Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Juiste geheugen?

Gestart door MetalMike, dinsdag 07 april 2020, 14:31:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MetalMike

Hallo beste mensen.

Ik schuif momenteel de aanschaf van een nieuwe pc maar even voor me uit, je weet maar nooit nu in deze tijd of je over een maand of twee nog een baan hebt... en kan je die buffer nog gebruiken.

Ben dan wel tot het idee gekomen dat ik dan iig een extra geheugenkaart kan gebruiken, ik zit nu op 4gb. Lijkt me dan wel een goed idee om er nog een kaart bij te zetten.
Bij taakbeheer zie ik altijd wel dat de processor overbelast wordt, maar ontlast ik die dan als ik er een kaart bij zet? Het geheugen kader bij taakbeheer loopt ook vaak tussen de 75 en 100%.

Ik kreeg deze link mee: https://www.ram-geheugen.nl/product/4gb-ddr3-1600mhz-pc3-12800-samsung-dimm/
Bedenk ik me alleen, is dit wel de juiste? Hoe kom ik erachter of het de juiste mhz is. Er zijn kennelijk meerdere varianten voor DDR3: 1066 MHz, 1333 MHz, 1600 MHz en 1866 MHz.
Moet ik daar mijn kast voor open maken? Of is dit een veilige keus? Ik heb toch goed gekozen met DDR3? Dat zag ik namelijk wel staan online, dat die bij dit moederbord hoort.

Paar specs op de foto die misschien handig zijn!? Moederbord en dergelijke.




Reinier

Gewoon even de weblink van Speccy hier plaatsen, dan krijg je antwoord op de vraag welk type je nodig hebt...

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

MetalMike

Mijn pc is behoorlijk warm zie ik, ik ga morgen meteen weer even schoonmaken van binnen, te lang niet gedaan. Was net zelfs boven de 50°.

http://speccy.piriform.com/results/b02EOrRdAghZCXa8qdWNYJG

Dit is wat je bedoelt neem ik aan? Btw, de Kingstonschijf hangt er wel in, maar wordt niet herkend, maar dat is nu even denk ik niet van belang. Misschien binnenkort eens een draad voor aanmaken.

De Bios was verouderd, zag je al eens eerder. Voor een leek up te daten is te link misschien. Wel zag ik deze link (zie foto). Maar ik zie meteen twee zipjes, zal dan te complex worden vermoed!?




MetalMike

Btw nu wel afgekoeld tot 39 graden, maar als ik een andere browser open, schiet het omhoog.

Reinier

De BIOS zal ik later nog even naar kijken...
De meeste moederborden hebben wel een optie om de BIOS te updaten vanuit de BIOS zelf ( vanaf een usbstick ) of online...

Voorlopig lekker zo laten..

Je hebt er nu een Kingston 4 Gb pc3-12800 module in zitten, deze heeft een CL-waarde van 9.
Wat ik tot nu toe vind zijn modules met een CL-waarde van 11...
Overzicht hier.
Van die 8 is deze Corsair de meest interessante.

Je hebt dan wel verschillende merken en daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.
Ik zou dan kiezen voor een setje van 2 van deze Corsairs voor een totaal van 8 Gb.
Dan kom je hier op uit.
Kost ietsje meer maar dan weet je zeker dat het werkt...

Die Kingston SSD wordt door Speccy wel herkend, kijk in Opslagbeheer => Schijfbeheer of deze wel een schijfletter toegewezen wordt.

MetalMike

Bedankt weer eens!

Ja, geen haast hoor, schoot mij opeens weer te binnen, omdat ik het zag verschijnen toen ik de eerste foto postte, Bios: Verouderd. En zag na 1x Googlen die link verschijnen.

Kan je een korte uitleg geven wat CL-Waarde is?

Ik sla hem zeker even op, inderdaad meteen 50 Euro nu. Ik moet even kijken nu hoe ik ervoor sta (geldelijk), maar eventueel met mijn vakantiegeld. Moet nog een aankoop of twee doen deze week.

De Kingston schijf, ja raar is dat. Ik kocht 'm ooit (7 jaar gelee!?) om daar mijn Windows 8 op te zetten, maar werd nooit herkend, wel bij scans al deze.
Was even zoeken, maar kwam erachter waar ik moest zijn: "Schijf 1" zal 'm inderdaad zijn, gezien de grootte. Nu nog onbekend. Weet alleen niet nu of ik de eerste geboden optie moet doen, of die daaronder. MBR of GPT. Ik denk MBR toch als ik daar een tweede schijf wil maken voor mijn W10? En als 'ie gereed is daar een image van mijn huidige C op gooien?

Reinier

#6
Een korte uitleg wat CL-waarde inhoudt...?
Nou, nee, niet echt....
De laatste serie geheugen is DDR4, daarvoor DDR3, wat jij hebt.
Het is niet per definitie zo dat DDR3 langzamer is als DDR4, dat heeft ook met die CL-waarde te maken...
Bijv. PC3 -12800 - CL9 hoeft niet langzamer te zijn dan PC4-17000 - CL13
Maar meer info hier en hier.

Als die Kingston SSD nu als onbekend vermeld staat is hij niet geïnitialiseerd, dat moet je dus eerst doen.
Daarna maak je een nieuw volume met de max. capaciteit van de SSD en formatteer deze dan NTFS.
In jouw geval maakt het niet uit of je GPT of MBR kiest omdat:
* er geen besturingssysteem op wordt geïnstalleerd
* de schijf kleiner is als 2 Tb.

Als je dat gedaan hebt moet je een 2e schijf zien in Win 10 van 120 Gb die je dan als opslagruimte kunt gebruiken.... :icon_good:

BIOS

De meest recente en laatste BIOS voor jouw moederbord is deze, 23-04-2015.
In de zip zitten een tekstbestand met release-info, een AFUD4310.EXE ( toepassing die de flash uitvoert ) en het ROM-bestand A7641AMS.HH0

Als je de BIOS opent in het hoofdmenu zie je in de rechter kolom een optie M-Flash.
Dat is de feature die de BIOS flasht vanaf een usbstick.
Je moet de zip dus uitgepakt op een usbstick zetten, aansluiten, pc booten en op [Delete] drukken om de BIOS te openen.
Dan M-Flash kiezen en de aanwijzingen volgen.
Maak tijdens dit proces een BIOS backup van de huidige, oude BIOS en sla die op op de usbstick en ga verder met flashen van de nieuwe ROM.
Na afloop zal de pc opnieuw booten dus verwijder de usbstick op het moment dat het scherm zwart wordt en je een piep hoort als het systeem boot.

Kijk of alles daarna weer correct werkt.
Zo niet, dan reboot, open de BIOS en kies in het rechterscherm voor Load Failsafe Defaults, druk daarna F10 Save & exit en reboot.
Dat is alles.

MetalMike

Wauw, dat is inderdaad niet vlug uit te leggen zo te zien. Ben met een bakkie het nu aan doorlezen, ben en blijf een leek, maar wat achtergrond info kan nooit kwaad. En altijd leuk om mee te krijgen. Achtergrond info, omdat ik nooit een bouwer zal worden, zit er gewoon niet in. Maar interessant vind ik het zeker wel!

De Kingston schijf is geen weeskindje meer en dus toegevoegd nu. Toegewezen en geformatteerd dus. Je zou hem dus niet als back-up voor mijn W10 gebruiken, te weinig ruimte dus neem ik aan om goed te werken? Hoeveel ruimte heeft W10, minstens nodig om goed vrij te bewegen. Dus niet de opslag, maar speelruimte zeg maar.

Ik heb nog gezocht naar stickies, ik had er twee maar zal ze ooit uitgeleend hebben. Die moet ik dan maar ook bestellen meteen. Was even in de war met vakantiegeld, dacht deze maand, maar dat is pas in mei natuurlijk. Ben nu al twee weken verplicht thuis, raak een beetje besef van tijd kwijt lijkt wel. Ik geef toch met thuiszitten niet veel uit, meteen vandaag maar bestellen!

Zal de BIOS daarna updaten via mijn tabje met deze info als leesscherm. Wederom super bedankt man  :icon_good:!

Reinier

Je kunt die Kingston wel gebruiken om een image backup van je Windows-installatie op te zetten maar dan is hij met 3 of 4 backups wel vol...
De meeste backup software gebruikt 1 of andere vorm van compressie bij het maken van de backup.
De uiteindelijke image zal dus nooit zo groot zijn als de actuele Windows-installatie.
De compressie ligt vaak zo rond de 30% ( voor gratis programma's als bijv. Minitool Free of Macrium Reflect Free) of tussen de 50 en 65-70% ( betaalde programma's als bijv. Acronis ).

Die nieuwe ROM is uitgepakt maar en paar MB groot dus zo groot hoeft die stick niet te zijn...
Wel in FAT32 formatteren die stick vóór je de ROM er op zet !

Tja, dat vakantiegeld zal ook wel wat later komen zou ik maar op rekenen...gelukkig heb ik het niet nodig, ondanks dat ik al 16 jaar thuis ben.
Verveling viert hier ook hoogtij ondanks dat er voor mij niet heel veel veranderd is door de huidige maatregels, ik was toch niet veel van huis.
Waar ik me wel aan stoor is dat ik nu, om onnodig risico te vermijden, voor 4-5 dagen in 1x boodschappen moet doen i.p.v. dagelijks zoals ik gewend was.
En het nonchalante gedrag van veel mensen in de supermarkt die doodleuk naast of over je heen komen staan om iets uit de koeling te pakken...
Bang dat ze iets tekort komen of geen geduld hebben, ik irriteer me er mateloos aan en moet regelmatig flink slikken om niet tegen zo'n *@!&% hufter uit te vallen...

Succes ermee maar en ik hoor wel hoe je gevaren bent.
Rustig aan maar en blijf vooral gezond  :icon_good: :zwaai:

MetalMike

Had een heel verhaal: ging eerst niet, opnieuw ingebouwd (zijn een slag hoger trouwens, maar passen wel), toen ging het... langzaam op gang, maar alsof moest wennen, geheugen werd herkend (speciaal even naar gekeken), dat ik bezig was bezig de stick in FAT32 te formatteren, dus lekker bezig hier te typen dat ik of dit weekend of het volgende met de BIOS aan de gang wilde gaan... en... toen... * poef * uit! Paniek. Niks lukte. Opnieuw ingebouwd. Ik hoor zijn poging op te starten, geen piep niks.
Officieel overleden of het oude geheugen weer er in? Ik weet het niet meer.

En ja er zijn zoveel eikels nog, zij merken niets, dus het zal wel meevallen, alles is overdreven houding. Feit is, veel mensen merken niks, terwijl ze anderen de dood in kunnen jagen, ego's en aso's te over.
Ik probeer ook zo min mogelijk de deur uit te gaan voir schappen. Dinsdag waarschijnlijk wel weer naar mijn werk, spannend ook weer.
Blijf gezond man!!!

Reinier

Ik zou beginnen met 1 geheugenmodule, de 2e eruit halen en kijken of hij wil opstarten..
Je moet wel even in de handleiding van het moederbord kijken welke van de 2 eruit kan.
Er is altijd 1 slot waar geheugen in moet zitten om te kunnen opstarten.
Dan opstarten en de BIOS openen, kijk of die resterende module wel herkend wordt..?
Desnoods ga je naar het laatste tabblad en kies je voor : Load failsafe / Optimised Defaults  , daarna F10 Save & exit en reboot...

MetalMike

#11
Oh dear, het zit echt mee. Ik probeer in BIOS te komen, opgezocht hoe het moet via Google. Dat ik via "Geavanceerde opstartopties" een optie krijg om UEFI-Firmware aan te klikken.
Nu ben ik 2x via "Geavanceerde opstartopties", naar "Problemen Oplossen", naar "Geavanceerde Opties" gegaan... maar er staat geen Instellingen voor" UEFI-Firmware" er bij.
In totaal wel 6 opties, waaronder 2 manieren updates verwijderen, "Command Prompt" en twee manieren om te heropstarten/herstel als ik het me juist herinner.

Ik zat via mijn tab te zoeken (die ook nog eens kuren krijgt, het zit echt mee). Heb trouwens uit eindelijk wel de pv aan de praat gekregen met 1 geheugenbank. De handleiding kon ik niet zo vlug vinden via mijn tab, uiteindelijk via een vergelijkbaar moederbord op YT gezien, dat ik de dichts bijzijnde de core, er in moest laten zitten. Dus die werkt in ieder geval... nog...

Ik kom dus niet in BIOS.


(ik probeer het nog eens en maak desnoods een foto met mijn camera als het lukt)




John

Ook niet via de F2 of de Delete toets in de bios :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

MetalMike

#13
Yes,  de Del toets deed het hem.
Geeft onderaan aan dat 4096mb geheugen er in zit. Dat klopt dus, hoe kan ik dan nu er voor zorgen als ik de tweede er weer in plaats dat die ook herkend kan worden? Of eigenlijk, dat ik voorkom dat de pc weer dienst gaat weigeren.

Reinier

Zou die 2e module er weer gewoon naast prikken en kijken wat er gebeurt..?
Na plaatsen wederom de BIOS openen en kijken of er nu 8 Gb gezien wordt...
Je kunt ook die oude en 1 van de nieuwe eens naast elkaar proberen..?

Anders misschien met 1 module toch eerst maar de BIOS flashen en daarna de 2e module nog eens proberen..?

SMF spam blocked by CleanTalk