HD houdt er ineens mee op ?

Gestart door Laurens, zondag 01 november 2020, 11:16:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurens

Ik heb gisteren een extra (SATA) HD in mijn pc geplaats voor opslag van o.a. mijn vele films. Alles ging goed, ben er druk mee geweest om alle films over te zetten- en mappen aanmaken. Ik heb zelfs enkele films gekeken. Nadat ik later de pc weer aanzette toen 'zag' mijn pc de hele HD niet meer......vreemd !! Heb de hd eruit gehaald en er even een andere weer ingezet, die las de pc gewoon. De 'nieuwe' hd via externe kabel aangesloten op mijn pc, en ook dan ziet mijn pc de hd niet. ( en dit nadat ie wel gewoon werkte na de installatie). Ook in de bios ziet de pc de hd niet. Was wel trouwens net alsof ik een tikje hoorde........ Wat is hier aan te doen ? ( laatste bijlage is filmpje van de 'tik' ...?)

derkdejong

als ik het goed zie stamt die hd van 2010.01, dus ouder dan 10 jaar.
tja, en dan kan er een kink in de kabel komen in de vorm van een 'klikje', vooral als er een vast patroon in de klikjes herkenbaar is, dus leg er even je oor op....

Laurens

Dank voor je reactie. De schijf 'klikt' alleen de eerste minuut een paar keer....daarna niet. Zal ie stuk zijn ? ( zal er wel van balen, net aangeschaft, maar baal meer van het werk wat ik er mee had om de films over te zetten die ik nu waarschijnlijk kwijt ben...)

Laurens

Maar.....denk je dat ie stuk is ? Hij reageert nergens meer op, en volgens een neef van mij is dat tikken van de naald tegen de schijf ??

derkdejong

ja, ik denk wel dat ie kaduuk is: een tik, en ook 'tik van de naald tegen de schijf', duidt op een defect.
ook tweakers geeft aan dat ie in 2010 op de markt kwam, dus je moet 'm wel tweedehands gekocht hebben: heeft de verkoper je nog iets beloofd?

Laurens

Toen ik hem kocht zei hij dat hij goed was. Was ie in 1e instantie ook, maar na een uurtje of zo hield ie er mee op. Dat mag toch niet gebeuren zo snel.... in mijn ogen was- en is ie gewoon niet goed !! Ik baal hier enorm van.

Laurens

Ook vertelde hij mij ook nog : "Ik heb hem als ExFat geformatteerd en dat is voor elke PC of Mac goed. Dat het in een NAS heeft gezeten maakt niets uit".  Weet niet of je hier wat aan hebt. Ik heb zelf een gewone (nieuwe) pc met Win 10. ( trouwens....hij zei zelfs nog dat ie 100% goed was)

Reinier

#7
Een nieuwe HDD is het zeker niet want Samsung maakt al jaren geen HDD's meer.
Wat reeds eerder is opgemerkt: als de schijf "tikt" , op welk moment dan ook, is een teken dat er iets mis is met de lees / schrijf-kop.
Een naald zit er niet in trouwens.
Als een schijf als deze uitgeschakeld wordt, bijv. door het energiebeheer van Windows, wordt deze lees / schrijf-kop "geparkeerd" zoals dat heet.
Dat geeft ook een tik-geluid, dat hoor je ook als de schijf weer aangesproken wordt, ook dan een tik als de lees / schrijf-kop uit de parkeerstand komt.

Als er een tikkend geluid is buiten deze momenten is de kop beschadigd of totaal defect, de opnemer aan het einde van de arm is dan versleten of afgebroken. :yess:
Ik durf wel met zekerheid te stellen dat deze schijf rijp is voor een enkele reis bodem kliko  :zwaai: :zwaai:, hoe vervelend ook. :redface:

P.S: Een analyse m.b.v. Crystal Discinfo laat alleen de SMART info zien ( defecte sectoren, draai-uren etc ) maar geeft geen info omtrent de toestand van deze lees / schrijf-kop of motor / motor-lager.

Laurens

Dank jullie allen. Ik ga er wel mee terug en hoop een andere schijf te krijgen- of mijn geld terug. Nog een fijne middag !

Laurens

Hallo, het 'probleem' is inmiddels opgelost met die man. Hij geeft me mijn geld terg. Zijn jullie even op de hoogte. Nog fijne avond.

Laurens

Nog even een rare vraag misschien, maar kan ik ook een 2,5 "  sata schijf in mijn desktop zetten ? Ik bedoel....kan die de voeding e.d. wel aan ? Of is het beter om maar gewoon een 3,5 "te kopen?

Laurens

Ik kan namelijk voor rond de 30 euro deze schijf kopen. Schijf heeft alleen in een PS 4 gezeten en is van Januari 2109. Is dus wel een 2,5" ....vandaar dus mijn vraag. Gaat om deze schijf: Seagate  FireCuda ST2000LX001 2TB  ( zie ook de afbeelding.) Hoor graag van jullie. Wederom alvast mijn hevige dank !

Laurens

Oeps.......vorige foto was verkeerd, deze is juist, de FireCuda dus...

Reinier

#13
Om een lang verhaal kort te maken:
Ja, formaat van de schijf, 2,5 of 3,5 inch, maakt geen fluit uit alleen heb je voor een 2,5 inch schijf een bracket nodig als je deze wilt monteren op de plek van een 3,5 inch schijf.
Veel behuizingen hebben echter ook 2 plekken voor 2,5 inch schijven zoals SSD's.

Maar in dit geval zou ik m''n vingers niet branden aan alweer een gebruikte, 2e hands schijf.
Met name omdat deze Seagate Firecuda een slechte reputatie heeft getuige deze reviews: https://tweakers.net/pricewatch/619489/seagate-firecuda-compute-2tb/reviews/
Dat zal ongetwijfeld 1 van de redenen zijn waarom de huidige eigenaar er vanaf wil.
Goedkoop is veelal duurkoop.
Ik koop nooit gebruikte HDD's omdat je niet weet hoe deze behandelt is ( gevallen, altijd aan etc ).

Koop gewoon een nieuwe, dan heb je ook geen gezeik en heb je garantie, minimaal 2 jaar tegenwoordig.
Bijv. deze 7200 Rpm Toshiba : https://tweakers.net/pricewatch/462810/toshiba-p300-retail-2tb.html

Laurens

Ik heb inmiddels net een nieuwe gekocht, kan ik straks ophalen. Een 3 Tb van WD voor 50 euro. Trouwens..... nadat die vorige hd was gecrasht in mijn pc heb ik problemen met mijn usb- aansluitingen. De ene schijf leest ie wel, en de andere weer niet, dit terwijl ik zeker weet dat er films op staan....als ik die schijf in mijn pc zet, dan is er niks aan de hand. Inmiddels gekeken bij apparaat beheer e.d. maar geeft geen fouten aan of wat dan ook..... ( ook een usb stick, een nieuw) leest ie niet.... was voor de crash ook niets mee aan de hand.....vreemd toch ? Zal ik op de pc maar opnieuw Win 10 zetten ? Ik heb direct toen ik de pc kreeg een opstart stick gemaakt....

SMF spam blocked by CleanTalk