Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Lenovo Ideapad 100s 14IBR Bios flash mislukt.

Gestart door RenX, zondag 17 oktober 2021, 23:59:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenX

Heren een vraagje, ik ben hier al de hele avond mee bezig maar ik kom er niet meer uit. :nee2:
Ik heb hier een Lenovo Ideapad 100s-14IBR liggen oorspronkelijk een windows 10 laptop ja vraag mij niet waarom want na een Windows 10 installatie staat de 32 GB schijf al bijna volledig vol en snel is hij ook niet. Maar mijn plan was om daar dus Windows XP op te installeren, lekker ouderwets weer en voor waar ik de laptop voor wou gaan gebruiken was dat ideaal.
Afijn, dat lukte niet gezien die 32 GB een SATA chip blijkt te zijn en laat Windows XP dat nou net niet ondersteunen, wat lijd tot een blauw scherm voor dat hij begon te installeren. Nou las ik dat je een ACPI instelling in het bios zou kunnen veranderen naar "IDE mode" en dan zou het hebben moeten gewerkt.
Bij mij ontbrak uiteraard die optie en na wat verder te hebben gelezen kon je deze optie te voorschijn toveren met een Bios update. Voor mij niks nieuws, al diverse keren op een eigen computer uitgevoerd zonder problemen, dus moest nu ook weer lukken.. Zou je zeggen. :icon_rolleyes:
Bestand was gewoon te downloaden op de Lenovo website en dit moest je via windows dan installeren.
Ik heb hem lekker zijn gang laten gaan en alles scheen goed te zijn verlopen. Schijn bedriegt helaas, want nu start de laptop dus niet meer op van de hardeschijf, wat ik ook geprobeerd heb. Nu dacht ik, stik met windows XP , ik doe Windows 7 er in.
Ook hier deed ik een vervelende ontdekking toen ik de hardeschijf selecteerden waar windows op moest komen te staan:
"Wij kunnen de installatie niet verder voortzetten omdat deze niet de functie heeft om als opstart schijf gebruikt te worden"

Het zou een stuk makkelijker geweest zijn als ik een Bios kon downloaden om een bootable usb van te maken.\

Wie weet wat ik nog meer kan gaan proberen?
Alvast bedankt heren.

Reinier

#1
Het zal 99% zeker gaan om een 32 Gb eMMC flashchip die als "HDD" wordt gebruikt.
De 1e vraag is dan of het überhaupt wel mogelijk is om hier XP op te in installeren i.v.m. het ontbreken van de noodzakelijke drivers in de Win XP image / installatie-schijf.
Je kunt deze ontbrekende drivers wel toevoegen aan de installatie-schijf van XP m.b.v. het programaatje nLite.

Anders gezegd: het heeft met drivers te maken, niet met de BIOS . UEFI ( Fastboot uit, Legacy suport aan, Secure Boot uit ).

Deze "laptops" , eigenlijk zijn het "netbooks" zijn voor dit soort zaken niet geschikt,, je kunt in de meeste gevallen de opslagruimte van deze 32 Gb flashchip niet uitbreiden m.b.v. een normale, grotere SSD.

Mijn advies:  laatste Win 10 BIOS terug flashen er er weer gewoon Win 10 op zetten.
Voor je "hobby"-project zoek je dan een andere, oud beestje met een reguliere HDD ( 5400 Rpm )  waar je dan een SSD in hangt en naar hartelust mee kunt experimenteren.  :icon_good:



RenX

Reinier bedankt voor je reactie.
Gaat inderdaad om die chip. Maar hoe flash ik nu mijn bios terug. Dat is nu het probleem even helaas. Het moet via Windows, maar die boot niet meer en een USB bootable Bios kan ik nergens vinden.

Pearl

https://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface
Je bedoeld AHCI.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface

Gewoon met een bootable USB stick waar de installatiebestanden van W7 opstaat opstarten en die MMC eerst leeg maken of op de SSD die er ook inzit installeren met in de bios secure boot uit en de UEFI in CSM of legacy mode.
Het bootmenu roep je op door gelijk of F12 of FN+F11 in te trommelen en die stick selecteren.
https://pcsupport.lenovo.com/mo/en/products/laptops-and-netbooks/100-series/100s-14ibr/80r9

Waarom je de bios terug wilt flashen ontgaat mij.

RenX

Pearl,

Omdat door de Bios flash, de MMC niet meer word gezien als opstartbaar medium. Of je hem nou wel of niet in de Boot prioriteit op 1 zet. Ik kan alles, ik kan windows setup laden maar tot daar stopt het.
Ik krijg bij het kiezen van de MMC in setup als installatie doelschijf de melding dat deze schijf niet geschikt is als opstart schijf en de installatie niet voort gezet kan worden.

Kort gezegd zit ik nu met een laptop waar geen Windows meer op kan.

Gerrit

om windows opnieuw met windows 7 in uw geval dus
eeerst formarteren en alle partities verwijderen( er is nl een verborgen partitie van 100mb deze lockt uw windows installatie)
dat kan ook met de windows installatie disk
waarna alles verloopt zoals u wilt :icon_good:













RenX

Gerrit, bedankt voor je uitleg maar zover was ik al. Ik heb er vanavond weer een avond mee zitten stoeien maar tevergeefs.
Ook met de installatie van windows 10 zegt ie dat hij de partitie niet kan gebruiken omdat de hardware het niet ziet als opstart schijf. Hij geeft in windows setup aan dat ik de schijf juist moet instellen in bios.
Maar alles staat daar goed ingesteld. Er valt ook niet veel in te stellen in de Bios.
Inmiddels heb ik d.m.v WintoUsb windows 10 op een snelle usb stick geinstalleerd met mijn hoofd computer. Dus nu ik Windows vanaf de Usb gebruik kan ik nu in elk geval de laptop weer gebruiken al is het niet ideaal.
Tevens nog een flash geprobeerd vanuit Windows, maar de oplossing blijft helaas uit  :icon_frown:
Ook nog een dos Usb gemaakt met Rufus, met wat flash tools erop, maar volgens mij heb ik niet de juiste bestanden beschikbaar want ook dat lukt niet.

Gerrit

wil even controleren of het wel de schijf is of een slechte "geholpen windos is "
heeft u dit ook met bv linux mint???

Pearl

#8
CiteerOmdat door de Bios flash, de MMC niet meer word gezien als opstartbaar medium.

Snap deze regel niet, als je in de geavanceerde schijfopties die eMCC eerst leeg maakt via de W10 installatie USB stick en W10 opnieuw installeert, laat W10 het zelf helemaal doen, dan is pas na die installatie die eMCC pas bootable, daarvoor niet en ook niet via de UEFI, die start altijd op via de Windows Boot Manager.

Zou W7 vergeten, heeft geen zin om die te gebruiken.
Zet in de UEFI de UEFI daarop en secure boot aan.

SMF spam blocked by CleanTalk