Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hulp bij aanschaf pc gevraagd

Gestart door MetalMike, zaterdag 14 maart 2020, 16:46:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MetalMike

Ik ga op zoek naar een nieuwe pc, nu heb over bij Dragon Computers goede recensies gelezen, wilde hulp aan dit forum vragen waar ik op moet letten en of ze kunnen helpen met een keuze(mogelijkheid). Ik ben een "gebruiker" en geen kenner, ook heb ik beperkt budget, wil eigenlijk niet boven de 500 Euro gaan.

Ik hoor en lees heel goede verhalen over Dragon Computers, zowel over kwaliteit, budget, nazorg, customer service, nauwelijks een wanklank. Daar ligt wel mijn eerste keus. Nu is het probleem dat ik zelf niet veel sjoege heb wat ik moet kopen. Een compleet systeem lijkt me dan beter. Hoeft niet per se een besturingssysteem te hebben, kan een recente image maken van mijn huidige schijf en dan plaatsen op de nieuwe, kan ik vast opzoeken hoe dat gaat. Een image zelf heb ik al eens gemaakt als back-up.

Wat wil ik, om van mijn nieuwe pc te genieten.
a: Ik speel geen zware grafische spellen, Vice City, Sim City, Rise Of Nations, Monkey Island is waar ik zo'n beetje van hou.
b: Beetje goed geluid zou wel mooi zijn. Ik luister veel muziek via de pc, geen geluid-o-fiel, maar zou fijn zijn als het een beetje hard staat, dat het niet te dun wordt. Wil later misschien nog betere boxjes kopen.
c: Ik heb nu bij mijn huidige pc dat mijn geheugen volloopt, kennelijk te maken met goedkope Hong Kong zooi heb ik begrepen, alsook bv mijn processor heeft moeite alles bij te houden. Als ik de app Foto's start is het een ramp hier!
d: een pc waar ik gewoon lange tijd, jaren mee voort kan!

Kennelijk is een MSI moederbord soms ook geen goede keuze, omdat ze soms niet helemaal up to date en vaak updates nodig hebben (kennelijk waar ik ook tegen aan loop nu). Wil ik liever voorkomen. Dat is het enige waar ik bij Dragon bij tegen aanloop met de goedkopere pc's. Of is dat een issue wat niet meer opgaat? Hier kan ik zeker hulp bij gebruiken, met deze keuze! Net als bij geheugen en voeding.

Heb wel aardige pc's gezien van 350 Euro plus, wel MSI moederbord maar wel met AMD of Intell processoren, wat gewoon kwaliteit is toch? Met eventuele uitbouw/aanpas opties. Voeding, koeling enzovoort. Ik frustreer me alleen gigantisch dat als ik WMP aan heb en drie vensters, Foto's aanstaat, alles in super slomo gaat.

Hopelijk kunnen jullie met een keus maken helpen. Komende week of de week er op, wil ik echt gaan bestellen. Ook veiliger, scannen duurt heel lang en sla ik daarom soms over.

3 Opties die ik nu bijvoorbeeld zie:
https://www.dragoncomputers.eu/Thuis-PCs-onder-400Euro/Intel-Core-i3-8100-Coffee-Lake-4-Core-4x3.6Ghz-razendsnelle-256GB-M2-SSD-8GB-DDR4-thuis-PC
https://www.dragoncomputers.eu/Thuis-PCs-onder-400Euro/AMD-Ryzen-3-2200G-4-Core-3.5Ghz-Turbo-3.7Ghz-APU-Radeon-VEGA-8-1100Mhz-grafische-kaart-met-HDMI-DVI-VGA-8GB-DDR4-256GB-SSD-junior-game-PC

en een duurdere
https://www.dragoncomputers.eu/alle-computers/Intel-Core-i3-8100-Coffee-Lake-4-Core-4x3.6Ghz-Intel-UHD-Graphics-630-met-DVI-HDMI-4K-ready-1TB-SATA600-HDD-8GB-DDR4-DVDRW

Eerste twee met uitbouwopties wel goed? Is de duurdere ook echt superieur aan de eerste 2? Laatste heeft dan geen MSI moederbord.
Veel vragen, sorry daarvoor. Heb hier echt hulp bij nodig.

Reinier

Als 1e opmerking: een image, gemaakt op een ander systeem ( andere hardware ) gaat niet werken omdat dan de activatie vervalt .
Dit is met name het geval als er een ander moederbord of processor in het systeem zit dan van die waarvan de image is gemaakt.

Maar een digitale licentie voor Windows kost je maar rond de € 20 dus dat gaat nergens over.

Zou eens in de folder van Aldi kijken, daar is momenteel deze pc te koop voor € 499 en die kan alles en meer wat jij nodig hebt.
Je kunt hier eventueel later nog een losse videokaart in plaatsen als dat nodig zou zijn.
Medion is sinds 2 jaar eigendom van Lenovo, de grootste pc fabrikant ter wereld en je krijgt ook 3 jaar garantie i.p.v. max. 2 jaar.
Zelf heb ik er goede ervaringen mee in dat opzicht  :icon_good:

MetalMike

Top, kijk eens aan, dat wist ik helemaal niet. Dat je een image dan niet probleemloos op een andere pc kan overbrengen (als er een ander moederbord/processor aan te pas komt).
Dan zou ik dus in principe, zo ik het goed lees, als ik die image tòch wil plaatsen, mijn Windows opnieuw moeten licentiëren? (<---Ned. taal even opgerekt hier)
Dus dan naar instellingen en "Bijwerken en beveiliging" en op Activering klikken... en dan activeren middels een klik op een knop!?
Geef ik misschien wel de voorkeur aan, omdat ik middels Wifi werk op de pc en niet precies waar mijn cd (of wat het ook was) ligt voor de snoerloze installering. Zo lang geleden.

Ik heb nog 1 vraag over de licentie: ik heb ooit een legale versie (cd) van W8 gekocht, die ik op 5 pc's kon installeren. Nooit gedaan, maar ik vraag me af, is mijn versie dan middels dat image niet in principe de tweede versie (en zou dat dan wel goed kunnen gaan)?

En een gewone back-up (nog nooit gedaan btw), is dat alleen voor het profiel en instellingen ofzo?

Dus die Aldi pc is een betere pc dan die links die ik gaf. Als ik het goed begrijp is mijn versie van Windows, als ik die pc koop, overbodig? Gewoon opstarten en gaan met de geit. Licentie al aan boord.

Ik zal dan denk ik alleen mijn USB via verloopstukjes moeten aanpassen, alles wat ik heb gaat nog via USB 2.

Super bedankt WEER voor je hulp, ben zo blij met dit forum hier. Raad het zelfs bij andere mensen aan.
(en sorry voor de wedervragen)

Reinier

Nee, dat werkt niet omdat de digitale vingerafdruk op de server van Microsoft niet overeenkomt met de vingerafdruk van het nieuwe systeem en dus wordt er niet geactiveerd.
Je zult echt een andere product-key ( licentie sleutel ) moeten invoeren om te activeren.

Wat je eventueel zou kunnen doen is die Win8 installeren, volledig updaten en daarna upgraden naar Win 10 maar dan ben je 2 dagen bezig.
Een andere optie is een schone Win 10 installatie uitvoeren en de licentie-code van die Win8 invoeren.
Dat zou moeten kunnen omdat de upgrade van oudere versies naar Win 10 nog steeds gratis is maar ik kan je niet garanderen dat dit werkt, zelf nl. nooit geprobeerd.

Die Aldi-pc is compleet, voor-geïnstalleerd met Win 10 Home en met toetsenbord en muis.
Kwestie van scherm aansluiten en aanzetten, configuratie van Windows doorlopen en gaan..

De Aldi pc is wat processor ( allernieuwste generatie Core i5 ) betreft 3x beter als alles wat je eerder linkte en heeft daarbij ook nog eens 16 Gb geheugen i.p.v. 8 Gb en een 512 Gb SSD i.p.v. 256 Gb..
De Core i3 van Dragon is er 1 van de vorige generatie dus eigenlijk al verouderd, daarom kost dat systeem ook weinig. De specificaties zijn, zelfs voor dat bedrag, uiterst mager.

USB1 , 2 en 3 hebben allemaal dezelfde USB Type A stekkers aan de pc zijde.
Verschil is de transfer snelheid en de usb3 stekkers zijn blauw van kleur op de pc....
Wat hardware betreft gewoon echt een stuk beter en 3 jaar garantie

MetalMike

Geweldig, dankjewel! Luid en duidelijk allemaal! Heb ik nog vragen, dan kom ik nog eens terug, maar dan lijkt me dit inderdaad het beste: de Aldi pc! Klinkt als een kleine topper!
Even kijken of ik het zo kan kopen in een winkel, anders laten bezorgen!

Zal ik gewoon even moeten kijken naar de cd/stickje of wat het ook was voor de Wifi. Had geen idee dat de USB2 ook op de 3 paste, zo direct. Wist dat het kon, maar niet dat het direct kon.

Geweldig bedankt weer. Topper ben je  :icon_good:!

Reinier

Afhankelijk van merk & type router kun je een WiFi usb dongle kopen die aan de eisen voldoet.
Niet alle modem / routers beschikken over dual-band WiFi , d.w.z. WiFi op 2,4 Ghz ( gebruikelijk ) en 5 Ghz.
Alle routers die je van je ISP krijgt hebben dat tegenwoordig wel maar er zijn ook veel mensen die een "eigen" router gebruiken.
Deze zijn vaak al wat ouder en hebben alleen WiFi op 2,4 Ghz ( WiFi b/g/n/ AC )

Als je vrij dicht bij de router zit is WiFi op 5 Ghz wel aan te bevelen, de transfer snelheid op die frequentie is veel hoger en die band zit nog lang niet zo vol als de standaard 2,4 Ghz WiFi.
Onder deze link een overzichtje van wat er zo al te koop is incl. prijzen.
Persoonlijk zou ik iets kiezen dat de mogelijkheid biedt de antenne te verplaatsen voor een beter signaal maar je kunt desnoods de dongle ook aansluiten via een usb verlengkabel ( niet langer dan 1,5 mtr. i.v.m. signaal-verlies ! ).

MetalMike

Was niet thuis vanaf gisterenochtend, lees je post nu pas.

Maaruh... ik wachtte met kopen totdat ik van mijn baas het toestemming kreeg om het bij hun te laten bezorgen. Dus: de 14e was de actie, nu vandaag de16e al volledig uitverkocht  :icon_mad:!!!

Baal zwaar hiero...

Reinier

En in de Aldi online shop dan..?
Vaak kun je ze daar nog wel krijgen als ze in de winkel zijn uitverkocht...
Dat is bij Lidl ook zo..

MetalMike

Ben eerst naar de winkel geweest tegen 5'ven, daarna bij de online shop gekeken. Niet meer te kopen helaas ;)!
Ging rete-snel dus...

MetalMike

En aangezien je die anderen eigenlijk afraadt, kan ik maar beter hopen op een aardige aanbieding (hopelijk) binnenkort!

Reinier

Je zou ook hier eens naar kunnen kijken....
Dat kan alle games ook makkelijk aan die jij opgeeft...
Daarnaast is het binnen budget, helaas geen M2 maar een SATA SSD maar wel met een losse videokaart i.p.v. de interne van de processor..

Wel zelf bouwen maar daarvoor hoef je geen raketgeleerde te zijn.. :icon_biggrin1:

MetalMike

Wauw, ik ben echt geen pc klusser, dit wordt moeilijk voor mij. Maar ik wacht even. Ik heb nog een (oudere) Kingston SSDNow 300 (120GB) die niet herkent wordt door mijn huidige pc (en dus ongebruikt is), een redelijk nieuwe voeding dankzij jou vorig jaar bemachtigd... zou dus een optie zijn, om goedkoper uit te komen. Maar zonder hulp lukt dit me nooit denk ik. Ben in de weekenden ook zelden thuis, om tijd vrij te maken om er evt te aan klussen. En in deze tijden hulp vragen, fysieke hulp thuis persoonlijk wordt gewoon moeilijk.
Ik wacht nog even tot zondag, dan heb ik meer tijd hopelijk om te checken. En wie weet wat er dan nog aan aanbieding voorbij komt. Nogmaals serieus bedankt, echt jammer dat die Aldi pc niet meer lukt. Twee dagen zeg en dan al op!

Reinier

#12
Tja, dat was zo'n 15 jaar geleden ook al zo toen de verkoop van pc's bij Aldi net op gang begon te komen, toen stonden ze een half uur vóór opening van de winkel al buiten in de rij.
Dat kan ik mij nog goed herinneren...
Maar je weet het nooit, soms staan er nog pc's in de winkel een week nadat de folder uit kwam..
Ik denk dat je gewoon pech hebt nu want volgens mij zijn er veel mensen die de huidige situatie al hadden verwacht en nog snel zo'n pc gekocht hebben om de komende tijd door te komen.

Die nieuwe voeding kun je zonder meer gebruiken, die SSD is wel erg klein, ik zou er toch minimaal een 250 Gb type in zetten om Windows op te installeren.
Wat betreft het bouwen:  dat lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is.
Kwestie van gezond verstand gebruiken, goed lezen, de juiste volgorde aanhouden en dan is het in principe binnen een uurtje of 2 - 3 klaar en kun je Windows gaan installeren.
Overigens zijn er op Youtube genoeg instructie-video's te vinden over hoe je een pc zelf bouwt, van het plaatsen van het moederbord, processor en koeler, geheugen, videokaart etc tot het laatste schroefje aan toe  :yess:

Wat hulp bij het bouwen betreft, tja, dat is onder de huidige omstandigheden wel een dingetje..
Normaliter ben ik niet zo moeilijk, heb wel vaker mensen aangeboden om met het spul hierheen te komen om de zaak in elkaar te zetten...
Echter, nu ga ik dat niet doen om de simpele reden dat ik op 5 punten in de risico groep van dit virus val.
Leeftijd, hart patiënt, diabetes, roker en een niet zo hoge lichamelijke weerstand..
Anders was je gewoon welkom geweest, geen punt, maar nu is het risico me gewoon te groot. :redface:

Mijn advies: geduldig zijn.
Bij Aldi hebben ze gemiddeld elke 2 maanden zo'n aanbieding, de ene keer iets aantrekkelijker als de andere maar scherp geprijsd.
Over een maandje of 2 is het vakantiegeld ook weer binnen en kun je je budget mogelijk iets verhogen.
Vakantie gaat dit jaar toch niks meer worden:
Europa en de rest van de wereld zitten voorlopig de eerste 3 -4 maanden op slot en tegen de tijd dat je ergens heen kunt zijn de helft van de reis-bureau's en vliegmaatschappijen failliet...
Dan wordt het een auto-vakantie..

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je bij zaken als Dragon iets tegenkomt van deze prijs dat wat specificaties betreft vergelijkbaar is...
Zelfbouw is over het algemeen wel iets duurder maar heeft als voordeel dat je zelf bepaalt welke componenten je gebruikt en aan welke eisen een systeem moet voldoen.
Dus geen paniek, wacht rustig af....als dat virus is overgewaaid en de tijd is daar mag je altijd een beroep op me doen  :icon_good:

MetalMike

Hey Reinier,

oh joh, dat was niet eens in mij opgekomen, maar natuurlijk begrijp ik dat je niet zou kunnen helpen nu. Mijn vriendin behoort zelf ook tot de risico groepen en we huggen niet eens nu, voor de zekerheid (en dat is een crime), klink overdreven, maar het was voor ons al een heftig jaar: dus nu maar even niet. Maar top, wie weet in de maanden die komen.
Heb de komende tijd ook niet echt de tijd om heel veel tijd te besteden aan evt bouwen, had ik vakantie, dan had ik daar zeker wel aan willen beginnen, lijkt me een prachtige manier om eens ECHT meer  te weten te komen als het om pc's gaat.

En ja, lijkt me beter om maar even te wachten nu, zelfs soms maar kijken en zie ik zelf wat, drop ik hier misschien een link ovoor deskundigheidsoordeel ;)!

Blijf gezond svp en ik ben echt al super blij de moeite die je hebt genomen. Fijne avond alvast en tot een volgende ronde  :icon_good:!

Reinier

Geen punt, graag gedaan, daar is het forum voor nietwaar...?
We moeten het samen doen, ik weet ook niet alles, ook ik loop regelmatig tegen dingen aan die voor mij nieuw en onverklaarbaar zijn.
Maar op die manier blijf je wel bijleren, en die kennis die daaruit voort komt deel ik met alle plezier, zo worden we er allemaal wijzer van, toch..?

Ja, het is een beroerde tijd en het komt steeds dichter bij. :icon_twisted:
Schoonzuster mogelijk besmet ( nog geen uitslag ) en een vriendin van ons mogelijk ook...
Dus even de rem op alle sociale contacten en bezigheden. :yess:

Ga straks alleen nog even bij een transportbedrijf de email opnieuw organiseren en de wachtwoorden op de mailserver resetten maar daarna z.s.m. weer naar huis.
Dit is even belangrijk, bedrijf doet supermarkt bevoorrading dus moet blijven draaien, anders zijn straks in veel winkels de schappen leeg..  :icon_eek1: :icon_eek1:

Ook voor jullie en iedereen op het forum: blijf gezond, pas goed op jezelf en neem geen onnodige risico's.

Als je wat tegen komt of de tijd rijp is weet je me te vinden, een reactie duurt meestal niet erg lang.
Tot de volgende ramp en sterkte in de strijd  :icon_good: :zwaai: :zwaai:

SMF spam blocked by CleanTalk