Hoofdmenu

upgrade nodig

Gestart door timmyh, zaterdag 05 december 2020, 22:07:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timmyh

Heb net zitten lezen en idd er zit al een "cooling pad" op de koeler ik kan merken dat het een tijd geleden is dat ik een processor heb geïnstalleerd 😬
Ik heb inmiddels een image gemaakt van m'n Windows installatie
Morgen maar eens verder kijken om de hardware te installeren

Alvast heel erg bedankt voor je hulp en adviezen 👍🏻👍🏻

Reinier

In principe zou de pc met het nieuwe moederbord en processor met de huidige schijf met Windows moeten opstarten, Win 10 is niet zo heel kieskeurig in dat opzicht.
Wel zul je, als hij opstart, nadien de stuurprogramma's en chipset-drivers van de moederbord-cd moeten installeren...
Succes met de ombouw straks  :Kicon_good: :Kicon_good:

timmyh

Hey. Nou daar ben ik weer. 😬 ik heb de spullen geïnstalleerd en de pc geeft aan dat ik in de bios moet zijn ,maar nu doet het volgende op  ik moet op del of f2 drukken maar er gebeurd niets . Wel als ik op Ctrl-toets alt delete druk. Dan gaat ie weer opstarten   Het is een bedraad toetsen bord met een paarse connector maar die aansluiting zit niet op het moederbord dus heb ik een verloop moeten kopen om over te gaan naar usb     En draadloze toetsen borden werken ook niet

Mvg tim


Reinier

Dat je niet in de BIOS kunt komen kan door de instelling Fastboot in de BIOS / UEFI worden veroorzaakt.
In dit geval zou ik een lege HDD / SSD aansluiten en proberen op te starten van een Windows installatie-medium ( dvd of usbstick ) en kijken of je dan wel in de BIOS / UEFI kunt komen.
Overigens is het ook goed om , vóór je dat probeert, de pc echt stroomloos te maken omdat er altijd spanning op het moederbord blijft staan.

Doe daarom het volgende:
pc uit, voedingsschakelaar uit, 220V snoer uit de voeding halen en een paar X op de Aan / Uit schakelaar drukken zodat alle reststroom uit het moederbord verdwijnt.
Daarna:
220V snoer aansluiten, voedingsschakelaar Aan zetten, Aan / Uit knop indrukken en daarna een paar keer op de [Del} toets drukken gedurende de eerste 5 - 10 seconden.
Dan zou toch echt de BIOS / UEFI geopend moeten worden...

Wat dat toetsenbord betreft, tja, dat is dan al een behoorlijk antiek beestje als er nog een PS2 stekker aan zit.
Zou een ander, usb toetsenbordje organiseren. Het gebruik van verloopjes is constructief ( mechanisch ) niet erg stevig en vaak zijn verloopjes kwalitatief niet erg best.
Dat draadloze toetsenborden het hierbij niet doen klopt, er moet nl. eerst een driver ( WiFi of Bluetooth ) geladen worden en dat gebeurd pas als Windows geladen wordt.

Tijdens de POST procedure worden er alleen moederbord-drivers geladen en alle I/O functies, geheugen etc. getest...
Wordt er overigens nog vermeld wàt je in de BIOS / UEFI moet instellen...?
Zou kunnen gaan om de juiste tijd en datum instellingen....

timmyh

Hallo

Dat stroomloos maken heb ik al eerder geprobeerd maar geen succes.
Ik ga na m'n werk even op pad voor een toetsenbord met usb.
Maar het gekke (vind ik ) is dat op alle 3 de toetsenborden Ctrl-toets alt delete wel werken

Ik heb het ook geprobeerd om hardware lost te koppelen   ( ram,videokaart,HDD's alle usb apparaten.)

Reinier

Zonder geheugen zal er zo wie zo niet geboot worden....zelfde geldt voor de processor.
Je kunt wel booten zonder videokaart etc. maar er moet altijd een processor en minimaal 1 geheugenmodule op het moederbord aanwezig zijn.

Ik weet niet of dit moederbord voorzien is van een buzzer / zoemer..?
Zo niet dan is het handig om zo'n ding of een moederbord-speaker aan te sluiten op het moederbord zodat je de beeps kunt horen tijdens de POST.
Aan de hand van deze beep-code ( kort / lang en aantal ) kun je afleiden waar het fout gaat.

Zo'n zoemertje bedoel ik, kosten geen drol maar o zo makkelijk...


timmyh

Haha nee ik heb het niet zonder ram gedaan

Reinier

Probeer eens te booten van een usbstick met de Win 10 installatie-bestanden daarop of een probeer-versie van Ubuntu...
Openen van de BIOS / UEFI is dus nu het 1e DOEL...

timmyh

Ik denk dat het probleem is opgelost   Ik heb mijn video kaart in een ander slot gedaan en nu werkt ie als een zonnetje.

Heel erg bedankt voor je hulp en geduld 

Mvg tim

Reinier

De videokaart gaat normaliter in het 1e PCI-e slot wat direcht naast de processor-socket zit, ik heb nog niet anders gezien ( tenzij je SLI of CrossfireX gebruikt met 2 kaarten.

Fijn te horen dat het nu goed werkt...
Ben wel even nieuwsgierig te horen wat de prestaties zijn tijdens gamen, kom je nog steeds rare meldingen of lage fps tegen bij RDR2...?

timmyh

Goedemorgen ik ga vanavond even kijken  ik ben zo'n iemand die als het werkt tevreden is 😬
Maar ik zal wel kijken voor rare dingen
Wel had ik gemerkt dat als ik rdr2 op ging starten dat ik een melding kreeg dat mijn systeem niet toereikend was , maar volgens can I run it.  Heb ik ruim voldoende  , dus heb ik het spel gedeïnstalleerd en opnieuw gedownload .
Ik ga vanavond even kijken ik zal ook even kijken voor die fps , hoe kom ik daar achter ?

Reinier

Wat de fps betreft, lees dit eens door : https://nl.geekmarkt.com/finding-right-fps-counter
Daarmee moet je wel wat kunnen vinden wat bruikbaar is.
Met de huidige hardware kan ik me niet voorstellen dat je nog een melding zou krijgen dat deze niet toereikend zou zijn.
Als dat zo is deugt de detectie van die game niet...
In dat geval zou je eens kunnen Googelen naar bekende problemen van deze game, wellicht is er een patch voor om dat op te lossen.
Spel zou met deze hardware op High zo wie zo vloeiend moeten draaien, Ultra is even afwachten.
Ik hoor het wel van je, ben benieuwd dus succes  :Kicon_good: :Kicon_good:

timmyh

#27
zo daar ben ik weer met een kleine update,
ik heb het voor elkaar gekregen om de pc weer lekker op te schonen (alle belangrijke dingen op ext hdd gezet natuurlijk)
ik heb windows op mijn ssd laten draaien doormiddel van clonen (is ie nog iets vlotter)
maar ik kreeg maar die melding dat mijn systeem niet toereikend was ,zelfs na het updaten van al mijn drivers enz,dmv driver easy
maar nog steeds de melding
ik had windows al een update gegeven maar wat blijkt nou ik had v 1703 en ik moest minimaal voor rdr2 v 1903 hebben  nou heb ik manueel een update gedaan en nu heb ik 20h2
en nu loopt alles weer lekker soepel

de fps van rdr2 ligt rond de 55 en 59 dat is ultra
nu heb ik een paar dingen op high gezet en loopt ie een constante fps van 59 /60

mvg tim

Reinier

Snap niethoe je het voor elkaar krijgt om nog met v 1703 van Windows te werken, daar is al geruime tijd geen ondersteuning meer voor en dus verbaast mij die terugkomende melding niet meer.
Je moet Windows altijd updaten, al was het alleen maar voor de beveiligings-updates en de 2 grote upgrades die elk jaar uitkomen waardoor je èn veilig èn volledig up-to-date bent.

Maar mooi dat het nu opgelost is en alles naar behoren draait.
Voorlopig ben je weer uit de brand dus fijne dag verder en Fijne Feestdagen en een goed en vooral gezond 2021  :Kicon_good: :Kohyeah:

SMF spam blocked by CleanTalk