Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

beeldschermen toevoegen

Gestart door ECpc, vrijdag 29 december 2017, 18:39:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ECpc

Ik heb een AMD Radeon 7800 grafische kaart waar volgens AMD 6 beeldschermen tegelijk mee kunnen worden gebruikt. Ik zat op 2, wil nu naar 3, maar ben terug naar 1. De AMD-software heeft ipv een beeldscherm toegevoegd er eentje af gehaald. Die staat nog wel in de lijst onder beeldscherminstellingen, maar doet niet meer mee.
Toen ik het derde scherm voor het eerst aansloot, was dat scherm 1 geworden. Na herstarten zonder dat, kreeg ik de oorspronkelijke configuratie weer terug. Daarna is het alleen maar minder geworden.
Door gebruik van de AMD software, onlangs geupdate, verandert de schermindeling naar onbruikbaar (heel lage resolutie, een scherm minder). De resolutie is nu wel weer hoog, maar ik zit dus nog maar op 1 scherm.

Hoe krijg ik het 2e beeldscherm weer aan, en hoe krijg ik het 3e scherm herkend? Via configuratiescherm van windows (7-64) lukt het niet, en niet via de AMD software.

Gerrit



Hans

Ik gok er op dat Gerrit de monitor drivers bedoeld,  :Kicon_rolleyes: heb je al eens geprobeerd om de drivers opnieuw te installeren en dan bedoel ik de drivers van de fabrikant van de videokaart.

ECpc

Via apparaatbeheer heb ik gekeken naar de drivers. Daar staat dat de nieuwste driver is geïnstalleerd. Ik heb toch upgrades uitgevoerd. Eerlijk gezegd kwamen de problemen pas daarna. Maar ook pas daarna ben ik aan de slag gegaan om een 3e beeldscherm aan te sluiten.
De software geeft de mogelijkheid om virtueel monitors samen te voegen. In het configuratiescherm voor monitors in Windows wordt de monitor dan ook weergegeven als een 2x zo brede. Dat helpt ook de resolutiesetting van monitor 1 om zeep. En kon ik eerst 2 monitors met elk een andere resolutie probleemloos instellen en gebruiken, nu is dat ineens onmogelijk geworden. In 4K resolutie geeft een HD monitor nog maar 1/4 weer van het bureaublad. Dat is overigens niet erg. Maar vóór de upgrade en pogingen een 3e beeldscherm toe te voegen kon ik de 4K monitor met 4k aansturen, en de HD monitor met HD. Sindsdien begrijp ik niet meer hoe het werkt.

ECpc

Via de support van AMD is het gelukt om de 3 monitors werkend te krijgen. Blijkbaar installeert AMD zaken op je computer die niet verdwijnen bij de-installeren. Daarvoor moest ik een speciaal programma gebruiken: DDU. Dit haalt alle resterende zooi van de schijf, inclusief Windows display drivers. Alleen met een schone installatie daarna was de AMD software in staat om 2 schermen te combineren tot 1 brede. Die kon door Windows dan weer herkend worden als 1 scherm, waarnaast scherm 3 was in te stellen. Blijkbaar accepteert Windows 7 niet uit zichzelf 3 schermen tegelijkertijd.
Nu duimen dat het blijft werken.

Hans

Mooi dat het toch gelukt is bedankt voor de terug koppeling. :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk