Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

RAM-geheugen gereserveerd voor hardware

Gestart door rhenen3911, maandag 13 januari 2020, 14:54:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alex

ff een vraag hoor :redface: :redface:
Laat hij in de bios wel de 16 GB zien  :icon_wink: :icon_wink: :icon_wink:

Wil u een bericht om wat voor reden weer open hebben.... stuur ff een PM naar één van de admins

Statistieken oude forum (48119 onderwerpen / 396784 reacties / 20911 leden)

Reinier

Het overzicht van Speccy laat het wel zien, 16 Gb dual-channel....
Dus is het in de BIOS ook zichtbaar...

rhenen3911

Misschien kan iemand nog iets met deze bios-screenshots.
Ik ben niet op de hoogte van alle termen etc. Misschien zit er wel een optie tussen die ik moet hebben, maar niet herken..


rhenen3911

Citaat van: alex op woensdag 15 januari 2020, 07:40:47
ff een vraag hoor :redface: :redface:
Laat hij in de bios wel de 16 GB zien  :icon_wink: :icon_wink: :icon_wink:

Inderdaad laat hij in de bios wel 16GB zien.

rhenen3911

#19
Kan ik hieruit opmaken dat het probleem zich niet in Windows bevindt en dat ook hier maar 8073mb geheugen wordt gebruikt?


Reinier

Wat is het volledige mode & typenummer van deze laptop..?

Het lijkt er inderdaad op dat het moederbord 8 Gb van het aanwezige geheugen volledig negeert.....
De vraag is dan waarom de BIOS wel 16 Gb laat zien, evenals Windows....

rhenen3911

Citaat van: Reinier op donderdag 16 januari 2020, 19:56:08
Wat is het volledige mode & typenummer van deze laptop..?

Het lijkt er inderdaad op dat het moederbord 8 Gb van het aanwezige geheugen volledig negeert.....
De vraag is dan waarom de BIOS wel 16 Gb laat zien, evenals Windows....

Het gaat om de Acer Aspire V3-772G-54208G50Makk, model no. VA73

Reinier

Volgens verschillende bronnen zijn er afwijkende uitvoeringen van deze laptop waarbij het ene model over 2 en het andere over 4 ram-slots beschikt.
Standaard wordt deze laptop volgens die bronnen geleverd met 8 Gb ram ( 2x 4 Gb ) en zou de max. ram-ondersteuning bij 2 sloten 16 Gb zijn en bij 4 sloten 32 Gb.
Ik vraag mij af of het verschil maakt of je Win 10 installeert met 16 Gb geheugen of met 8 Gb en daarna het geheugen uitbreidt naar 16 Gb....?
Met name of in de 2e situatie het volledige geheugen wèl wordt toegewezen aan Windows, dan wel dat er ook dan 8 Gb wordt gereserveerd voor hardware...??
Blijf het een vreemd verschijnsel vinden wat ik, bij gebrek aan een laptop, niet kan proberen te reproduceren...

rhenen3911

Deze laptop is standaard inderdaad geleverd met 8Gb ram (2x4gb). Met een totaal van 4 sloten zou 16 Gb dan toch wel mogelijk moeten zijn leek mij.

Dit is iets wat ik nog even kan proberen, een schone installatie met 8Gb, maar gezien de 8Gb die Memtest86 ook maar meenam, zit het probleem dan niet buiten het Windows besturingssysteem?

Reinier

Het zou op 1 of andere manier toch een beperking van de BIOS kunnen zijn...het moederbord lijkt mij verder in orde aangezien alle geheugen wel wordt gedetecteerd.

rhenen3911

Lijkt mij inderdaad ook het meest logische.. Maarja welke instelling moet ik daarvoor hebben, als het al op te lossen is.

Reinier

Win 10 heeft overigens een ingebouwde geheugencontrole waardoor je Memtest niet nodig hebt.
https://www.howtogeek.com/260813/how-to-test-your-computers-ram-for-problems/

Beb benieuwd of die tool wel de volle 16 Gb test i.p.v. de 8 die Memtest laat zien..?

rhenen3911

Bij deze tool kan ik geen aantal Gb's aflezen, klopt dat?

rhenen3911

Citaat van: Reinier op vrijdag 17 januari 2020, 05:34:38
Volgens verschillende bronnen zijn er afwijkende uitvoeringen van deze laptop waarbij het ene model over 2 en het andere over 4 ram-slots beschikt.
Standaard wordt deze laptop volgens die bronnen geleverd met 8 Gb ram ( 2x 4 Gb ) en zou de max. ram-ondersteuning bij 2 sloten 16 Gb zijn en bij 4 sloten 32 Gb.
Ik vraag mij af of het verschil maakt of je Win 10 installeert met 16 Gb geheugen of met 8 Gb en daarna het geheugen uitbreidt naar 16 Gb....?
Met name of in de 2e situatie het volledige geheugen wèl wordt toegewezen aan Windows, dan wel dat er ook dan 8 Gb wordt gereserveerd voor hardware...??
Blijf het een vreemd verschijnsel vinden wat ik, bij gebrek aan een laptop, niet kan proberen te reproduceren...

De tweede situatie, het installeren van Windows met 8gb en daarna uitbreiden naar 16, had ook geen succes.

Reinier

Inderdaad laat de eigen tool van Windows niet de hoeveelheid geheugen zien...gemiste kans naar mijn mening...

Dat 2e is vervelend...zet hij dan de 2e ram-modules weer als  gereserveerd voor hardware of is er nu een andere omschrijving..?
Als het hetzelfde is heb ik het sterke vermoeden dat het BIOS gerelateerd is, anders gezegd:  een moederbord probleem.

SMF spam blocked by CleanTalk