Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HDD vervangen door SSD

Gestart door Nol, woensdag 14 oktober 2020, 14:10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

#15
Klopt maar als ik de blauwe link aan klikt dan blijft mijn vraag het zelfde.
Net een nieuwe foto gemaakt en nu zonder de G: want die heb ik afgekoppeld en de SSD aangesloten
Nadat ik op de blauwe link heb geklikt en dus het nieuwe scherm opkomt dan heb ik onderin op "select a disk to clone to" geklikt en daarna disk 2 aangeklikt en zo zie je het op de foto staan.
Ik ga ervan uit dat het goed is zo of moet ik eerst windows de SSD laten herkennen ? hoeft niet want die staat al in apparaat beheer  :icon_good:

Op dit moment zit er 1 HDD in die in 2 partities is verdeeld, een C: en een D:
De D wordt als data drive gebruikt en die hoeft niet gekloond te worden
De C wil ik klonen dus die moet ik aanvinken maar moet ik 1 (door systeem gereserveerd) en 3 (none) ook klonen ?


Reinier

Jazeker moet je dat, doe je dat niet dan zal de gekloonde SSD niet willen opstarten.
In de aangegeven partities bevinden zich o.a. de Windows Bootmanager en de MFT ( Master File Table )....

Nol

#17
Wist ik niet en weer wat geleerd
Ik heb de C: gekloond naar de SSD maar zie nu wat vreemds, misschien toch niet goed gedaan ??
De SSD is 500GB maar volgens mijn PC is die nu het zelfde als de oude HDD C schijf namelijk ±139GB
De eerste foto is met alleen de SSD aangesloten en de 2e foto met ook de HDD aangesloten, daarop kan je zien dat de C: en E: de zelfde grote heeft.
Had ik hem eerst toch moeten formatteren ?

Update
Net met reflect gekeken en daar zie ik wel het restant van 326GB staan maar dat is grijs. Zie foto 3
Moet ik daar nog wat aan doen om het te kunnen gebruiken ?

Reinier


Nol

TOP en hartelijk bedankt  :bedankt: :bedankt:
Het is gelukt met het progje en de schijf is nu helemaal beschikbaar
Nu ga ik kijken of het sneller gaat en zo niet dan wil ik er een een 1 of 2GB SSD bij kopen voor de data want de prive data staat op de externe G schijf en die neem ik altijd mee naar ons vakantiehuisje. Op de D schijf staat ook data maar minder belangrijk.
Ik ga het zien en nogmaals bedankt voor alle goede hulp.

Reinier

Mooi dat het allemaal gelukt is... :icon_good: :icon_good: :icon_good:

Wat die ext. SSD betreft:  je bedoelt waarschijnlijk Tb i.p.v. Gb want dat laatste is wel erg klein...
Bij deze capaciteiten geldt:  hoe groter, hoe sneller dus kies voor een usb 3 type...en uiteraard een backup van deze privé data...je weet maar nooit.
Hoewel SSD's de laatste jaren veel betrouwbaarder zijn geworden ( zie ook de 3 - 5 jaar garantie op de meeste modellen ) hebben ook SSD's niet het eeuwige leven.

Succes en veel plezier ermee weer  :icon_good:

Nol

Ja ik bedoelde TB  :redface: en bedankt voor het advies.
Ik maak elke nacht met Back4Sure een backup naar mijn NAS die weer over internet bereikbaar is.
Nu eerst weer even sparen want die kosten wel wat en mijn huidige externe 1TB voldoet nog dus is er geen druk om nu gelijk een nieuwe te kopen  :icon_biggrin1:
Maar als het zover is dan weet ik nu wat ik moet doen  :icon_good: :bedankt:

Reinier

Het snelheidsverschil tussen de verschillende SSD's speelt vnml. tussen de capaciteiten 250 Gb, 500 Gb en 1 Tb.
De 250 Gb zijn de langzaamste, dat heeft te maken met de gebruikte controller ende hoeveel cache-geheugen.
Het snelheidsverschil tussen de 1 en 2 Tb modellen ( en groter ) is verwaarloosbaar klein.
De levensduur van een SSD is o.a. afhankelijk van het gebruikte type geheugenchips, TLC of MLC.
Tegenwoordig wordt veel TLC gebruikt, ook op NVMe PCI-e SSD's, omdat dit goedkoper is.
Nadeel van TLC geheugen is dat het minder vaak beschreven kan worden, wat dus een kortere levensduur betekent ( het punt waarop degradatie optreedt ).

En inderdaad, de grote capaciteiten zijn nog aardig aan de prijs... :icon_eek1:

SMF spam blocked by CleanTalk