Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Schakelt mijn PC de router uit?

Gestart door pretender, zondag 28 juli 2019, 08:47:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pretender

Hallo,

Is het mogelijk dat mijn PC (7 jaar oud) er voor zorgt dat de internetverbinding tijdelijk wordt onderbroken?

Na het opstarten van mijn PC wordt de internetverbinding verbroken met internet en zie ik op mijn router dat deze weer opnieuw begint te zoeken naar verbinding. Het wegvallen van de verbinding kan direct zijn of na een kwartiertje. En komt vanzelf weer terug. Met de smartphone of tablet geen probleem maar zodra de PC wordt gestart begint het gedonder. Ook met een ehternetkabel rechtstreeks op de wifimodem hetzelfde probleem. De router is inmiddels ook vernieuwd en het probleem blijft.

Dus ik vermoed echt dat er iets niet helemaal lekker gaat met de PC. Maar de vraag is wat het zou kunnen zijn. Windows 10 wordt altijd ge-update en de virus- en malwarescan bieden tot op heden geen oplossing.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem alvorens ik een nieuwe PC moet aanschaffen.

Reinier

* Heb je de router inmiddels al eens ge-rest..? ( opnieuw opgestart na de adapter er 30 seconden uit gehad te hebben ? )
Wellicht is het handig om het merk & model / type router even te vermelden..? ( de oude en de nieuwe ).

* Heb je toevallig nog ergens een usb WiFi adapter liggen waarmee je de pc aan de router kunt hangen zonder gebruik van de ethernet-aansluiting..?

* Heb je al een andere netwerkkabel geprobeerd tussen pc en router ( om te testen ) ?

pretender

Hallo Reinier,
-Opnieuw opstarten heb ik inderdaad altijd gedaan bij het wegvallen.
-Helaas heb ik geen usb WiFi adapter, De PC heeft een insteek WiFikaart
-Andere netwerkkabel heb ik niet maar het is wel toevallig dat mijn netwerkkabel en de WiFi insteekkaart het zelfde probleem geven.
-Router is van ViaSat Modem Satellite SurfBeam 2 Serie RM4000 1-IFL, Ka

Reinier

Ik ken dat Viasat toestel niet, nooit van gehoord ook..
Is wel een simpel ding met 1 enkele LAN-poort naar mijn idee...ken geen enkele provider die dit toestel gebruikt of uitlevert.

Als het probleem met de pc zich zowel via LAN als WiFi voordoet, lijkt het mij iets met de authenticatie van de verbinding te doen te hebben, echter heb ik geen idee hoe je dat oplost.
Ik zou in elk geval testen met een andere pc of laptop die ook Win 10 draait.
Op die manier kun je een mogelijk hardware-probleem wellicht uitsluiten.
Als een andere pc / laptop met Win 10 hetzelfde euvel oplevert weet je daqt je de oorzaak binnen Windows moet zoeken.. :icon_confused:

pretender

De provider is Tooway https://toowayhome.com/ voor direct ontvangst via de satelliet. Dit is omdat ik in de bergen in Spanje woon. Geen internet mogelijk via kabel / zendmast 4G e.d.

Ik heb nog een oude laptop die ik eerst ga updaten en dan is kijken of ik hiermee met Windows 10 wel of geen probleem mee heb.

Wordt vervolgd....... :emo:

Reinier

Succes daarmee en laat maar horen...
Kijk wel even of er drivers zijn voor de WiFi van die oude laptop en Win 10..
Anders doe je straks alles voor niks... :icon_rolleyes:

pretender

Mijn oude laptop is inmiddels ge-update en werkt perfect via WiFi. Geen uitval van de router tot nu toe. Dus denk ik toch wat je al aangaf Reinier dat een hardware probleem in mijn pc de boosdoener is. De vraag is alleen wat ik nu hier nog aan kan doen?

Ik zal de WiFi kaart er uithalen en verder de boel schoonmaken en een visuele blik werpen. Tips zijn meer dan welkom.

Reinier

Omdat de pc zowel via WiFi als ethernet een probleem veroorzaakt met de router kan ik hooguit de conclusie trekken dat het, op 1 of andere manier, iets van doen heeft met de stuurprogramma's van het moederbord, meer gericht: de chipset.
Mogelijk een controller-driver.
Kun je eens laten weten om welk merk & type moederbord het gaat..?
Processor en hoeveelheid werkgeheugen ook graag..?

pretender

Fabrikant MSI
Model: MS-7636
Processor: Intel Core i3 CPU
Geheugen: 4096 RAM
Wisselbestand: 2292MB gebruikt, 5954MB beschikbaar
DirectX-versie: DirectX 12
Windows 10 home 64 bits

Heb ook alles wat niet nodig was losgekoppeld van de pc,  dus geen geluid, printer, webcam e.d.
Kale PC getest.
Zowel WiFi en LAN kabel onafhankelijk van elkaar en met beide internetverbinding binnen een paar minuten ligt de router plat. Met WiFi zelfs binnen een paar seconden.

Reinier

Zal moeilijk worden schat ik zo, MSI biedt ondersteuning voor dit bord t/m Win7 64 bit, dus geen Win 8 / 8.1 of Win 10.
Ik wil wel eens kijken wat er te vinden is maar daarvoor heb ik detail-info nodig omtrent de op het bord aanwezige chips ( LAN, USB, Audio etc ).
Die info kun je verzamelen m.b.v. Speccy.

Installeer dat en voer het uit.
Als de analyse afgerond is klik je bovenin op "Bestand" => Opslaan als tekst-document en kies een naam en een map om het bestand op te slaan.
Voeg het tekstbestand bij als bijlage bij je volgende reactie, ik ga dan voor je op zoek  :icon_good:

Dat zal wel in de middag worden, moet nu eerst boodschappen doen, wil vanavond wel iets eten..  :icon_biggrin1:

pretender

Bedankt voor je info. Gezien het feit dat er geen ondersteuning meer wordt gegeven voor Windows 10 en dat het inmiddels al een oud beestje is ga ik er over nadenken om een nieuwe laptop te kopen met SSD, zodat ik ook wat meer snelheid heb en weer een aantal jaren vooruit kan. :bedankt:
:icon_good:

Reinier

Vrijwel alle basis laptops hebben tegenwoordig een SSD i.p.v. een HDD.
Het ligt er net aan wat je budget is en wat je eisen zijn.
Onlangs heb ik 2 mensen van advies voorzien betreffende een nieuwe laptop en wel deze.
Beide zijn er nog steeds bijzonder tevreden mee, maar het moet uiteraard wel binnen je budget liggen. :yess:

pretender

Heel erg bedankt Reinier voor je hulp en advies over een nieuwe laptop. Ik ga eens kijken of deze ook wordt aangeboden in Spanje.

Hasta luego :icon_good:

Reinier

Succes met je uiteindelijke keuze.
Ik ben uit gegaan van een 15,6 inch beeldscherm, dat is voor de meeste mensen groot genoeg.
Als je ook genoegen kunt / wilt nemen met een 14 inch scherm wordt de keuze aanzienlijk groter.
Dit levert o.a. een betere accu-duur op maar de prijzen liggen daarbij over het algemeen ook iets lager.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij een mat ( i.v.m. reflecties en afleesbaarheid ) IPS of VA beeldscherm.

In elk geval wens ik je er veel plezier mee  :icon_good:

pretender

Hallo Reinier,
Het is uiteindelijk een HP 15,6" geworden met touchscreen, 16Gb RAM 512Gb SSD, 1Tb HD IPS full HD.
Rechtstreeks uit de VS via Amezon. Prijs inclusief invoerbelasting en verzending €760,-
In Spanje waar ik woon liggen de prijzen een stuk hoger en minder keuze, vandaar.
Ik ben er zeer tevreden mee.

Groetjes en tot een volgende keer :icon_wink: :icon_good:

P.S. zojuist ook bericht ontvangen dat ik de prijsvraag heb gewonnen :yay:

SMF spam blocked by CleanTalk