Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Iemand heeft een Facebook account aangemaakt onder mijn naam.

Gestart door Dribbel, maandag 20 augustus 2018, 19:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dribbel

Dag allemaal,

Vandaag kwam ik er met toeval achter, dat iemand onder mijn naam een Facebook account heeft aangemaakt.

Ik ben al jaren geleden gestopt met Facebook. Ik heb mijn account volledig laten verwijderen. Ik wil er niks mee te maken hebben.

Mijn volledige naam wordt gebruikt, alleen de locatie en de daarbij horende afbeeldingen kloppen niet. Er zijn gelukkig geen foto's van mij bijgevoegd.

De achtergrond die wordt gebruikt, is de achtergrond van zo te zien één van de bedrijven van een familielid van mij. Hij woont in het buitenland.
Ook de locatie, is de locatie waar hij woont.

Ik kreeg in januari de melding dat mijn account ineens weer was geactiveerd, zonder dat ik zelf iets had gedaan. Ik vertrouwde niet alles, dus ik heb volgens mij niet op alle bijgevoegde links geklikt. De rest werkte niet ( goed ).

Hoewel ik er wel een tijdje mee bezig was, kwam ik niet echt verder.

En nu dus dit......

Ik heb zojuist geprobeerd om voor de zekerheid mijn e-mailadres nog te blocken, maar dit is niet meer mogelijk. Misschien is dit al gebeurd.

Het Helpcentrum vind ik onduidelijk. Ook heb ik geen zin om eerst een nieuw account aan te moeten maken, alvorens ik iets kan doen. Ik heb ook geen zin om mijn ID bewijs en persoonsgegevens etc. op te sturen naar Facebook. Ik vertrouw Facebook niet met mijn data.

Ik kan het bedrijf van mijn familielid een e-mail sturen, maar eigenlijk wil ik geen contact met ze.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen ?

Ik krijg de indruk dat iemand misbruik heeft gemaakt van mijn persoonsgegevens. Helaas vertrouw ik mijn eigen familie niet.

Hebben jullie enig idee wat ik kan doen ? Ik weet het echt niet. Gewoon laten staan ? Maar wat als er ineens foto's van mij op komen te staan ?

Reinier

Wellicht aangifte doen van identiteitsfraude bij de politie..?
Is maar een idee...

Dribbel

#2
Hartelijk dank voor de tip. Ik weet niet of ik direct aangifte ga doen of moet doen, maar ik wil je wel bedanken voor de tip. Ik vind het wel een goed idee, maar voel wel wat schaamte.
( Op het Internet werd wel uitgelegd dat het 'gevaarlijk' kan worden als ze mijn accountgegevens daadwerkelijk gaan misbruiken. Nu lijkt het alleen maar 'leeg' te zijn. Misschien is melden dus niet zo vreemd uit voorzorg. )

Vanmiddag wist ik echt niet goed wat ik moest doen en ik vind het nog steeds erg moeilijk.

Facebook kan een dergelijk account verwijderen, alleen moet ik ze mijn ID bewijs geven. Dit laatste stoot mij tegen de borst, omdat ik Facebook niet vertrouw.
( Misschien is het handig dat ik dit even aan de Politie vraag. )

Het lijkt allemaal wel veilig. Je mag bepaalde persoonsgegevens gewoon onleesbaar maken en ze vernietigen je gegevens na afloop.

Ik denk dat dit het enige is wat mogelijk is.

Ik vermoed wel dat mijn e-mailadres is geblocked, dus ik weet niet of het dus wel goedkomt.

Vraag mij af hoe dit kan ? Ik ben altijd zo zorgvuldig met Internet en e-mailen ? Ik vraag mij nog steeds af of deze e-mail al dan niet van Facebook is geweest, want hoe kunnen ze zo'n e-mail sturen als ik jaren geleden alles reeds permanent heb verwijderd. Na al die jaren............ Als ze dit dus niet waren, dan hebben ze het wel erg goed gedaan.

Het liefst stop ik met hotmail, maar ik moet nog een nieuwe 'aanbieder' vinden. Geen probleem als ik maandelijks een klein bedrag moet betalen. Mocht je nog een suggestie hebben, dan hoor ik het graag en anders vraag ik dit wel een andere keer in dit forum.

Ik wens je nog een fijne avond !

Reinier

#3
Je mag op een kopie van je ID het BSN onleesbaar maken o.a. dus naar mijn idee loop je daarmee niet al teveel risico.
Overigens hoef je je nergens voor te schamen, dit is iets wat dagelijks voorkomt alleen haalt het vrijwel nooit, alleen in uitzonderlijke gevallen, de media.

Fraudehelpdesk mogelijk nog een idee...?
Als je daar niet terecht blijkt te kunnen hebben ze wellicht wel de nodige info voor je hoe dit verder aan te pakken...?

Een ander email-adres ( gmail / hotmail ) is natuurlijk zo gemaakt, als reden daarvoor kun je aangeven dat je het oude mail-adres niet meer vertrouwd of dat het , blijkbaar, geblokkeerd is.

De vraag is en blijft of Smoelboek inderdaad alles van je verwijderd zoals men claimt, dat valt niet te bewijzen zolang je geen toegang krijgt tot hun servers en database.
Overigens brengt Smoelboek ook data in beeld uit de contactlijst van zgn "vrienden" en verzamelt het data d.m.v. de zgn. "smoelboek-pixel" op bepaalde websites waarmee dus ook data van niet-Smoelboek gebruikers wordt verzameld.....

Daarom doe ik er niets mee en wil ik met die verkapte inlichtingendienst niets van doen hebben.
Je zult mij dan ook nergens terugvinden in de ranzige wereld van de social media hype, geen Smoelboek, Twitter, Instagram, Google Hangouts of whatever...

Ik heb mijn eigen website bij een webhoster ( keurigonline.nl ) voor een bedrag van € 2,50 - € 3 / maand.
Een "eigen" mailserver is daarbij inbegrepen, je kunt net zoveel mail-adressen aanmaken als je zelf wilt.
Je bent dan ook niet meer provider gebonden, zolang je je webhosting betaalt is je mail actief.
Overigens zijn er ook alleen mail-pakketten maar ik weet niet wat daarvan de maandelijkse kosten zijn.

lucas

Ik vraag me af of bij gebruik name van alleen een naam hier sprake is van overname van een account.
Iedereen kan zijn naam wijzigen in die van jouw zonder een hack.
Het wordt anders als er foto's verschijnen die alleen jij kunt hebben en niet eerder met Facebook zijn gepubliceerd. Rest nog blokkering hotmail kan te maken hebben met de opgegeven leeftijd is die beneden de 16 dan wordt die geblokkeerd. Dit komt vanwege de nieuwe privacy wet. Je zult Microsoft moeten overtuigen dat je of ouder bent of toestemming van je ouders doorgeven.

Dribbel

#5
Citaat van: Reinier op dinsdag 21 augustus 2018, 06:12:07
Je mag op een kopie van je ID het BSN onleesbaar maken o.a. dus naar mijn idee loop je daarmee niet al teveel risico.
Overigens hoef je je nergens voor te schamen, dit is iets wat dagelijks voorkomt alleen haalt het vrijwel nooit, alleen in uitzonderlijke gevallen, de media.

Fraudehelpdesk mogelijk nog een idee...?
Als je daar niet terecht blijkt te kunnen hebben ze wellicht wel de nodige info voor je hoe dit verder aan te pakken...?

Een ander email-adres ( gmail / hotmail ) is natuurlijk zo gemaakt, als reden daarvoor kun je aangeven dat je het oude mail-adres niet meer vertrouwd of dat het , blijkbaar, geblokkeerd is.

De vraag is en blijft of Smoelboek inderdaad alles van je verwijderd zoals men claimt, dat valt niet te bewijzen zolang je geen toegang krijgt tot hun servers en database.
Overigens brengt Smoelboek ook data in beeld uit de contactlijst van zgn "vrienden" en verzamelt het data d.m.v. de zgn. "smoelboek-pixel" op bepaalde websites waarmee dus ook data van niet-Smoelboek gebruikers wordt verzameld.....

Daarom doe ik er niets mee en wil ik met die verkapte inlichtingendienst niets van doen hebben.
Je zult mij dan ook nergens terugvinden in de ranzige wereld van de social media hype, geen Smoelboek, Twitter, Instagram, Google Hangouts of whatever...

Ik heb mijn eigen website bij een webhoster ( keurigonline.nl ) voor een bedrag van € 2,50 - € 3 / maand.
Een "eigen" mailserver is daarbij inbegrepen, je kunt net zoveel mail-adressen aanmaken als je zelf wilt.
Je bent dan ook niet meer provider gebonden, zolang je je webhosting betaalt is je mail actief.
Overigens zijn er ook alleen mail-pakketten maar ik weet niet wat daarvan de maandelijkse kosten zijn.

Dank je wel @Reinier. Ik ben het met je eens. Je berichten hebben mij goed gedaan.
Nogmaals hartelijk dank voor je tip om naar de politie te gaan.

Ik maakte in het verleden ook weinig gebruik van Facebook en Twitter en het voelde ook niet goed. Ook vond/vind ik het beklemmend en beangstigend. Vaak raakte ik ook geïrriteerd ( o.a. door al die ongewenste 'connecties' die voorbij komen / kwamen ). Hetzelfde gevoel roept LinkedIn bij mij op. Ik heb dit account nog steeds, terwijl alles in mij er gewoon vanaf wil.

Probleem met LinkedIn, is dat het zoveel werk is om een nieuw profiel aan te maken. Ik weet niet of het mogelijk is om het uit te schakelen, zonder hem direct compleet te verwijderen. Ik wil er dus het liefst helemaal vanaf. Maar hoe ? Ik moet dit nog uitzoeken. Update: Ik ga hem wellicht deze week volledig verwijderen.

Ik heb dus jaren geleden mijn Twitter en Facebook account verwijderd en toch ontving ik een e-mail van Facebook dat mijn account ineens weer was geactiveerd / dat ik ineens weer aangemeld was / dat er activiteit was.....en dit terwijl ik al jaren geleden Facebook én Twitter volledig dacht te hebben verwijderd. Kennelijk bewaren ze nog steeds je data / e-mailadres.
( Ik vind het hele gedoe met Facebook gewoon erg beangstigend en inderdaad ( zo ervaar ik het ook ) het lijkt wel op een verkapte inlichtingendienst. )

Op den duur wil ik echt van die Hotmail af. Ook dit veroorzaakt hetzelfde gevoel.

Wat ik heel beangstigend vind en wat ik ook heel bemoeizuchtig vind, is dat zo veel aan elkaar is gekoppeld ! Facebook - LinkedIn- Twitter etc. Op de e.o.a. manier is alles aan elkaar gelinkt.
Zelfs de banken etc. Gelukkig ben ik nu af van Facebook en Twitter. Nu zit ik dus nog steeds met LinkedIn in mijn maag.

Vorige week heb ik nog twee organisaties benaderd om mijn online gegevens te verwijderen. Nu maar hopen dat het lukt.

Ik ben vorige week bij de Politie geweest. Ik werd erg vriendelijk te woord gestaan en ze had notities gemaakt. Ze had nog het e.e.a. gecheckt en ze had nog het advies om op het kopie van mijn ID bewijs, aan te geven dat het alleen bestemd is voor Facebook. ( Verder had ik er zelf nog op gezet, dat het niet mag worden gedeeld en dat het niet online mag worden gezet ( maar nog steeds vertrouw ik Facebook niet ). Ook op de foto's heb ik 'remove' geschreven. Verder alles doorgestreept, maar als ze willen, dan kunnen ze natuurlijk altijd wel mogelijkheden vinden om er doorheen te kijken.

Waarom dit advies van de politie ? Het schijnt dat er ook fraude wordt gepleegd met kopie ID-bewijzen. Vandaar haar opmerking om het erop te schrijven. Ook letten op het slotje.

Ook heeft ze aangegeven dat als het eens misgaat, dat dit niet direct een probleem hoeft te zijn. Vaak / meestal kunnen ze wel snel zien wanneer een account niet in orde is.

Deze week zal ik het doorsturen aan Facebook. Het heeft mij nu al uren werk gekost. Het is moeilijk om zo uit te leggen waarom.

Hartelijk dank voor de informatie. Op een rustig moment zal ik de website die je hebt genoemd eens bekijken.
Ik denk dat ik er echt eens de rust voor moet nemen. Als het gaat om persoonlijke info. dan gebruik ik het liefst geen hotmail meer.

Bij de Gemeente kunnen ze je gegevens ook delen met andere partijen. Hier kwam ik met toeval achter. Ik heb mij hier een tijd geleden voor afgemeld. Kijk hier informeren ze mensen dus niet over !

Ook gaf de Gemeente aan dat ze gebruik maken van Big Data, zo noemden ze het.

Ik denk dus dat we in Nederland ( en daarbuiten ) veel meer alert moeten zijn op dit soort zaken / gevaren.

Dribbel

Citaat van: lucas op dinsdag 21 augustus 2018, 13:28:38
Ik vraag me af of bij gebruik name van alleen een naam hier sprake is van overname van een account.
Iedereen kan zijn naam wijzigen in die van jouw zonder een hack.
Het wordt anders als er foto's verschijnen die alleen jij kunt hebben en niet eerder met Facebook zijn gepubliceerd. Rest nog blokkering hotmail kan te maken hebben met de opgegeven leeftijd is die beneden de 16 dan wordt die geblokkeerd. Dit komt vanwege de nieuwe privacy wet. Je zult Microsoft moeten overtuigen dat je of ouder bent of toestemming van je ouders doorgeven.

Dank je wel @Lucas. Dat verklaard waarom het er ook heel anders uitziet dan hoe mijn account er voorheen uitzag.

Reinier

CiteerDat verklaard waarom het er ook heel anders uitziet dan hoe mijn account er voorheen uitzag.
Maar dat verklaart niet waarom jij dan een mail ontvangt dat jouw account weer actief is..?
Indien het zo zou zijn dat jouw wachtwoord veranderd is moet men dat bij Smoelboek kunnen zien....de vraag is waarom jouw email-adres nog steeds aan dat account gekoppeld is...

Als je voor een los mail-pakket kiest bij een externe aanbieder ( webhoster of anders ), kijk dan of de servers van dat bedrijf in NL of binnen de EU staan, dan valt jouw data onder de nieuw ingevoerde AVG, wel zo'n prettig gevoel.
Veel bedrijven hebben nl. servers buiten de EU en vallen daarom buiten de privacy-wetgeving van de EU, de AVG.

Als je je "eigen" mailserver hebt ben je niet provider afhankelijk zoals reeds eerder opgemerkt en kun je elk willekeurig email-adres aanmaken dat je wilt.
Ik heb 1 mail-adres als spam-vanger voor websites waar je een mail-adres moet invullen om iets werkend te krijgen, vaak vul ik daar ook een flauwekul mail-adres in maar dat kan alleen als je via dat mail-adres geen activatie-mail ontvangt.

Grote voordeel van zo'n adres is dat je dat adres gewoon kunt verwijderen op het moment dat je er vrijwel dagelijks 10 spam-mails of meer op ontvangt.
Je verwijderd dat adres en weg spam, daarna maak je een nieuw adres aan voor hetzelfde doel.

Email-adressen die persoonlijke en potentieel gevoelige info kunnen bevatten, zoals bijv info@xxxx of jouwnaam@xxxx, gebruik je uitsluitend voor contact met overheid, zorgverzekeraar etc.
Zo kun je in principe voor elk doel een mail-adres aanmaken waarbij je eventueel nog bepaalde adressen kunt laten doorsturen naar Gmail o.i.d als backup.
Dat doe ik ook....als mijn mailprogramma crasht heb ik van de belangrijkste mail altijd een backup op Gmail, die kan ik via de webbrowser benaderen.

LinkedIn is het enige wat ik ooit heb gehad en 2 jaar geleden heb verwijderd... heb er nooit meer iets van gezien of gehoord dus blijkbaar is dat gelukt....
Het is met die Social Media-meuk net als met de zorgverzekering...
Toen het begon waren er 25 aanbieders, intussen hebben de grootste de kleinere opgevreten en zijn er nog maar 4 of 5 over die allemaal hun eigen "merken" voeren ( Zekur = Univé,  Zilveren Kruis = Achmea etc ).
Daardoor "lijkt" er nog steeds een groot aanbod maar het is gezichtsbedrog en de voorwaarden zijn bijna niet meer te begrijpen voor een "normaal' mens...

Met die Social Media hype is het net zo...
Whatsapp = Instagram = Smoelboek. 
Hotmail = MSN = Microsoft

Op die manier is alles met elkaar verweven, om uit te zoeken met wie je te maken hebt bij een bepaalde dienst of bedrijf levert je bijna een dagtaak op en het wordt vaak zeer sumier of gecamoufleerd gecommuniceerd.....de voorwaarden dusdanig aangepast dat deze voor de gemiddelde gebruiker onbegrijpelijk of ondoorgrondelijk worden of dusdanig dwingend dat je wel MOET instemmen om de dienst te kunnen gebruiken.

Met name dat laatste is voor mij niet acceptabel en dé reden waarom ik niet mee doe aan dat soort narigheid als Social Media etc.

lucas

Was het hotmail e-mail adres ook het adres die je gebruikt hebt voor aanmelden bij Facebook?
Zo ja hoe kan het dan dat je via e-mail een bericht ontvangen hebt, terwijl je niet meer bij het hotmail account kunt komen?

Dribbel

#9
Citaat van: Reinier op maandag 27 augustus 2018, 16:52:31
CiteerDat verklaard waarom het er ook heel anders uitziet dan hoe mijn account er voorheen uitzag.
Maar dat verklaart niet waarom jij dan een mail ontvangt dat jouw account weer actief is..?
Indien het zo zou zijn dat jouw wachtwoord veranderd is moet men dat bij Smoelboek kunnen zien....de vraag is waarom jouw email-adres nog steeds aan dat account gekoppeld is...

Als je voor een los mail-pakket kiest bij een externe aanbieder ( webhoster of anders ), kijk dan of de servers van dat bedrijf in NL of binnen de EU staan, dan valt jouw data onder de nieuw ingevoerde AVG, wel zo'n prettig gevoel.
Veel bedrijven hebben nl. servers buiten de EU en vallen daarom buiten de privacy-wetgeving van de EU, de AVG.

Als je je "eigen" mailserver hebt ben je niet provider afhankelijk zoals reeds eerder opgemerkt en kun je elk willekeurig email-adres aanmaken dat je wilt.
Ik heb 1 mail-adres als spam-vanger voor websites waar je een mail-adres moet invullen om iets werkend te krijgen, vaak vul ik daar ook een flauwekul mail-adres in maar dat kan alleen als je via dat mail-adres geen activatie-mail ontvangt.

Grote voordeel van zo'n adres is dat je dat adres gewoon kunt verwijderen op het moment dat je er vrijwel dagelijks 10 spam-mails of meer op ontvangt.
Je verwijderd dat adres en weg spam, daarna maak je een nieuw adres aan voor hetzelfde doel.

Email-adressen die persoonlijke en potentieel gevoelige info kunnen bevatten, zoals bijv info@xxxx of jouwnaam@xxxx, gebruik je uitsluitend voor contact met overheid, zorgverzekeraar etc.
Zo kun je in principe voor elk doel een mail-adres aanmaken waarbij je eventueel nog bepaalde adressen kunt laten doorsturen naar Gmail o.i.d als backup.
Dat doe ik ook....als mijn mailprogramma crasht heb ik van de belangrijkste mail altijd een backup op Gmail, die kan ik via de webbrowser benaderen.

LinkedIn is het enige wat ik ooit heb gehad en 2 jaar geleden heb verwijderd... heb er nooit meer iets van gezien of gehoord dus blijkbaar is dat gelukt....
Het is met die Social Media-meuk net als met de zorgverzekering...
Toen het begon waren er 25 aanbieders, intussen hebben de grootste de kleinere opgevreten en zijn er nog maar 4 of 5 over die allemaal hun eigen "merken" voeren ( Zekur = Univé,  Zilveren Kruis = Achmea etc ).
Daardoor "lijkt" er nog steeds een groot aanbod maar het is gezichtsbedrog en de voorwaarden zijn bijna niet meer te begrijpen voor een "normaal' mens...

Met die Social Media hype is het net zo...
Whatsapp = Instagram = Smoelboek. 
Hotmail = MSN = Microsoft

Op die manier is alles met elkaar verweven, om uit te zoeken met wie je te maken hebt bij een bepaalde dienst of bedrijf levert je bijna een dagtaak op en het wordt vaak zeer sumier of gecamoufleerd gecommuniceerd.....de voorwaarden dusdanig aangepast dat deze voor de gemiddelde gebruiker onbegrijpelijk of ondoorgrondelijk worden of dusdanig dwingend dat je wel MOET instemmen om de dienst te kunnen gebruiken.

Met name dat laatste is voor mij niet acceptabel en dé reden waarom ik niet mee doe aan dat soort narigheid als Social Media etc.

Dag @Reinier.

Nogmaals hartelijk dank voor je reactie. Ik zal je berichten bewaren en eens rustig bestuderen. Ik ben er blij mee. Hopelijk is het niet zo ingewikkeld / moeilijk, als dat ik denk dat het is.

M.b.t. Facebook; ik krijg de indruk dat ze mijn persoonsgegevens gewoon hebben bewaard, zo ook dus mijn e-mailadres. ( Ook al heb ik echt de vorige keer mijn account permanent verwijderd; althans dat is wat ze aangaven. ) Of de e-mails waren nep; geen idee.

Ik werd gisteren direct gestrest en/of geïrriteerd, toen ik voor het eerst sinds tijden weer inlogde op LinkedIn.
Ik moest van alles aanklikken m.b.t. de privacy . Veel te veel onderdelen en irritant. Wel gedaan. De vraag is of ze alles noemen.

Ik begrijp dus wat je bedoelt met onderstaande:

" Op die manier is alles met elkaar verweven, om uit te zoeken met wie je te maken hebt bij een bepaalde dienst of bedrijf levert je bijna een dagtaak op en het wordt vaak zeer sumier of gecamoufleerd gecommuniceerd.....de voorwaarden dusdanig aangepast dat deze voor de gemiddelde gebruiker onbegrijpelijk of ondoorgrondelijk worden of dusdanig dwingend dat je wel MOET instemmen om de dienst te kunnen gebruiken. "

Nog hartelijk dank voor je tips m.b.t. e-mailadressen. Daar kan ik zeker wat mee.

Ik ga stoppen met LinkedIn.

Reinier

Als je nog aanvullende info / advies o.i.d. wilt omtrent het hebben / beheren van je "eigen" mail-server dan mag je mij altijd een PM (persoonlijk bericht)  sturen.
Als het gaat om hoe je dat inricht, gebruikt en onderhoud en dat soort zaken.
Indien gewenst wil ik in de loop van de week wel even voor je rondkijken welke aanbieders er zijn voor schappelijke prijzen.
Vaak is het echter wel noodzakelijk om een domein-naam te registreren, een .nl-domein kost € 10 / jaar en dan heb je de maandelijkse kosten voor de mail-server.

Uiteraard kun je daar zelf ook wat onderzoek naar doen als je deze weg wilt bewandelen... :icon_good:

Dribbel

#11
Mijn excuses Reinier. Vanwege mijn gezondheid kon ik even niet eerder reageren. ( Ik was je bericht niet vergeten hoor !  :icon_good: )

Ik zal je bericht bewaren. Hartelijk dank voor je aanbod.

Ik ben op dit moment behoorlijk van slag. Laten we zeggen BOOS.

Dus vandaag eindelijk een poging ondernomen om dit valse Facebook account te verwijderen.

Ik deed precies wat ze vroegen ten aanzien van mijn ID.
( Heb de tip van de politie opgevolgd. Ik heb erbij gezegd, voor Facebook only. Ook heb ik erbij gezegd dat het niet mag worden gedeeld en dat het na afloop moet worden vernietigd. )

Ook heb ik ze een brief gestuurd over deze nepaccount en heb ik ze o.a.  gevraagd om mijn gegevens volledig uit hun database te verwijderen, ze verzocht mijn gegevens verder niet te gebruiken, niet te delen, niet te volgen / traceren en niet te delen met Google.

Wat was hun reactie: mijn hele brief moet worden vertaald in het Engels.

Maar hun website was in het Nederlands.............

Daarnaast geven ze aan dat ik het e-mailadres moet geven van het Facebook account, maar ik heb helemaal geen facebook account en al helemaal geen e-mailadres van dit valse e-mailaccount, dus dat kan helemaal niet.
Ook ben ik niet bereid om een nieuw Facebook account aan te maken. Ik ben er al jaren geleden mee gestopt en ik moet er niet aan denken om weer met deze rotzooi te  beginnen. ( Excuses voor mijn taalgebruik. )

Nee, ik heb geen zin om alles te vertalen.

Ik denk dat ze erop uit zijn, om helemaal niks te doen. Ze willen gewoon niet en ze komen met allerlei flut argumenten om het niet te hoeven verwijderen.

Ik durf het niet nog een 2e keer te proberen, want dan ontplof ik zometeen helemaal als het wederom niet lukt.

Volgens mij zijn ze er gewoon op uit om dwars te liggen.

Uren verspild. Een kopie maken en vervolgens inscannen was al uren werk, omdat het heel moeilijk was om het echt scherp te krijgen.

Zometeen vertaal ik alles in het Engels en dan weigeren ze alsnog om het te verwijderen.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen ?

Je denkt toch niet dat ik weer uren weg ga gooien om alles weer opnieuw in te scannen en te kopiëren ? Alles staat er reeds goed en scherp op. Die zaken waar zij om vroegen stonden er gewoon goed leesbaar op inclusief foto. :icon_twisted:

Update: uiteindelijk toch maar in het Engels geprobeerd. Weer 35 minuten kwijt, maar dit is wel de laatste poging. Nu nog versturen.

Reinier

Tja, Facebook is een Amerikaans bedrijf en ze staan er om bekend dat ze, net als bij Google ( ook Amerikaans ) erg moeilijk doen.
Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat beide bedrijven dagelijks tien- tot honderdduizenden verzoeken ontvangen van gebruikers die hun data verwijderd willen hebben of anderszins iets te klagen hebben over rasistiche - / opruiende inhoud en noem het maar op.
Men heeft daar echt een vette dagtaak aan.
Daarnaast zijn beiden in het verleden flink beboet voor allerlei zaken en helpt de nieuwe AVG in dat opzicht ook niet mee om ze in beweging te krijgen.

Dat je je verzoek / klacht in het Engels moet aanleveren is gezien het feit dat het een Amerikaans bedrijf betreft, niet raar.
Heel veel van dit soort verzoeken / klachten worden geautomatiseerd verwerkt ( d.m.v. computers die gebruik maken van tekstherkenning en kunstmatige intelligentie ).

Als je op je, inmiddels vertaalde, verzoek geen inhoudelijke reactie krijgt weet ik het ook even niet meer...
Zoals reeds eerder opgemerkt: ik doe niks met Facebook of welke andere Social Media-meuk dan ook dus heb ook geen ervaring met dit soort verzoeken en hoe het best te handelen.

Ik kan je dus voor dit moment alleen succes wensen en hopen op een goede afloop.
Uiteraard beterschap met je gezondheid, het is hier de laatste 15 jaar ook aan tobben, elke keer weer wat..je wordt er moedeloos van op een gegeven moment.
Vooral blijven ademhalen blijkt de oplossing, krakende wagens lopen het langst zeg maar  :icon_good: :icon_good:

Wellicht dat 1 van de andere Admins hier op het forum er meer ervaring mee heeft en mogelijk nog tips heeft ...?

lucas

#13
Het is me nog steeds niet duidelijk op grond van wat, jij vindt dat een nepaccount van jouw is gemaakt op Facebook. Iedereen mag zich noemen zoals die wil. Ik zou dus rustig een facebook account kunnen maken met jouw naam. Het wordt anders als men foto's van jouw plaatst. Ik heb de indruk dat het hier alleen om de naam gaat. Dus is dat toegestaan.

Je hebt zelf geen Facebook hoe weet je dan dat iemand een account van jouw heeft aangemaakt?

Je hebt jaren geleden wel Facebook gehad maar die gebruik je al jaren niet meer. Hoe heb je die toen ter tijd verwijderd? Of is het account blijven staan en ben je het e-mail adres kwijt waaronder je geregistreerd hebt?

Facebook denk nog steeds dat je je eigen account wilt verwijderen. Om dit te verifiëren vragen ze om een e-mail adres.

Als je nu hier even de link meld van het account waar het om gaat (kan ook in een PM) dan wil ik best even kijken op Facebook wat voor account dat is. Zo kom je volgens mij niet verder. Zonder link naar het account kan Facebook jouw ook niet helpen.

Hoe een nep account rapporteren staat hier.

Dribbel

#14
Dag Reinier en Lucas,

Ik ga later wel even verder op jullie berichten in.

Zojuist bijna weer 45 - 60 minuten bezig geweest.

Facebook schijnt steeds weer een andere reden te zoeken om het niet te verwijderen en ze willen ook niet aangeven wat er aan het kopie van mijn paspoort niet in orde is.
Mijn volledige naam, geboortedatum, foto; alles is goed zichtbaar. Precies zoals ze het vragen en nog willen ze er niet mee akkoord gaan.
Ik moet nu ook met een ander ID bewijs komen. Je denkt toch niet dat ik naast mijn paspoort nog met andere ID-bewijzen ga komen ? Nee. Zeker niet als het gaat om Facebook. Politie; prima, Facebook; nee.

En nu komen ze weer met een ander excuus.

Het probleem zit in het feit, dat de achtergrond van het valse Facebook account van het bedrijf van één van mijn familieleden is. Hij woont ook in die plaats in Spanje.
Het is dus gewoon bewust onder mijn naam aangemaakt of Facebook heeft zelf een fake account aangemaakt, maar dat lijkt mij erg sterk.

Dus iedere keer komen ze met een andere reden en nu dus dit weer. Nu voor de 5e keer gemaild.

Jaren geleden heb ik mijn account permanent laten verwijderen. Ze herkennen mijn gegevens ook niet meer.

Eén manier om het wel te verwijderen is door via een bestaand account in te loggen en het aan te merken als 'fake'.
Ik ken niemand die Facebook gebruikt.
Het enige wat ik nog kan doen, is naar de locale politie stappen en vragen of ze dit even voor mij kunnen doen.
( De vorige keer hebben ze ook ingelogd om het te bekijken. Als de politie aangeeft dat dit een fake account is, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk wel meewerken, althans dat vermoed ik. )

@Lucas; Ja wel hoor ! Direct tijdens de meldingen gaf ik ze al het adres van dit valse account en ook mijn e-mailadres ( ze hebben mij immers ook e-mails gestuurd ). Het is niet gelinkt aan mijn oude adres / account voor zover ik kan beoordelen. Ik ontving een waarschuwings email van Facebook begin dit jaar. Ik weet niet meer precies wat er in stond, dus ik ga ook niet verder gissen. Ik wil nu een beetje uitkijken, want zometeen heb ik net iets niet goed gelezen of geïnterpreteerd en leg ik het hier niet goed ( genoeg ) uit en/of er ontstaat miscommunicatie.

Update:
Vanwege mijn gezondheid moet ik het denk ik los gaan laten. Ik verwacht niks meer van ze.
Als ze niks doen, dan ga ik het bedrijf van mijn familielid e-mailen en ze verzoeken om dit account te verwijderen. Het is immers hun logo wat op de achtergrond is geplaatst. Ik heb ook aangegeven dat ze de link kunnen gebruiken om aan te geven dat het gaat om een vals account. Ik heb ze nergens van beschuldigd, want ik weet natuurlijk niet zeker dat ze dit hebben gedaan. Lukt dit niet, dan ga ik alsnog naar de Politie, maar verder houd het op.

Ik probeer mezelf er maar van te overtuigen, dat ik wellicht niet de enige ben, die nutteloos veel uren heeft besteed om zaken opgelost te krijgen met zulke grote bedrijven als Facebook.
Je bent uren bezig en je komt feitelijk geen stap verder. Als ze willen kunnen ze overal wel een excuus voor vinden. Het is in ieder geval niet veilig.
Ben nu ook echt dankbaar, blij, dat ik geen account heb bij Facebook.

SMF spam blocked by CleanTalk