Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

is dze grafische kaart een goede optie ?

Gestart door armani6666, maandag 05 maart 2018, 20:48:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

armani6666

Hallo,

Mijn pc van al weer wat jaartjes oud is toe aan een update.
Ik wil er voornamelijk mee gaan gamen en ik wil er ongeveer 200 euro aan uitgeven.
Het betreft hier een : HP Pavilion 6640 met een intel i5 650 processor 3.20ghz.
6144 MB werkgeheugen en een Geoforce GT230 videokaart.
En met name de videokaart wil ik gaan vervangen door een GTX 1050 of 1050 ti.


Mijn vragen zijn de volgende  - zijn de hierboven genoemde kaarten goede opties ?
                                           - Zijn er eventueel betere alternatieven.

Mvg,  Dennis

Reinier

En welke games dacht je hiermee te gaan spelen..?

armani6666

In eerste instantie Far Cry 4 en daarna Far Cry 5.
Verder heb ik nog geen flauw idee, zal waarschijnlijk iets in dezelfde lijn zijn.

Mvg, Dennis

Reinier

#3
Oordeel zelf:
Far Cry 4 Recommended Requirements

       
  • CPU: Intel Core i5-2400S @ 2.5 GHz or AMD FX-8350 @ 4.0 GHz or better
  • RAM: 8 GB
  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8/8.1 (64bit versions only)
  • VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 680 or AMD Radeon R9 290X or better (2GB VRAM)
Far Cry 5 Recommended Requirements

       
  • CPU: Intel Core i7-4770 @ 3.4 GHz | AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz or equivalent
  • CPU SPEED: Info
  • RAM: 8 GB
  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only)
  • VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD R9 290X (4GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)
Voor Far Cry 4 zou je met de GTX 1050 nog wegkomen, de 1050- ti is uiteraard sneller, getuige deze benchmark , maar het houdt niet over....
Voor Far Cry 5 kom je met de 1050 ook nog weg, hetzij dat het verschil met de geadviseerde GTX 970 hier beduidend groter is ( benchmark ), echter voldoet jouw processor niet aan de gestelde minimum systeemeisen en dus ook niet aan de geadviseerde eisen.

Persoonlijk zou ik geen geld investeren in een nieuwe, betere videokaart voor dit verouderde systeem.
Als je met deze hardware enigszins fatsoenlijk en met plezier wilt gamen moet je de processor upgraden, 2 Gb extra geheugen erbij prikken en je videokaart vervangen.
Mogelijk moet je dan ook nog een andere voeding met hoger vermogen aanschaffen om een beter presterend systeem van voldoende stroom te kunnen voorzien.
Dat laatste zal er net om hangen...

Upgrade-mogelijkheden voor jouw systeem in dit overzicht van HP. :icon_good:

Zelfs als je genoemde onderdelen gebruikt zou kunnen vinden voor weinig ben ik van mening dat het de kosten en tijd niet waard zijn.
Je kunt dan beter zoeken naar een ander, gebruikt systeem wat reeds aan de gestelde eisen voldoet of iets waar je hooguit een andere, eventueel gebruikte, videokaart in moet zetten.

Gebruikte onderdelen kopen brengt altijd een zeker risico met zich mee, daar moet je wel op bedacht zijn.
Een laatste optie is uiteraard sparen voor een compleet nieuw systeem met een redelijke toekomst-bestendigheid maar dan praat je toch snel over een investering van om en nabij de € 1000,=.

armani6666

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting.
Ik denk dat deze pc oplappen geen serieuze optie meer is.
Maar eens voorzichtig gaan oriënteren naar een helemaal nieuwe game pc.
Mijn dank is groot.

Mvg, Dennis

Reinier

Oké, tot slot dan nog wat tips:

Indien je de aanschaf van een nieuw systeem overweegt en prijstechnisch voordelig uit wilt zijn ( t.o.v. een Intel systeem ) dan is een nieuwe pc met een AMD Ryzen 5 processor een goed begin.
Met name de Ryzen 5 1600.
De combinatie processor & videokaart bepaald uiteindelijk voor het overgrote deel hoe het systeem presteert.
Staar je niet blind op de hoeveel werkgeheugen ( 8 of 16 Gb (, met 8 Gb draaien 96% van de games probleemloos.
Wat schijfruimte betreft is de combinatie van SSD ( voor Windows ) en een "ouderwetse" HDD voor games en opslag ideaal.
Als je een ruim budget hebt kun je er ook voor kiezen om alles in SSD uit te voeren ( bijv. een 250 Gb SSD voor Windows en een 500 Gb SSD voor opslag ). :icon_good:

armani6666

Ik neem deze informatie in mijn overwegingen mee.
Nogmaals dank.

Mvg,  Dennis

Reinier

Graag gedaan, ik hoop dat je er je voordeel mee doet.
Uiteraard mag je, als je iets gevonden of samengesteld denkt te hebben, deze uitkomst hier op het forum voorleggen.
Wij kunnen dan voor je kijken of er mogelijk verbeter-punten zijn ( in prestaties of prijs-technisch ) of anderszins adviseren voor een zo goed mogelijk systeem binnen jouw budget. :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk