Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Vinkje uitzetten

Gestart door RLB, maandag 02 november 2020, 17:39:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RLB

Bij het Pop-up venster van "Openen met" staat standaard aangevinkt dat je voortaan met het te kiezen programma dit soort bestanden altijd wilt openen.
Echter wil je meestal het éénmalig met een ander progje openen.
Hoe voorkom je dat het standaard is aangevinkt (register wijziging??)
Ik gebruik W8.1

Gerrit

en als u eens met recxhtermuisknop op het bestand klikt en dan kiest openen met........krijgt u dan wel uw keuze :icon_confused:

RLB

Uiteraard gebruik ik dan de rechtermuisknop, maar het vinkje staat dan altijd al geplaatst in het vakje waarmee je kunt aangeven dat je voortaan altijd dit soort bestanden (bijv. .epub) wilt openen, maar dat wil ik niet, want ik wil bijv. Sigil even gebruiken op een .epub aan te passen. Als je een keer vergeet om het vinkje weg te halen, dan worden alle .epub-bestanden voortaan met Sigil geopend i.p.v. het normale programma waarmee je de .epub gewoonlijk op de pc leest.
Uiteraard is het op deze manier ook wel weer simpel te herstellen, maar als je, zoals ik, veel met .epubs bezig bent om er fouten uit te halen is het heel vervelend als je elke keer weer dat vinkje moet weghalen.
Ik wil dus het vakje niet standaard aan gevinkt hebben.

Gerrit

#3
dan gaat u naar eigenschappen van de map en daarin staat met welk programma hij hem opent en laat die leeg en voila.....

RLB

Dat is helaas niet de manier zoals ik wil werken, want voortaan wil ik de epubs normaal blijven open met Adobe Digital Editions, alleen om de epub te kunnen verbeteren eenmalig openen met Sigil.

Om het te verduidelijken wat ik bedoel doe ik hier een Word document bij.

derkdejong

mag ik onbescheiden vragen wat jij bedoelt met 'om de epub te kunnen verbeteren', gewoon nieuwsgierigheid....

derkdejong

bij mij opent zich een submenuutje zodra ik op 'openen met' klik in het contextmenu, met daarin óók sigil (en dat moet erin gekomen zijn toen ik sigil installeerde....
ik hoef dus helemaal niet naar 'kies een andere app'....

derkdejong

#7
even verder gezocht naar opties voor bewerken context-submenu openen met:
Open de register editor:
Open uitvoeren door de volgende toetsen tegelijk in te drukken: [WINDOWSLOGO] + [R]
Typ in het vak: regedit
Maak een backup van het register: [Bestand] -> [Exporteren].
Ga (via de mappenlijst links) naar HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\ Explorer\FileExts\.{aantepassenextentie}\OpenWithL ist
Hier kunt u het aanpassen. Creëer via rechtsklik in het rechterveld een nieuwe tekenreekswaarde  met waarde sigil.exe

RLB

Uiteraard mag je dat vragen.

Vaak kom ik epubs tegen waar veel spellingsfouten (scanfouten) in zitten - of waar geen fatsoenlijke cover bij is - of waar geen index met de hoofdstukken bij is.
Daar stoor ik mij aan, want dat leest niet prettig en die pas ik dus soms (vaak) aan.

Het sub context menuutje opent bij mij uiteraard ook als ik "Openen met" aanklik en daar staat de keuze voor Sigil ook bij, maar het gaat mij om het allerbovenste kleine vakje.
Dat staat standaard aangevinkt zodat je voortaan met het te kiezen programma dit type bestand wilt openen, maar dat wil je dus niet, slechts éénmalig.
Je moet dus steeds weer dat vinkje weghalen. (Zie ook het documentje dat ik gisteren hierboven al gepost heb.)

Ik zit dus inderdaad aan een registeraanpassing te denken, maar daar heb ik weinig ervaring mee, maar ik ga het proberen zoals jij ook al voorstelde.

Verdere hulp is uiteraard nog steeds welkom!!  :icon_wink:

derkdejong

in het menuutje wat ik bedoel komt geen vinkje voor.
dat menuutje krijg je pas als je zou klikken op 'andere app kiezen', zo is het hier ten minste.

was benieuwd naar waarom sigil gebruiken, vooral omdat sigil geen drm-books opent (een plug in als voor calibre heb ik tenminste nooit gevonden).
maar sigil is inderdaad ideaal als een boek tekortschiet, hoewel dat tegenwoordig uitzonderingen zijn.

RLB

Bedankt voor je reactie.
Waar we het nog niet over gehad hebben, is welke Windows versie ik gebruik en welke jij gebruikt.
Ik gebruik Win 8.1 en jij??
Bij jou zie ik geen aanvink vakje staan.

Ik ben het register ingedoken (uiteraard na eerst een back-up gemaakt te hebben) ik kan de sleutel waar jij naar verwijst wel vinden, ook zie ik daar Sigil in staan, maar het aanvink vakje wat ik wil wijzigen zie ik niet staan, dus ik kom zo niet verder.

Waar ik het wel moet zoeken weet ik niet helaas.

derkdejong

tja, dan moet je ff wachten op iemand die (nog) iets van w8 afweet of zelf nog een pc ermee heeft.
ik kan hier niets simuleren want ik heb alleen w10...

RLB


SMF spam blocked by CleanTalk