Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Wil nieuwe GPU aanschaffen, is nieuwe CPU of moederbord ook nodig?

Gestart door Luukvr, woensdag 12 februari 2020, 15:53:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luukvr

Goedemiddag allen,

Ik wil graag een nieuwe grafische kaart kopen. Ik merk dat ik nieuwe games zoals Battlefield V nu net op High settings aankan, maar enige vorm van recorden is niet echt vloeiend mogelijk. Ook wil ik graag klaar zijn voor de launch van de nieuwe aankomende Flight Simulator, wil ik VR ready zijn en graag in 1440p op Ultra kunnen gamen. Dit is mijn setup op dit moment:

Moederbord: Intel MSI Z170A PC MATE
Processor: Intel Core i5 6600K (16gb)
Grafische kaart: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G
1 TB HDD en 256 GB SSD

Nu zit ik er over na te denken om de MSI RTX 2070 Super Gaming X te kopen. Ten eerste vroeg ik mij af of jullie deze upgrade aanraden en ten tweede vroeg ik mij af of ik nu ook niet mijn CPU en/of moederbord moet gaan vervangen als ik mijn GPU zo'n grote upgrade wil geven. Plus dat ik mij afvraag of ik voor VR en Flight Simulator + recorden niet een betere processor of meer werkgeheugen dan 16gb nodig heb. Ik heb er niet mega veel verstand van, de pc is voor mij door een vriend gebouwd, dus misschien zijn de vragen voor jullie wat voor de hand liggend, maar ik wil graag zeker zijn van mijn zaak!

Alvast heel erg bedankt en hartelijke groeten,

Luuk

Reinier

De aanbevolen systeem-eisen voor Flight Simulator 2020 zijn de volgende:

*  CPU: Intel Core i7-7700K or AMD Ryzen 7 1700 or better
*  CPU SPEED: Info
*  RAM: 12 GB
*  OS: Windows 10 64-bit
*  VIDEO CARD: Radeon RX 470 or GeForce GTX 1070 or better
*  PIXEL SHADER: 5.1
*  VERTEX SHADER: 5.1
*  DEDICATED VIDEO RAM: 4096 MB
( Link )

De aangeraden i7 7700k presteert ongeveer 14% beter als jouw huidige processor, ik denk niet dat je daarmee de problemen gaat oplossen die je nu aangeeft, zeker niet als je ook met VR aan de gang wilt.
Deze i7 past overigens wel op jouw moederbord, mogelijk is er dan een BIOS-update nodig maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

De i7 8700K presteert 21% als jouw i5....
De i7 9700K presteert 29% beter....
Punt is dat deze beide processor ook socket 1151 gebruiken maar ze staan niet op de lijst van ondersteunde processors van jouw moederbord. ( Link )
Als je voor de 8700K of 9700K zou willen gaan heb je minimaal een Z370 moederbord nodig...

De 2070 S.G.X is wel een kaart die dat aankan...MSI is in dat opzicht een prima fabrikant van deze kaart maar ik zou zelf nooit een MSI moederbord kopen.
Voor een moederbord winkel ik bij Asus, Gigabyte of ASRock.
Overigens heb je, om op 1440p te gamen, ook een 4K scherm nodig...


Luukvr

Hoi Reinier,

Heel erg bedankt voor je heldere en uitgebreide uitleg. Ik kan hier zeker wat verder mee. Ik denk dat ik eerst voor de GPU upgrade ga en kijk hoe dat gaat. Op langere termijn kan ik dan nog doorschakelen naar een nieuw moederbord en processor. Dank ook voor de adviezen over de merken die je hierin aanraadt. Slechte ervaringen met MSI moederbords gehad? En inderdaad, een nieuw scherm aanschaffen om op 1440p te kunnen gamen stond ook op mijn lijst. Al is 1440p geen 4K toch?

Groetjes,

Luuk

Luukvr

En nog een vraag; ik twijfel tussen de:

- MSI RTX 2070 Super Gaming X €575
- MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio €600
- Nvidia RTX 2070 super €500

Hebben jullie aanraders?

Reinier

#4
Het verschil tussen de 2 MSI varianten is de koeler, de Trio heeft 3 fans, de andere maar 2, verder zijn de kaarten identiek, ook wat betreft kloksnelheden...
Beide kaarten gebruiken dezelfde soort fans, dubbel gelagerd en stil.
De Trio zal, ondanks een 3e fan, vrijwel hetzelfde stroomverbruik hebben maar iets meer geluid produceren.
Een kleinere fan ( in dit geval 2 ) draait normaliter een iets hoger toerental voor dezelfde luchtverplaatsing.

De Nvidia is een referentie uitvoering, d.w.z. dat deze kaart op de standaard fabriekswaarden is geklokt en dus langzamer en luidruchtiger is door de standaard koeling dan die van MSI.

Actueel prijsoverzicht hier.
Ik zou zelf dus gewoon voor de MSI RTX 2070 Super Gaming X gaan, die is van de 2 het goedkoopst, deze dus.
De bovenste 2 aanbieders heb ik zelf goede ervaringen mee maar waar jij hem uiteindelijk besteld is uiteraard geheel aan jezelf.

Tot slot, ook niet geheel onbelangrijk, hoor ik graag merk, type en het vermogen van je huidige voeding...?

En, inderdaad, 1440p is geen 4K maar het prijsverschil is dusdanig beperkt dat ik zelf voor een 4K scherm zou gaan, anders heb je straks alsnog de extra kosten als je in de toekomst met een andere processor en moederbord toch op 4K wilt gamen..
Dan kun je het beter in 1x goed doen, toch..?

Luukvr

Ah heel erg dank weer voor de informatie!  :bedankt:

Dan ga ik inderdaad denk ik voor de MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X. Denk ook dat die Trio variant heel moeilijk in mijn case gaat passen. Mijn case: NZXT S340 Midi-Tower - Black Window.

Voeding: Corsair PSU Builder VS550. Vermogen: 550W.

Betreft dat 4K scherm heb je op zich wel gelijk, al schiet de prijs dan meteen weer omhoog. Heb jij nog aanraders voor 1440p of 4K schermen die rond de 300eu kosten?

Nogmaals erg bedankt Reinier. Waardeer het dat je zo uitgebreid reageert en de tijd voor me neemt.


Reinier

Geen punt, pc hardware is iets waar ik veel tijd in investeer, gewoon omdat het me interesseert ( elektronica-fan sinds de lagere school   :ohyeah: ) dus ik lees veel op diverse sites over hardware, reviews, benchmarks etc.
Verder hou ik niet van halfbakken werk, je doet het goed of je doet het niet.
D.w.z., ga voor kwaliteit, alle waar naar z'n geld.
Je betaalt wellicht iets meer maar over het verloop van de gebruiksduur betaalt zich dat terug ( je kunt uiteraard een keer pech hebben want niets is perfect of heeft het eeuwige leven ).
Als het budget een struikelblok is kun je ervoor kiezen om de beste uitgangspositie te maken door het project stapsgewijs op te zetten.
Mijn advies zal nooit iets zijn wat ik zelf niet zou kopen.

Dat gezegd hebbende:
jouw voeding is bij aanschaf van eerder genoemde MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X het struikelblok.
MSI geeft op: systeemvoeding 550 Watt....
Met je huidige Core i5 zal dat wellicht lukken maar als je later de overstap wilt maken naar een Core i7 kom je aan deze voeding tekort.

Om problemen te voorkomen zou ik bij aanschaf van die 2070 ook direct de voeding vervangen voor een zwaarder model van 650 Watt.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar deze Seasonic.
Top merk, zeer goede kwaliteit en uitstekende support van de importeur ( eigen ervaring ).

Wat scherm betreft, daar kan ik nu geen advies over geven.
Dat is afhankelijk van jouw eisen, behalve quad HD ( 1440 p ) is er ook de beeldverhouding, scherm afmeting, soort panel ( TN / IPS etc ) en uiteraard de max. prijs.
Je kunt op deze pagina zien wat er te koop is en in het menu links de filters instellen van eerder genoemde zaken.
De 1440 p resolutie heb ik reeds voor je geselecteerd.
Dan zie je vanzelf wat er overblijft en wat dat kost.

Lees overigens ook de reviews ( de groene sterretjes voor de prijzen ) bij de diverse modellen, deze gebruikers-input is veelal erg behulpzaam !

Luukvr

Aan een nieuwe voeding had ik nooit gedacht. Goed om zo preventief te werk te gaan. Heb de nieuwe gpu en voeding besteld! Ben erg benieuwd  :bedankt:

Het scherm, processor en moederbord komen later wel. Nog genoeg tijd om mij daar rustig over in te gaan lezen en inderdaad reviews te bekijken (en geld te spraen  :icon_wink:). Dank voor de linkjes en de hulp! Ben razend benieuwd hoe de nieuwe kaart zal gaan werken!




Reinier

Die kaart zal wel een flinke verbetering zijn t.o.v. je huidige kaart, met name het aantal fps.
En met een goede voeding zit je voorlopig gebakken...
Mocht het nou zo zijn dat evengoed nog problemen ondervindt met opnemen dan is de Core i5 hoogstwaarschijnlijk de bottleneck aangezien je16 Gb geheugen op het moederbord hebt.
Dat moet ruim voldoende zijn voor de huidige games.
Voor Flightsim 2020 is dan een ram-upgrade naar 32 Gb i.c.m. een Core i7 een aanbeveling die, naar mijn mening, garant staat voor probleemloos gamen en opnemen op Ultra.

Laat je ervaring maar horen als het spul binnen is en het draait.

Tot slot: download voor je nieuwe videokaart de laatste driver direct bij Nvidia.
De meegeleverde driver-cd dus niet gebruiken want die is verouderd.
Zet automatische driver-updates in Win 10 uit, gebruik geen Microsoft-driver voor je videokaart.
Kijk hier hoe je dat kunt doen.

SMF spam blocked by CleanTalk