Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Verschil tekstscherpte tussen 27' en 24' monitor

Gestart door diegos, maandag 25 maart 2019, 04:14:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

diegos


Hallo,

Weet iemand of er nu een merkbaar verschil is in scherpte van tekst bij een 27' 1440 p vs 24' 1080 p?
Hun DPI ligt niet zo ver uit elkaar, vandaar dat ik er aan twijfel of je echt wel iets gaat merken ervan.

Bedankt!

Reinier

Meer pixels biedt drie voordelen:
1) meer werkruimte om meerdere vensters of pagina's naast elkaar te tonen,
2) meer detail bij weergave van afbeeldingen en
3) fraaiere weergave van schuine lijnen, curves en tekst.
Daar staat wel een hogere prijs tegenover.

Ik denk dat je i.p.v. DPI, PPI bedoelt.
Als je praat over DPI heb je het over "dots per inch", foto's dus, de resolutie van een scherm wordt uitgedrukt in PPI, pixels per inch.
Het verschil in schermgrootte is niet echt groot en de kijk-afstand tot het scherm bepaalt ondermeer in hoeverre je de extra scherpte van het 1440 p scherm ervaart.
Het beste kun je eens bij Mediamarkt naar binnen lopen en deze schermmaten vergelijken, daar heb je meer aan als op papier specificaties te gaan uitpluizen en vergelijken.  :icon_good:

diegos


Reinier

In elk geval hoop ik dat het verhaal een beetje duidelijkheid voor je schept.
Nogmaals, beide scherm-maten en resoluties met elkaar vergelijken geeft jou de beste ervaring, dus ga naar een winkel.
Je kunt je geld maar 1x uitgeven en als je nu een smak geld uitgeeft voor een scherm waarvan je na een paar dagen denkt "valt me toch een beetje tegen" zou triest wezen.
Op een teleurstelling zit niemand te wachten dus de pratijk-test is naar mijn mening het beste, ik doe het zelf ook, voor monitoren, maar ook tv's. :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk