmee eens het verschil in signaalsterkte tussen beide routers op de plek waar de printer staat..?
In deze app kun je zowel kanaal als signaalsterkte zien. De app toont zowel 2,4 als ook 5 Ghz.

Ben benieuwd wat dat oplevert..?

Nol

Daar was ik al bang voor dat het niet even simpel op te lossen was  :icon_biggrin1:

De router zat en zit nu weer in de meterkast en de wanden zijn van gasbeton dus geen wapeningsijzer in, in de betonvloer zit dat wel maar ik praat gewoon over de begane grond

Ik heb die app al op een oudere Android telefoon en één zit op kanaal 3 en de andere zit op 6
Op beiden zit ik alleen dus geen storing van buren of wat dan ook
Beiden komen halverwege 50 en 60

Misschien moet ik de DIR router maar eens resetten en opnieuw gaan instellen

Reinier

Dat laatste zou ik zo wie zo proberen, controleer daarbij in het beheerscherm ook op firmware-updates voor de router.
Wat soms ook helpt is om de printer in het netwerk een vast IP toe te wijzen in de IP-reservering van de router of in het menu van de printer of beide..
Succes daarmee, ben benieuwd of het iets oplevert. :icon_good:
Ik zou het zo in elk geval niet zo 1,2,3 weten wat je anders nog kunt proberen...
Wellicht heeft 1 van de andere helpers nog een helder idee  :icon_rolleyes:

Nol

In ieder geval bedankt voor het meedenken  :icon_good: :bedankt:, ik snap het in ieder geval ook niet waarom e.e.a. fout gaat.
In het vakantiehuis liep het goed en hier niet.
Ander IP adres heb ik wel gekregen maar dat is de WAN kant en beiden routers staan op DHCP
Beiden printers hebben een vast ip adres 192.168.2.35
Maar goed ik ga de DIR resetten en kijken wat er gebeurd.
Ik laat het weten al kan dat even duren maar hopelijk volgende week

Reinier

Het kan nog iets te maken hebben met de lease-time van de DHCP server...

In het verleden heb ik ook veel gedoe gehad met dit soort ellende.
Daarom hebben alle vaste apparaten binnen mijn netwerk een vast IP ( desktops pc's, netwerkprinter, NASsen, mediaspeler, IP camera's etc. )
De enige apparaten die gebruik maken van DHCP zijn de smartphones en een iPad ( maar die wordt zelden gebruikt ).
Toen een maand geleden 1 van mijn 2  16 poorts netwerkswitches de geest gaf was de oorzaak dus snel en eenvoudig te traceren.... :icon_good:

Nol

Probleem gevonden.
Ik heb beiden routers de zelfde naam gegeven omdat ik dan niet elk apparaat wat was aangesloten hoefde te wijzigen dus simpel de E4200 weg halen en de DIR plaatsen
Zo gedaan maar ik was vergeten om de E4200 uit te zetten dus beiden wifi´s met de zelfde naam en wachtwoord waren aanwezig en dat gaf de storing.
Aangezien de DIR ook een 5GHz wifi heeft en de E4200 niet werkte die wel goed maar de 2.4GHz niet.
Printer was denk ik verbonden met de E4200 en dus niet in mijn netwerk van de DIR
Kort gezegd E4200 uit gedaan en DIR aangesloten en alles werkt weer goed
Stom van mij en bedankt voor het mee denken

Reinier

Routernaam moet je nooit aanpassen als je er meer dan 1 in je netwerk hebt..
Je kunt wel de SSID van de routers dezelfde naam geven en verschillende kanalen daarvoor gebruiken.
In dat geval had je dit probleem ook niet gehad maar schakelen de WiFi-gebruikers eenvoudig naar het sterkste signaal, ongeacht van welke router dat komt.

Afijn, mooi dat je de oorzaak hebt gevonden en het nu is opgelost. :icon_good:
Bedankt ook voor de terugkoppeling, wellicht heeft een ander er in de toekomst ook iets aan. :respect:
Fijn weekend  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk