Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

RAM-geheugen gereserveerd voor hardware

Gestart door rhenen3911, maandag 13 januari 2020, 14:54:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rhenen3911

Hallo,

Ik heb 16Gb RAM-geheugen in mijn laptop zitten, echter geeft Windows aan dat maar 7,88GB beschikbaar is.
Volgens taakbeheer is 8,1GB gereserveerd voor hardware.

Ik zou dit RAM-geheugen graag ook willen gebruiken, kan iemand mij helpen met dit probleem?

Na wat Googlen heb ik in de BIOS gekeken voor een optie als memory remap, maar deze ben ik niet tegengekomen.
Mogelijk heb ik deze functie niet of hij moet anders heten voor mijn laptop.

John

ff geleend van Reinier :icon_biggrin1: Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:

Na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ). * Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Zodat we ff zien wat je hebt daar :icon_biggrin1: :icon_good:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!


Reinier

Kijk eens of je in je BIOS een instelling hebt met de naam Frame Buffer Size...?
Meestal is deze verstopt onder Advanced Chipset Settings, soms moet je daarvoor de optie Frame Buffer Auto-Detect van Enabled naar Disabled wijzigen.

rhenen3911

Citaat van: Reinier op maandag 13 januari 2020, 17:19:24
Kijk eens of je in je BIOS een instelling hebt met de naam Frame Buffer Size...?
Meestal is deze verstopt onder Advanced Chipset Settings, soms moet je daarvoor de optie Frame Buffer Auto-Detect van Enabled naar Disabled wijzigen.

Nee deze instelling kom ik niet tegen in de BIOS.

Reinier

OK, da's jammer...
In een behoorlijk aantal gevallen helpt het om Windows opnieuw, schoon, te installeren.
Dat verhelpt in de meeste gevallen het probleem, echter is er geen garantie.
Het is en blijft een gok maar je zou het kunnen proberen, zeker als je nog een HDD over hebt die je daarvoor kunt gebruiken.
Kost je dan hooguit wat tijd & moeite... :icon_confused:

rhenen3911

Ik heb windows nu op een SSD-schijf geinstalleerd, maar ik heb nog wel een HDD liggen. Maakt het in dit geval dan niet uit dat ik nu dan even een HDD gebruik om te testen?

rhenen3911

Ik heb een schone installatie van Windows 10 uitgevoerd op de extra HDD. Ook na deze installatie slechts 7,88GB beschikbaar.

Reinier

SSD of HDD maakt in dit geval niet uit, als ook in dit geval, zo nu blijkt, de beschikbare hoeveelheid geheugen hetzelfde blijft geldt dat ook voor een schone installatie op de SSD.
Wat je nog zou kunnen proberen is bij Acer op de support-site kijken of er een recente BIOS-update beschikbaar is..?

Verder vond ik nog dit.
Wellicht kun je daarmee het probleem tackelen..?
Dit gaat dan wel over Win7 maar Win10 is "onder de motorkap" voor het overgrote deel hetzelfde..

rhenen3911

Er is geen nieuwe BIOS-update beschikbaar (laatste versie 1.15)
Wel heb nu een gemodificeerde bios waarbij de advanced opties unlocked zijn. Hier hoopte ik memory remap of frame buffer tegen te komen, maar helaas.

Wat betreft de link die je stuurde:
- msconfig heeft geen maximaal geheugen ingesteld
- beschik al over de laatste versie bios
- de termen memory remapping of memory extension kom ik niet tegen. Mogelijk zou het een andere term in de bios kunnen zijn die ik niet herken?
- AGP video aperture size is denk ik bij mij 'IGD - DVMT Pre-Allocated', deze staat op 64mb
- Wat betreft het RAM-geheugen, ik heb de volgorde van de reepjes gewijzigd, alle vier de sleuven zijn bezet.


rhenen3911

Ook dit helpt helaas niet. De optie maximaal geheugen staat bij mij al uitgevinkt.

Reinier

Vinkje bij het aantal processors ook weggehaald en vervolgens een reboot gedaan..?

rhenen3911

Beiden hadden al geen vinkjes. Maar daarna wel inderdaad nog even een reboot gedaan.

Reinier

Duidelijk...
Dan houdt het voor mij hierbij op helaas.
Ik kan je verder niet van enige bruikbare informatie voorzien omdat ik simpelweg niet weet wat de achterliggende oorzaak is.
Volgens mij heb je alle relevante instellingen nagelopen en / of geprobeerd zonder het gewenste effect.

Maar ik ben uiteraard niet alwetend dus als er nog iemand is die een mogelijke oorzaak denkt te weten, dan graag  :yess: :yess:

SMF spam blocked by CleanTalk