Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HP pc soms normaal soms snel HELP!

Gestart door Hppc, donderdag 23 augustus 2018, 22:21:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hppc

Hallo allemaal,

Ik heb een E7500, Intel core duo van het merk HP. En 2x 2.95 Ghz. Als videokaart heb ik een Nvidea GeForce GT 1030. 

 Ik speel een schiet spelletje met deze computer en met 8 player in totaal in de game heb ik gemiddeld zo'n 65 FPS. Maar af en toe wat mij erg verbaast, heb ik ineens 130 FPS (ook met 8 players) en die 130 FPS blijft ook even, het is niet zo dat het er is en dan weer weg. En soms ga ik ook ineens naar de 2 FPS dan kan ik helemaal niks. Mijn pc kan die 130 FPS dus wel aan, maar waarom blijft het dan niet?

 Heeft iemand een idee hoe dit kan? En miss een oplossing dat mijn pc zo snel blijft? 


Reinier

Een gericht antwoord is zonder meer info omtrent de rest van het systeem niet te geven, het kan vele oorzaken hebben.

Zet daarom eens de weblink van Speccy in je volgende bericht..?
Dat werkt zo:

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Hppc

Hallo Reinier, wat voor info zoek je dan nog? ik kan het zo opzoeken
gr

lucas

Reinier vraagt om een totaal overzicht van je systeem. En niet 1 specifiek onderdeel, vandaar graag het overzicht van speccy  :yess:

Reinier

In aanvulling op het bericht van Lucas: de weblink waar ik om vroeg biedt mij / ons inzicht in naam / type moederbord en daarmee de aanwezige chipset, controllers etc maar ook type processor, hoeveelheid en soort werkgeheugen, type HDD en de staat daarvan, Windows-versie, antivirussoftware etc.

Al deze info is van belang om je een gericht antwoord / advies te kunnen geven omtrent een mogelijke oorzaak of manier om het functioneren te verbeteren.  :yess:

Hppc

#5
Hallo, ik heb speccy gedownload en hierbij heb je de link :)


Reinier


Hppc


Reinier

Nee, niet echt, je plaatst een tekstbestand en geen weblink...
Met dit tekstbestand kan ik echt niks, sorry.
Volg gewoon de beschrijving uit bericht nr. 2 a.u.b.

Hppc

Ik vind dat een beetje gevaarlijk, om die link erin te zetten. In die link staat werkelijk alles, een heel logboek.

Reinier

Wat jij wilt maar dan houdt het voor mij op, zonder info kan ik geen advies geven of een mogelijke oorzaak achterhalen.

Dit zijn de herstel-opties van Win 10, lees het door en probeer "pc opnieuw instellen".
Kijk hoe het daarna is.

Hppc

Ik heb hem al een keer leeg gehaald. Ik ben er achter gekomen dat het niet gevaarlijk is, ik heb namelijk niet zoveel verstand ervan. Dus hierbij de link: http://speccy.piriform.com/results/RixaGI2GNKnMwiFSNnoT82c

Reinier

#12
OK, bedankt voor de link.
Als eerste een paar opmerkingen..
Je processor is zoals je weet al aardig gedateerd, een socket 775 type en dus toch al snel een jaartje of 10 oud...
Deze processor ondersteunt geen "Hyperthreading" hetgeen betekent dat deze niet meerdere taken simultaan kan verwerken en daarom heeft deze processor baat bij meer werkgeheugen.

Daarbij zit er maar 4 Gb werkgeheugen in het systeem waarvan je er bijna 1 verliest als Windows volledig geladen is ( 800 - 900 Mb ).
Je houdt dus feitelijk maar 3 Gb geheugen over voor het uitvoeren van taken.
Het overzicht meldt het volgende => Fysiek beschikbaar : 1.85 GB ( door alles wat er bij het opstarten in het geheugen geladen wordt zoals Spotify bijv ).

De HDD lijkt in goede conditie en verder zie ik geen vreemde of verontrustende zaken in het overzicht.

Er zijn echter een aantal dingen die je kunt ondernemen om het systeem wat vlotter te maken:

       
  • De HDD vervangen door een SSD. Hierdoor wordt de pc sneller als toen hij nieuw uit de fabriek rolde.
  • Het werkgeheugen uitbreiden van 4 naar 8 Gb waardoor er meer fysiek geheugen beschikbaar is voor Windows om taken uit te voeren.
  • Alle toepassingen die bij opstarten gestart worden en niet direct noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van Windows uitschakelen.
  • Er zijn talloze manieren om de prestaties stapsgewijs te verbeteren, lees bijv. deze en deze tips eens door en voer ze uit als het je iets lijkt.
Je wint veruit het meest door de HDD te vervangen door een SSD.
Jouw HDD is nu 150 Gb dus ik zou je deze SSD adviseren. Deze Crucial is snel, prijstechnisch zeer interessant en komt met 5 jaar garantie  :icon_good:

Hppc

Dankjewel voor je reactie. Wat is het verschil tussen een HDD en SSD? En waarom zou dat zo'n verschil maken dan? Ik heb niet zoveel te besteden namelijk.

Gr

Reinier

Persoonlijk zou ik eerst de HDD vervangen door een SSD, zoals reeds opgemerkt behaal je daarmee de grootste winst wat betreft opstarten, starten van programma's etc.
Mocht het daarna nog niet snel genoeg naar je zin zijn kun je altijd nog overwegen om wat extra werkgeheugen bij te plaatsen.

In dit artikel wordt het verschil tussen HDD en SSD uitgelegd.
De prijs-informatie is echter achterhaald omdat de prijzen van SSD's, met name dit jaar, fors gedaald zijn.
Het gelinkte artikel is van 2016....

Het voornaamste verschil is het ontbreken van bewegende onderdelen ( magnetische schijven, leeskoppen, motor ) in een SSD.
Een SSD hoeft dus niet "op gang te komen" als je data  / bestanden opvraagt.
Ook is de toegang tot de bestanden sneller omdat de "weg" naar die bestanden ( toegangstijd ) korter is en een SSD dus vele malen sneller de data kan uitlezn als via een harde schijf die maar 7200 toeren maakt.

Je kunt voor minder geld als de geadviseerde Crucial SSD ook iets van een ander merk kopen ( Kingston bijv. maar er zijn er velen ) maar hoe goedkoper de SSD, hoe lager de prestaties.
Sommige presteren niet beter als een HDD maar die kosten hetzelfde als een HDD, daar schiet je dus geen ene moer mee op.
De door mij geadviseerde Crucial heb ik zelf al een jaar, tot volle tevredenheid, in gebruik. :yess:
Ik zal een ander nooit iets adviseren waar ik zelf niet achter sta.  :eusa_naughty:

SMF spam blocked by CleanTalk