NAS niet zichtbaar en LAN ipadres vraag

Gestart door Nol, zaterdag 08 juni 2024, 23:25:36

Vorige topic - Volgende topic

Nol

Ik heb de NAS direct op de UTP poort van de PC aangesloten maar kan hem met het ip adres niet bereiken

Gerrit

maak eens een nieuwe gebruiker aan noem hem bv nas of test
en log eens in met dat account
werkt het nu wel?

Nol

Nee ook niet en met een laptop met Windows XP op wifi ook niet.

Gerrit

het enigste wat er nog kan wezen is dat uw netwerk contacten vuil zijn oftewel een slechte verbinding.
als uw nas gewoon werkt en u direct aangesloten op de pc cq laptop geen verbinding krijgt .

Nol

Ik weet nu niet of de NAS goed werkt want ik kan hem niet benaderen maar in ons vorige huis werkte die perfect.

Maar ik zit toch te denken aan een probleem in mijn netwerk.
Wat ik al eerder schreef volgens IPscan zijn meestal op 2-4 na al mijn ip adressen bezet en als ik advanced draai dan zie ik een raar adres op 192.168.26.155
En ik heb de brother printer en de teldus en de asus laptop en de dreambox en de NAS los gekoppeld en stroomloos gemaakt maar ze blijven in de scan staan
En 155 snap ik helemaal niets van en komt ook niet in het overzicht van het modem voor en pingen kan ik niet.
Snap er niets van alleen weet ik dat internet goed werkt

Jurjen

Ik denk dat je ze daar nog ziet omdat je ooit actief zijn geweest,
Na mijn weten is z'n dhcp release naar een paar dagen. koppel je je apparaat in die tussentijd aan krijgt die hetzelfde ip.

Maar kun je je modem niet resetten dan?
Heb je daarnaast altijd dhcp gehad op je nas? of static?
Wellicht dat je hem bij iemand anders even kan inprikken en kijken of dat werkt.( buurman, vriend )

Nol

Ik wist niet dat de ip adressen tijdelijk in het geheugen bleef staan.
Ik dacht ik koppel alles even af en dan moet ik een beter indruk krijgen van wat er op zit en dan ben ik die rare op 155 misschien ook kwijt , niet dus.

Het modem heb ik al een keer gereset maar was niet de oplossing.

De NAS was altijd static in het netwerk zodat ik hem van buiten altijd kon benaderen.

We zijn pas verhuisd en hebben nog niet dat contact met de buren dat ik hem daar even kan aansluiten maar ik rij wel even naar onze dochter toe, ik weet niet wat het ip range is bij haar en ik kan het ip adres van de NAS nu niet wijzigen alleen de DSM opnieuw laten installeren.

Jurjen

Wellicht dat het daar fout gaat? door het static ip, en dns.
Je kan via de assistent van synology altijd je nas vindenn ook met dhcp.
En zolang die niet uit gaat krijgt die al helemaal geen ander ip.

Wellicht moet je dus je nas even resetten, om van je static ip af te krijgen.

Nol

Wegens verbouwing heb niet altijd tijd om hier mee bezig te zijn maar gisteren de 1Tb HDD uit de NAS gehaald en met mini tools geformatteerd naar NTFS wat erg lang duurde.
De bedoeling is om de schijf te gaan gebruiken als externe HDD en mijn huidige externe 1Tb HDD kan ik dan in de NAS proberen, dus omruilen.
Eerst CHKDSK en CHKDSK /F gedaan maar krijg de melding : toegang geweigerd, schijf is in gebruik maar een bestand op de schijf zetten is geen probleem.
Is de schijf niet meer goed of moet ik wat anders doen ?

Gerrit

eerst het commando "list disk"
dan gaat u naar de gewnste schijf
type commando "f disk""
dan commando "clean"
als het goed is moeten de partities weg zijn
en kunt u format commando uitvoeren

Nol

Sorrie maar het lukt mij niet, waar moet ik "list disk" ingeven ?
In de opdrachtregel gebeurd er niets en in CMD ook niet

Ik had alle partities in mini tools en daarna geformatteerd.
In schijfbeheer zag ik E: 931,51GB NTFS staan die in orde is (Actief, primaire partitie)
Zojuist in schijfbeheer opnieuw geformatteerd en nog steeds geeft die dit aan maar nog steeds geen toegang met CHKDSK

Wat doe ik fout ?

Gerrit

sorry vergeten soms ga ik in automaat stand
zal het even volledig doen
cmd als admin
diskpart
list disk
kies de gewenste schijf
fdisk(let op soms staan er meerdere parities op de schijf alle apart behandelen}
clean

Nol

Gedaan en is nu weer geformatteerd en actief en ik kan er naar schrijven en van de schijf verwijderen al gaat het verwijderen langzaam maar chkdsk blijft zeggen geen toegang.

Nol

Gerrit

SMF spam blocked by CleanTalk