Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuwe PC gebouwd. Binnen 1 dag al problemen

Gestart door jamlego, maandag 11 november 2019, 22:12:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jamlego

Hoi!

Ik wist niet zeker onder welke onderwerp ik dit moest plaatsen maar ik plaats mijn vraag maar hier.
Ik heb dus eergisteren een pc gebouwd. Het ging naar mijn doen best goed. Beetje gekloot met de grafische kaart om hem in het PCIe slot te krijgen, en met 2 vingers de thermal paste op de cpu fan per ongeluk lichtelijk aangeraakt. maar verder niks geks gebeurd.

Wat ik nu dus ondervind: Mijn pc restart random. Hij loopt af en toe 2-3 seconden vast. Mijn scherm wordt soms in een keer zwart en dan komt het beeld terug na 5 sec. Audio maakt soms ook rare geluiden. Wanneer ik mijn pc opstart dan krijg ik eerst de melding op mijn scherm dat er geen signal is en dan 3 sec later krijg ik altijd de logo van het moederbord te zien (volgens mij hoort dit niet). Alsof ik voor het eerst mijn pc opstart en nog een besturingssysteem moet installeren bij wijze van.

En mijn scherm kan geen 1080p zien terwijl ie dat makkelijk zou moeten. Het lijkt alsof ik op 720p zit te kijken. Dit geldt voor youtube en films.

Het klinkt wel erger dan het is. Mijn pc is wel supersnel en ik kan de dingen doen die ik wil doen. Maar dit is niet normaal en het is erg irritant. Misschien ligt het aan de drivers of misschien heb ik mijn grafische kaart inderdaad beschadigd.

Ik hoor graag of iemand me hierbij kan helpen!!

John

Alle nieuwste drivers geinstalleerd :icon_o_O: ook die van je moederbord, bios is ook up to date :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

Het is misschien handig als we weten over welke hardware we praten dus zet eens een overzicht neer van de afzonderlijke componenten...?
Graag merk & type / model van:
processor
moederbord,
videokaart,
SSD,
voeding ( merk, type & vermogen )
geheugen,
behuizing ( incl. aantal case-fans )

Je kunt ook de weblink van Speccy hier neerzetten, dat is wellicht sneller maar vermeld in dat geval ook de gegevens van de voeding want dat laat Speccy niet zien.

Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

jamlego

Ik heb hier een speccy weblink neergezet van mijn hardware:

http://speccy.piriform.com/results/ELFtjvhPNVBdrqXmgta2xvt

voeding (PSU) = Corsair CX 650 Watt 80 plus Bronze semi modular
behuizing = Phanteks p400. Momenteel 1 fan achter, 1 fan voren. Ruimte voor meer.

Ik heb geen drivers van de bios en het moederbord geïnstalleerd. Met name de bios heb ik gelezen dat je daar beter vanaf kan blijven als het niet noodzakelijk is. Misschien in dit geval is het noodzakelijk. Ik wacht af wat jullie zeggen.

Rdruten

Wat zeggen de windows logboeken qua foutmeldingen?
Is je audio via HDMI of wat heb je aangesloten?


jamlego

Ik heb de chipset geinstalleerd samen met de audio drivers. De audio doet nog raar.

Windows log boek geeft ook wat fouten weer. Weet niet precies waar ik naar moet kijken. Het zijn redelijk veel waarschuwingen en fouten.

Reinier

BIOS in het bord us van 23 augustus 2019 dus die is niet verouderd.
Het is echter wel een MSI moederbord dus controleren kan geen kwaad, MSI is berucht om de vele BIOS updates.

Je hebt een paar onlogische en vreemde keuzes gemaakt bij de keuze van je onderdelen:
* het moederbord heeft een M2 slot maar jij kiest i.p.v. een M2 NVMe SSD voor een SATA model, niet slim want de 1e is sneller.
* Je hebt 4 geheugensloten op het moederbord maar jij kiest voor 1 geheugenbank van 16 Gb, ook niet slim want je geheugen werkt nu in single-channel mode.
Had je 2 bankjes van 8 Gb gekozen, dan had het moederbord automatisch voor dual-channel mode gekozen ( dubbele geheugen bandbreedte ) wat dus ook sneller is.

Als je een nieuw systeem bouwt en vervolgens Windows installeert, dan installeer je na het afronden van de Windows-installatie altijd alle drivers van de support-cd die bij het moederbord zit.
Daarna herstart je het systeem en draait handmatig Windows Update, net zo lang tot er geen updates meer zijn.

In de Windows Logboeken zijn fouten in de secties "Systeem" en "Toepassingen" van belang, daar staat dan gele 3-hoekjes of rode uitroeptekens bij.
De fout DistributedCom kun je negeren, dat heeft geen invloed op jouw probleem..

jamlego

Hoi Reinier,

Bedankt voor je reactie. Het is niet helemaal juist wat je zegt. Ik heb geen 1 bank van 16 gb. Ik heb 2 bankjes van 8 gb. Misschien staat het zo in speccy, ik weet het niet zeker.
Ik heb een cd-rom erbij gekregen maar ik heb geen cd-rom speler. Dus geen mogelijkheid om die drivers te installeren. Vandaar dat ik ze heb gedownload.

Wat nu? Opnieuw installeren? Misschien door iemand in real life laten nakijken?

Reinier

#9
Vreemd, Speccy laat inderdaad maar 1 geheugenbank zien van 16 Gb en geen 2 van 8 Gb...
Dat er geen support-cd bij het moederbord zit verbaast mij ook, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Mijn laatste aankoop van een moederbord voor een nieuwe pc dateert van ongeveer 1 jaar geleden, dat was een Gigabyte bord en daar zat gewoon een driver-cd bij.. :icon_rolleyes:

Wat is wijsheid.....Windows opnieuw installeren...ik weet het niet.

* Je kunt eens proberen om WhoCrashed te draaien...indien er van de crash een minidump is gemaakt kun je daarmee een mogelijke oorzaak achterhalen ?

* Als de logboeken vol fouten ( rode stippen / melding "kritiek" ) staan. maak er dan eens wat screenshots van ( met leesbare details ) en plaats deze als bijlage in je volgende bericht ?

* Dat je het logo van de moederbord-fabrikant zien tijdens het opstarten is een BIOS-instelling ( show full logo o.i.d. ) en kun je dus uitzetten.

* Als je besluit om Windows alsnog opnieuw te installeren, download dan vóóraf alle drivers van de support-site en plaats deze uitgepakt op een andere usb-stick zodat je deze nadien alsnog kunt installeren.
Controleer "Apparaatbeheer" om te kijken of Windows ergens iets mist op het gebied van drivers of andere stuurprogramma's.

* Een handige tip:  sluit een zoemer of pc-speaker aan op de front-panel header van het moederbord.
Daarmee kun je, in geval van opstart-problemen, door de beep-code die je dan hoort, een mogelijke oorzaak achterhalen.
Denk aan een video- of geheugenprobleem......

* Verder zijn voldoende koeling en luchtstroom in de behuizing van cruciaal belang dus naast cpu-koeler en fan van de videokaart, minimaal 2 case-fans die voor lucht aan- en afvoer zorgen.

jamlego

ooh ik heb wel een cd-rom bijgekregen maar ik heb geen cd-rom speler in mijn PC. Dus kan de cd niet afspelen.

Whocrashed heb ik gedownload.

Misschien nog een dingetje dat ik vergeten ben te melden. De eerste keer dat ik mijn pc opstart (dus op de powerknop druk van de behuizing) dan krijg ik geen beeld. Ik krijg wel 5 sec een beeld met NO SIGNAL, die ik overigens altijd krijg. En daarna niks meer. Ik druk dan opnieuw op de powerknow en blijf drukken zodat ie reset. En dan start mijn pc wel normaal op en krijg ik wel beeld.

Ik heb de bijlagen toeevoegd.

Laat het maar weten of ik nog meer moet sturen.

Reinier

Oei,oei,oei....
De 2e screenshot staat vol met fouten, ook kritieke waaronder de beruchte "kernel power" melding.
Het vervelende van die melding is dat hij erg "algemeen" is, en kan betrekking hebben op : defect geheugen, defecte voeding of voeding met te weinig vermogen, verouderde firmware SSD, defecte videokaart etc... eigenlijk alles dus.

Voordat we verder gaan wil ik je vragen te vertellen hoe en op basis waarvan je de verschillende onderdelen hebt gekocht..?
Heb je daar advies voor gehad en zo ja, van wie..?
Die 2 geheugenbankjes van 8 Gb, heb je die zomaar gekozen..?
Wat is het merk en type ( volledig nummer van de sticker op die modules ) daarvan..?
Ik wil nl. even controleren of deze op de QVL lijst van het moederbord voorkomen...

Je beschrijving van het eerste inschakelen doet vermoeden dat de voeding de 1e inschakelpiek niet helemaal fijn levert...
Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk voor een voeding die ruim 50A op 1 enkele 12V rail moet kunnen leveren.
Wat er overigens "semi-modulair" is aan deze voeding is mij ook niet duidelijk, behalve de 220V kabel is er niets wat je kunt afkoppelen of weg kunt laten....

Controleer de firmware van de SSD m.b.v. Samsung Magician, wellicht is er nieuwe firmware voor de SSD.

Wellicht is een nieuwe installatie een deel van de oplossing want er staan zoveel fouten in de logs, zelfs van het Appcentre van Win 10...
Dat is niet normaal hoor...
Ik zou even een nieuwe installatie-stick van Win 10 maken met het hulpprogramma hier en dan een nieuwe installatie uitvoeren.
Download vóór je gaat installeren de driver voor je videokaart hier en zet deze ook op de usb-stick met drivers.
Installeer de video-driver direct nadat je de eventueel ontbrekende moederbord-drivers hebt geïnstalleerd ( chipset etc ) en herstart dan het systeem.

Ben benieuwd wat dat oplevert maar wil je eerst even de voorgaande vragen beantwoorden om een idee te krijgen van wat er wellicht fout zit ?


jamlego

Ik heb de build op het internet gevonden. Ik heb reacties gelezen van andere mensen die het ook hebben gebouwd en over het algemeen was het positief.
Hier is de build: build
De onderdelen heb ik voornamelijk besteld op megekko.

geheugenbankjes: CMK16GX4M2D3600C18

ik heb samsung magician gedownload. Er staat dat ik de laatste firmware al heb.

Om er zeker van te zijn dat ik de juiste drivers heb, heb ik screenshots in de bijlagen gezet.
Zou je kunnen controleren of ik de juiste heb?

link chipset driver: https://www.amd.com/en/support
Zie bijlage over de chipset driver. Moet ik degene hebben waar ik een blauwe lijn over heen heb getrokken?

Wat is de goede volgorde om de drivers te installeren? Windows 10 update -> chipset driver -> de rest ?
Een moederbord driver = chipset driver ?

ik heb mijn usb met windows 10 er nog op die ik gebruikt had om windows 10 op mijn nieuwe pc te installeren. Is het simpelweg een usb inpluggen en op setup klikken? Of moet ik misschien eerst naar mijn bios scherm en vanuit daar installeren? Moet ik alle drivers die ik geinstalleerd heb nog verwijderen?

Ik hoor graag!

Reinier

#13
Het eerste wat mij opvalt is dat ik geen QVL lijst van dit moederbord kan vinden op de support-site.
Echter, bij de RAM ondersteuning worden modules van 3800 MT/s niet genoemd, de hoogste is 3466 MT/s.
Hierbij de opmerking uit de moederbord handleiding ( link )  :
CiteerAlways insert memory modules in the DIMMA2 slot first
Ook niet onbelangrijk:
CiteerSome memory modules may operate at a lower frequency than the marked value when overclocking due to the memory frequency operates dependent on its Serial Presence Detect (SPD). Go to BIOS and find the DRAM Frequency! to set the memory frequency if you want to operate the memory at the marked or at a higher frequency.

De SSD moet op SATA1 aangesloten zijn, deze wordt direct aangestuurd vanuit de chipset.
De andere SATA-poorten worden vaak ( deels ) aangestuurd via een 3rd party SATA-controller wat soms voor problemen zorgt omdat de driver hiervan later in het opstart-proces gestart wordt.

Uit de BIOS instellingen:
CiteerFull Screen Logo Display [Enabled]Enables or disables to show the full screen logo while system POST.
[Enabled] Shows the logo in full screen.
[Disabled] Shows the POST messages.

Daarnaast biedt de BIOS verschillende instellingen voor het gebruikte geheugen ( pagina 54 v/d handleiding ).
Instellingen als "DRAM Frequency [Auto]", "Adjusted DRAM Frequency " , "Memory Try It ! [Disabled]", "Advanced DRAM Configuration".

Welk effect deze instellingen opleveren kan ik je zo niet zeggen maar ik zou ook met "Memory Try It !" eens wat proberen aangezien je geheugen gebruikt met een snelheid die niet bij de specificaties wordt genoemd.

Wat de drivers betreft, je hebt in elk geval deze nodig:
Systeem & chipset: link
Onboard audio: Realtek HD Universal Driver link  en Realtek High Definition Audio Driver link
LAN driver link.

Pak de zip-bestanden uit op een lege usb-stick en hou deze achter de hand.
Zet ook de driver voor de videokaart op deze stick !

Win 10 installeren:

Zorg er voor dat je alleen de schijf aansluit waarop Windows geïnstalleerd moet worden, koppel dus alle andere schijven af !

Sluit de stick met de Win 10 installatie-bestanden aan en schakel de pc in.
Druk direct na het aanzetten een paar x op de F11 toets, deze zal dan een opstart-menu tonen.
Kies met de pijltjes-toetsen de usb-stick en druk op [enter]
De installatie zal nu starten.

Kies niet voor Upgrade maar voor nieuwe / aangepaste installatie.
Je krijgt een scherm met schijf-opties.
Selecteer daar 1 voor 1 alle partities en kies voor "verwijderen".
Uiteindelijk is de schijf leeg en bestaat uit 1 grote "niet gepartitioneerde ruimte".
Selecteer deze ( 1x met de muis aanklikken ) en kies volgende.

De installatie zal verder gaan, Windows maakt zelf de nodige partities aan.
De pc zal tijdens de installatie meerdere keren opnieuw opstarten, gewoon z'n gang laten gaan.

Na afloop van de installatie zal de configuratie starten.
Microsoft wil graag dat je met een Microsoft account aanmeldt...
Niet doen !
Is alleen maar lastig... ( er wordt dan een account aangemaakt wat niet over volledig beheer beschikt )
Kies voor "niet nu" of overslaan..
Daarna kies je voor "offline account" en laat het wachtwoord-veld leeg ( dat kun je later altijd nog instellen indien nodig ).

Doorloop de privacy-instellingen ( de spionage-functies ) etc.
Als de configuratie klaar is herstart je de pc, verwijder de installatie-stick en sluit de stick met drivers aan.
Installeer nu de drivers die hierboven gelinkt zijn, incl. de driver voor de videokaart.

Herstart daarna de pc opnieuw en ga vervolgens naar "Instellingen"=> "Beveiling en bijwerken"= "Windows Update" en start deze handmatig.
Herhaal dit proces net zo vaak tot je de melding ziet dat er geen updates meer beschikbaar zijn.

Installeer nog geen externe AV-programma's o.i.d. !
Kijk hoe het hierna gaat...?

jamlego

Heb pc opnieuw geinstalleerd. Bijna precies zoals je beschreef. Heb qua updates eerst windows update gedaan en daarna de desbetreffende drivers geinstalleerd.
Het ziet eruit dat het wel wat heeft geholpen. Eerste keer opstarten gaat gewoon goed. Tot nu toe geen last gehad van haperingen (misschien komt het nog).

Wat ik nog steeds heb is dat mijn pc reboot tijdens het gamen van een zwaar spel, dishonered 2 bijv. League of legends doet wel normaal.
Is dit normaal bij een nieuw pc?

Wat kan ik hieraan doen?

SMF spam blocked by CleanTalk