Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Beschikbaar geheugen varieert 20 gb van dag tot dag

Gestart door Marijn1991, zaterdag 25 april 2020, 14:39:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marijn1991

Goede middag,

Ik ben nieuw hier dus ik zal me eerst even kort voorstellen.
Ik ben Marijn, 28 jaar en woon in de buurt van Oss.
Ivm (aangeboren) reuma zit ik momenteel helaas in de ziektewet, maar toen ik nog werkte was dat als monteur aan motorfietsen en later aan productielijnen. (Gemiddeld werk ik zo'n 6 maanden per jaar, daarna is het 'op' en moet mijn lichaam herstellen)
Technische kennis (zowel hardware als software) is er dus wel en mijn huidige pc heb ik rond 2015 zelf gebouwd.
De specs staan in mijn 'handtekening'.

Nu mijn probleem:
Sinds een dag of 5 varieert het beschikbare geheugen op mijn 120 gb ssd schijf zo'n 20 tot 25 gb per dag.
Dit is de schijf waar mijn besturingssysteem (windows 7 ultimate, 64 bit) op staat.
Ik heb gister een nieuwe 480 gb ssd schijf besteld, dus komende week ga ik die installeren.
Dat neemt echter niet weg dat ik me afvraag waar de huidige variabele vandaan komt.

Tijdelijke documenten e.d. komen neer op rond de 500 mb, dus dat aandeel is minimaal.
Ook heb ik al een x-aantal weken niks nieuws geïnstalleerd en betreft het vrijwel zeker een 100% virus- en malware vrije pc. (dit is mijn offline pc, wel met antivirussoftware)

Het merkwaardige is ook dat ik 3 dagen geleden 14 gig beschikbaar geheugen had, 2 dagen geleden 24, gister 11 en vandaag werd mijn programma afgesloten omdat er nog maar 0 mb (8kb) vrij was op mijn C: schijf.
Ik heb met Treesize gezocht naar 'rare' bestanden of locaties maar kan eigenlijk nergens iets afwijkends vinden.
Op mijn D: 480 gb Hdd schijf veranderde er niks.

Heeft iemand enig idee?
Als er straks op mijn nieuwe schijf ook elke dag 10 gb verdwijnt heb ik daar na anderhalve maand ook niks meer aan haha.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Marijn.
Cpu:     4.59 ghz Msd A10-6800k (oc)
Gpu:     2.10 ghz Gt1030 Ddr5      (oc)
Ram:    2.13 ghz 2x4gb Ddr3        (oc)

MoBo: Msi Fm2-a75-e35

Reinier

Marijn, goedemiddag en welkom op PcHelpForum.

Wil je, om te beginnen, de weblink naar het hardware-overzicht van Speccy hier plaatsen..?
Dat werkt als volgt:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Controleren van de conditie van je SSD / HDD doe je met CrystalDisklnfo.
Het resultaat daarvan zou er zo uit moeten zien:


Het wisselen van de beschikbare ruimte ( geheugen is iets heel anders ) op je SSD wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het wisselbestand.
120 Gb voor een Windows-installatie is vrijwel altijd aan de krappe kant, zeker als het gaat om een 64 bit installatie en er daarbij ook nog een Office-pakket ( ongeacht welk )
en wat andere programma's wordt geïnstalleerd.
Vergeet niet dat er normaliter ook elke paar weken de nodige updates bijkomen ( voor Win7 sinds januari niet meer ) en Windows daar ook een backup van wegschrijft.

Hoe je het ook wend of keert, de schijfruimte zal altijd minder worden.
Daarbij heeft Windows de nare eigenschap zichzelf te vervuilen om het maar zo te zeggen.
Dat betekent dat er van geïnstalleerde programma's, na verwijdering, altijd ergens lege mappen en overbodige register-sleutels achter blijven.
Hierdoor wordt het systeem na verloop van tijd steeds trager.

Nog een nare eigenschap van Windows is dat het graag 30% van de schijf-capaciteit aan vrije ruimte heeft, in jouw geval dus zo'n 35 Gb.
Wordt deze vrije ruimte kleiner, dan wordt Windows in dat geval ook merkbaar trager.

Je kunt eens Schijfopruiming draaien en daarbij aangeven dat ook systeembestanden moeten worden verwijderd.
Hoe je dat doet kun je hier lezen.
Denk er aan dat je de schijf defragmentatie zoals in dat artikel genoemd NIET uitvoert, dat is onnodig en tevens slecht voor de levensduur van je SSD !

Je kunt ook eens kijken naar de grootte van het wisselbestand en dit, indien nodig, verplaatsen van de C naar de D ( of andere ) schijf.
Het wisselbestand is normaal gesproken ongeveer even groot als de hoeveel werkgeheugen op het moederbord.
Hoe je dit aanpast en eventueel verplaatst kun je hier lezen.

De upgrade van Win7 naar Win 10 is nog steeds gratis dus indien je op enig moment van plan bent om deze pc toch aan het internet te hangen, dan is het raadzaam om deze overstap te maken.
Je zult, om de virusscanner te updaten, toch af en toe een internetverbinding moeten hebben..?
Internetbankieren met een Win7 pc is niet langer veilig en kan ik derhalve niet aanraden.

Kijk eens wat je met bovenstaande info bereikt..?
Laat het resultaat maar horen, succes  :icon_good:

Gerrit

wel eens gehoord van "virtueel geheugen"
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' "back up"
dat zijn ook variabelen betreffende wisselend schijfgebruik, en dan de ergste: milieu terroristen op uw pc (wake from sleep) word ook schijfgedeelte voor gebruikt en slijt als een gek van het opstarten en afsluiten na een tijd
al met al ligt het naar mijn idee in die variabelen

SMF spam blocked by CleanTalk