Upgrade van GTX 1050ti naar een GTX 1080

Gestart door Marchelloh, zondag 27 september 2020, 16:12:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marchelloh

Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een Medion Erazer P67009 met daarin geinstalleerd:
- Intel Core i5 8400
- 16 GB RAM
- 256GB SSD, 1000GB HDD
- NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti met 4 GB
- 500W voeding

Ik wil graag mijn grafische kaart vervangen door een GTX 1080 om het systeem wat meer in balans te brengen. Echter, ik merk dat de 1050Ti kaart geen separate aansluiting heeft op de voeding, die krijgt alle power via het moederbord. De 1080 heeft twee 6 pins aansluitingen voor de powersupply rechtstreeks op de kaart.

Mijn PC voeding heeft echter alleen 1 connector met 4 pinnen vrij. Zie foto. Kan ik hier een verloopstekker tussenplaatsen of moet mijn hele voeding eruit om deze grafische kaart te plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!



Groet!

Reinier

Wat je schrijft klopt, de GTX 1050 Ti wordt volledig vanuit het PCI-e slot gevoed omdat de kaart een max. TDP heeft van 75 Watt hetgeen ook max. is voor het PCI-e slot.

Op zich een leuk systeem, echter kent Medion 2 nadelen met zijn computers:
* de voeding wordt specifiek voor een bepaald systeem ontworpen en geproduceerd, zowel wat aansluitingen betreft maar ook het max. vermogen wat deze kan leveren.
* vaak wordt een andere videokaart niet door het moederbord geaccepteerd i.v.m. beveiliging tegen overbelasting ( BIOS / UEFI restrictie d.m.v. een zgn. Whitelist ).

Het is dus maar de vraag of een GTX 1080 wel wil werken op dit moederbord, nog afgezien van de voeding.
Dát zou ik eerst uitzoeken vóór ik een andere, dure videokaart kocht.

Overigens is een 500 Watt voeding het aanbevolen vermogen voor de systeemvoeding volgens Nvidia.
In de praktijk heb je veelal iets meer nodig bij volle belasting en dan is een A-merk voeding met een Bronze certificaat ( of beter ) een must.
Ga niet voor een Chinees prulmerk met een hoog vermogen voor een lage prijs, daar krijg je gegarandeerd spijt van !

Je kunt het beste met de Medion Helpdesk bellen met de vraag of het mogelijk is die 1080 erin te zetten.
De voeding zul je zo wie zo moeten vervangen is mijn inschatting.
Wil je voor de zekerheid toch nog even merk en type van de voeding van deze Eraser vermelden..?
Een leesbare foto van de sticker met  spanningsgegevens op de zijkant van deze voeding zou nog beter zijn..?


Marchelloh

Dank je wel Reinier voor je reactie. Ik zie voldoende obstakels, ik laat mijn 1050ti lekker zitten waar-ie zit!

Reinier

Ik geef je gelijk, mijn beslissing zou waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Toch dien ik wel een opmerking te maken t.a.v. mijn bovengenoemde, mogelijke, problemen:

a) Medion is sinds een jaar of 2 ongeveer, eigendom van Lenovo, momenteel de grootste computerfabrikant ter wereld.
In hoeverre dat van invloed is op bovengenoemde beperkingen sinds de overname kan ik niet met zekerheid zeggen, ik heb de laatste 2 jaar geen recente Medion-pc onder handen gehad.

b) De moederborden voor Medion werden de laatste jaren door MSI geproduceerd, op specificatie van Medion.
Of dat veranderd is sinds de overname durf ik niet te zeggen, ik heb daar geen info over.

c) Genoemde zaken speelden al sinds het moment dat Medion overging van het gebruik van Asus moederborden naar die van MSI ( ik noem het altijd Mega Shit International ).
Moederbord van deze fabrikant moet ik niet, voor geen goud, videokaarten van MSI zijn vrijwel altijd TOP.

Voorbeeld van een probleem bij het vervangen van een videokaart in een Medion-pc ( zelfde TDP, andere videochip ) :
https://community.medion.com/t5/Desktop-PC-All-In-One/Upgrade-of-Medion-Akoya-p5360e-with-graphic-card-possible/td-p/55794

Ik ben geen voorstander van kant-en-klare fabrieks-pc's, ik bouw en stel ze liever zelf samen, daarmee heb ik volledige vrijheid over de configuratie, te kiezen onderdelen en kwaliteit daarvan.
Uiteraard ben je dan over het geheel iets duurder uit maar dat weegt niet op tegen de voordelen zoals eenvoudig upgraden.
De pc's die ik voor mezelf samenstel en bouw gaan in de regel 10 jaar mee, met af en toe een kleine upgrade.
De voorlaatste, uit 2009, heb ik 2 mnd. geleden afgevoerd naar de milieustraat ( ruimtegebrek en overcompleet ) maar deze werkte nog probleemloos.

Wellicht iets om in het achterhoofd te houden voor de volgende keer als deze pc aan vervanging toe is...?


SMF spam blocked by CleanTalk