Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Een nieuwe laptop kiezen

Gestart door ArnPen, vrijdag 14 september 2018, 00:58:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ArnPen

Hallo,

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Ik heb uiteraard het eerste sticky doorgelezen en nog wat verder onderzoek gedaan.
Ik gebruik de laptop voor browsen op internet en e-mailen. Er staan muziek en video's op, die ik afspeel op een t.v. Zeer sporadisch gebruik ik het apparaat om foto's te bewerken in Gimp of muziek onder een video te zetten m.b.v. Windows Moviemaker.
Ik denk te kiezen voor een  groot 17,3 inch scherm, omdat ik de laptop eigenlijk alleen thuis gebruik en zelden meeneem en dan alleen op vakanties met de eigen auto. Ik heb getwijfeld tussen 4GB of 8GB RAM, maar zekerheidshalve heb ik voor 8GB gekozen. Voor de snelheid van de processor heb ik de ondergrens op 2500MHz gezet. Ik heb geen idee of de grootte van de cache daarbij nog een grote rol speelt. Ik heb gekozen voor 256GB SSD opslag, omdat dit bij het opstarten sneller is. De snelheid bij wegschrijven en ophalen van gegevens vind ik minder belangrijk.

Voor mij is het verschil tussen 2500MHz of 3100MHz of tussen 4GB of 8GB etc. vooral een theoretisch gegeven. Wat dit in de praktijk betekent is voor mij niet zo duidelijk. Daarom heb ik twee vragen.
Heb ik niet ergens een denkfout gemaakt, waarvan jullie zeggen: dit kun je beter anders doen? En zou deze laptop voor mij een goede keuze kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet, Arn.

Reinier

Laat ik beginnen met de opmerking dat ik niet in jouw portemonnee kan kijken..... daarom was het handig geweest als je een max. richtprijs had genoemd.

De afgelopen jaren hebben er verschillende laptops met zo'n AMD A-serie APU mijn reparatie-tafel gezien en wat mij in alle gevallen op viel is dat deze processor-serie, zonder uitzondering, enorm traag is.
Als je staat op een AMD processor zou ik tenminste kiezen voor de Ryzen 5 - 8Gb - 256 Gb variant die € 549,=  kost.
Hierbij moet ik wel opmerken dat ik tot op heden nog geen pc of laptop met een Ryzen 5 processor onder handen heb gehad maar die zal allicht sneller zijn als de A-serie APU want die zijn om te huilen zo langzaam.

De AMD A-serie APU's zijn verouderde budget instap-processoren, vergelijkbaar met de Intel Celeron.
Je betaald bij deze laptop fors voorhet grote 17" scherm wat ook nog eens "HD Ready" ( dus geen full HD ) is.
Webcam is maar 480p bij de A9 uitvoering, de Ryzen heeft een 720p camera...

Coolblue merkt tevens op:

* Films & series kijken: mogelijk, maar niet in Full HD
* Foto's bewerken: ongeschikt
* Video's bewerken: ongeschikt
* Gamen: ongeschikt
Naar mijn idee zegt dat genoeg.... :icon_rolleyes:

Ben zo wie zo geen fan van HP, maakt niet uit wat het is maar deze laptop ( A9 ) is te duur voor de oude hardware die erin zit, met name door het grote scherm.

Mijn advies:
Ga voor een laptop met moderne hardware, een kleiner scherm maar wel full HD, daar ga je 100% zeker weten meer plezier aan beleven.
Indien je een groter scherm nodig meent te hebben kun je altijd nog overwegen er een extern scherm op aan te sluiten voor bijv. foto- en videobewerking.
Als je een fors bedrag uitgeeft voor iets nieuws wil je geen "ouwe meuk" kopen en als dan ook nog eens blijkt dat het apparaat niet aan je verwachtingen voldoet zit je, ondanks de prijs, met de ziekte in je lijf en een chagrijnig gezicht.

Onlangs heb ik 2 vrienden / kennissen een Lenovo laptop geadviseerd ( grootste pc-fabrikant ter wereld momenteel, o.a. eigenaar van Medion ).
Beide zijn er super tevreden mee, snel, perfect beeld en goede prestaties.

Je zit dan wel in een andere prijscategorie uiteraard.....alle waar naar z'n geld.
Deze Lenovo bijv. is een mooie, snelle machine voor een redelijk scherpe prijs.

Ben nog even voor je op de snuffel geweest naar een kwalitatief goede gebruikte laptop maar dat is niet echt interessant, de prijzen daarvan liggen rond de € 400 , soms iets minder, soms iets meer..
Als je dat afzet tegen die HP met A9 processor uit jouw link kun je op je vingers wel natellen dat dat ding niks bijzonders is voor die € 479....

ArnPen

#2
Mijn dank.
Ik ga dus uit van cijfertjes, zonder echte ervaring hoe dit in de praktijk uitvalt. En als ik dan een kloksnelheid zie van 3100 MHz denk ik al gauw dat dit een behoorlijk snelle processor is. Daar komt bij dat als ik bij Coolblue "Snelheid: middenklasse" als selectiecriterium kies, deze laptop tevoorschijn komt. Ik dacht daarom qua snelheid goed te zitten; dus niet, blijkbaar.

Dat het scherm niet Full HD is, vind ik niet zo erg. De opmerking "Foto's bewerken: ongeschikt" had ik ook gezien, maar bij de specs zag ik daarentegen "Geschikt voor Foto's bewerken, HD-Films kijken, Internet, e-mail en tekstverwerken.

Een dvd/cd speler is voor mij een voordeel maar kan ik eventueel ook los kopen, denk ik.

Momenteel heb ik een Intel Pentium T4500 @2,30GHz Penryn 45nm Technology processor en 2GB Single Channel DDR3 RAM geheugen, waarvan zo'n 85% bezet is met één tabblad open in Firefox. Ik ga er dus hoe dan ook op vooruit, denk ik.  :icon_wink:
De HP 17-ca0932nd gaat het echter niet worden. De door jou genoemde Lenovo heeft voor mij als grootste nadeel dat hij alleen bij Mediamarkt verkrijgbaar is. Na een slechte ervaring heb ik me eigenlijk voorgenomen daar geen klant meer te zijn.

Een vraag voor mijn verdere zoektocht. Zou een Intel Core i3 processor wel voldoende zijn voor mij en maakt het nog een groot verschil of dat de 600 of 700 serie is? En hetzelfde voor RAM DDR3 of DDR4? Ik had n.l. ook deze laptop , met Intel Core i3 processor en 8GB DDR3 RAM op het oog.

Het is niet zo dat ik een bepaald budget heb, waarbinnen ik de beste optie voor dat budget zoek. Ik zoek de beste ( goedkoopste  :icon_wink:) optie die bij mijn wensen/eisen past en dan zie ik de prijs wel. Natuurlijk wil ik niet een heel hoge prijs betalen voor een high end apparaat dat eigenlijk veel te "goed" is voor mij.


Nogmaals bedankt voor de tijd en moeite die je neemt.
Groet, Arn.

Reinier

Een Core i3 is het instapmodel van Intel van de Core i -series ( i3, i5, i7 en i9 ).
De processor nummering staat voor de serie 6xxx of 7xxx  waarbij de 6xxx in begin 2016 is uitgekomen en de 7xxx tegen het einde van 2016 en de 81xxx begin dit jaar.
Verschil tussen deze versies zijn o.a. de kloksnelheid, het cache-geheugen op de processor en het wel of niet beschikken over een "Turbo" optie ( hogere kloksnelheid bij zwaardere taken ).

DDR3 is het "oude" type ram geheugen van de voorgaande processor-series, DDR4 is het geheugen wat de nieuwste processorgeneraties gebruiken.
DDR4 is energie zuiniger en sneller.

De Lenovo uit jouw link is een reeds verouderd model wat ook weer te duur is voor hetgeen geboden wordt.
Hij heeft een 6xxx serie processor, DDR3 ram geheugen, en geen full HD beeldscherm.

Dan is deze Lenovo een betere keuze.
Een 7xxx serie processor ( 2,4 Ghz i.p.v. 2 Ghz ), 6 Gb DDR4 ram geheugen, een mat full HD beeldscherm.
Verder zijn ze vrijwel identiek maar deze Lenovo heeft 6 Gb geheugen i.p.v. 8 Gb maar wel modernere en snellere hardware voor dezelfde prijs.. :icon_good:


ArnPen

Wederom dank.

De laatste door jou genoemde Lenovo zou ik dan bij Mycom kopen voor €549, vanwege de fysieke winkel in de buurt. Ik durf het bijna niet te vragen maar wil je nog even naar  deze laptop kijken?
Wat ik zo vlug zie: dezelfde processor, iets meer RAM (8GB vs 6GB) en een iets minder maar wel groter scherm (HD+ vs Full HD), maar altijd nog beter dan wat ik nu heb (1366X768) en daar ben ik tevreden mee.

Groet, Arn.

Reinier

Inderdaad, wat je reeds zelf noemt:
het scherm is niet full HD maar wel groter.
In feite betekent dit dat de beeldkwaliteit minder scherp is en de kijk-hoek van het scherm lager is waardoor je eerder afwijkende kleuren krijgt en een moeilijker afleesbaarheid als je niet recht voor het scherm zit.
Ook de ingebouwde webcam is van een mindere kwaliteit.
Het verschil tussen 6 of 8 Gb geheugen zul je alleen merken bij zwaardere toepassingen als videobewerking of gamen maar daarvoor is deze laptop niet echt geschikt, met name gamen door de IGP ( grafische kaart in de processor ).

Als je liever een groter scherm hebt met iets minder kwaliteit met de daarbij horende kortere accu-duur, dan moet je voor deze gaan.
Ik bekijk het anders, nl: je betaalt € 50 meer voor een kwalitatief minder scherm, dat is de grootste kostenpost want 2 Gb geheugen meer of minder kost de fabrikant hooguit 3 dollar..
In elk geval zul je van deze laptops voor het door jou aangegeven gebruik een plezierige ervaring hebben.

Reinier

Ik lees net een review over een laptop met de allernieuwste Core i3 81xx processor....
Ik raad je aan om deze even te lezen.. ( link )
Daarmee heb je snelle en moderne hardware en een mat full HD scherm ( ips ) wat een zeer goed beeld met uitstekende kijk-hoeken garandeerd.
Daarbij is de prijs met € 499 uiterst interessant voor wat je krijgt..  :icon_good:

ArnPen

#7
Tjonge, wat een oerwoud aan modellen, typenummers en specs. Daar is voor een leek als ik ben, bijna niet uit wijs te worden. Gelukkig gaat het met de hulp van dit forum lukken.  :icon_good:

De Medion laptop die jij noemde lijkt inderdaad interessant. Vanwege mijn voorkeur voor een fysieke winkel zou die € 549 bij BCC gaan kosten.

Met dezelfde specs, alleen 128GB SSD + 1000GB HDD i.p.v. 256GB SSD, zag ik deze Lenovo bij Paradigit.

Bij BCC vond ik echter ook deze Lenovo met een 17,3" HD+ scherm, maar wel met Intel Core i5-i8250U processor, 128GB SSD + 1000GB HDD en ook een dvd/cd speler.
Dit is weliswaar de duurste optie maar op dit mijn moment wel mijn favoriet, als ik geen addertjes onder het gras over het hoofd zie.

Wil je, hopelijk voor de laatste keer, hierover je mening geven? Mijn hartelijke dank voor de hulp bij mijn zoektocht naar een nieuwe laptop.  :icon_good:



Groet, Arn.

Reinier

#8
De Lenovo bij Paradigit is op zich ook niet verkeerd maar naar mijn mening betaal je verhoudingsgewijs teveel voor deze laptop.
Het beeldscherm is een TN-panel, wat kwalitatief een stuk minder is ( o.m. wat kijk-hoek betreft ) als het IPS-panel van de eerder door mij gelinkte Medion ( is ook Lenovo overigens ).
Een TN panel is een stuk goedkoper als een IPS-type.
Daarbij is de SSD maar half zo groot, dus ook goedkoper.
Je hebt er echter wel een langzame 5400 toeren HDD van 1 Tb bij ( die normaal rond de € 40 kost ).

De Lenovo van BCC heeft wel een Core i5, is dus een stuk sterker wat prestaties betreft, maar de vraag is of dat niet een beetje "over de top" is voor het gebruik wat je eerder aangaf ?
Deze heeft ook een kleinere SSD ( 128 Gb ) en 1 Tb HDD net als het model van Paradigit  èn een dvd-station.
Het laatste is een leuke bijkomstigheid als je nog steeds optische media gebruikt.
Zelf heb ik er ook 1 in m'n pc maar die is sinds jan. 2017, toen ik hem gebouwd heb, maar 2x gebruikt....vandaag de dag gebruikt vrijwel iedereen usbsticks.

Deze Lenovo beschikt ook niet over een full HD beeldscherm maar "HD Ready" ( ook een TN-panel ) en is voor foto- en videobewerking dus minder geschikt
Door de Core i5 i.p.v. de Core i3 zal hij die taken wel vlotter uitvoeren. Beide processoren beschikken over een "Turbo"-functie

Op zich denk ik dat beide modellen voor jouw gebruik bruikbaar zijn waarbij de Core i5 iets overdreven is afhankelijk van hoe vaak je foto of video bewerkt, anders zou die Core i3 81xx ruim volstaan.
Mijn keuze zou vallen op de Medion omdat ik de voorkeur geef aan een snelle, iets grotere SSD, het veruit betere beeldscherm en geen behoefte heb aan een dvdstation.
Ook van belang daarbij is een goede accuduur die lager wordt naar mate het scherm groter wordt.

Het is geen makkelijke keuze, je zult voor jezelf moeten beslissen wat jij belangrijker vindt op het gebied van scherm-grootte, opslag-capaciteit etc. en aan de hand daar van je keuze maken.

De perfecte laptop / machine af fabrikant bestaat niet, niet bij laptops maar ook niet bij desktops, daarom bouw ik mijn computers zelf, met onderdelen die ik zelf kies, afgestemd op mijn gebruik.
Die mogelijkheid heb je ook voor laptops, om deze specifiek op jouw gebruik samen te stellen en te laten bouwen.
Dat kan bijv. bij BTO , maar dan ligt de prijs wel iets anders maar je krijgt kwalitatief een uitstekend product en dito service  :icon_good:

ArnPen

Ik schrijf dit bericht op mijn nieuwe, vandaag aangeschafte laptop. De keuze is toch op de Medion gevallen.

Ik wil Reinier heel hartelijk danken voor zijn hulp bij het kiezen.  :icon_good: :icon_good:

Ik ga aan de slag met het overzeetten van bestanden en het opnieuw installeren van programma's. Ik acht het niet uitgesloten dat ik de komende tijd nog een keer de hulp van dit forum inroep. :icon_wink:
Groet, Arn.

Reinier

Gefeliciteerd met je keuze, ik hoop dat je er lang en veel plezier aan mag en zult beleven  :icon_good: :icon_good:

Mocht je met vragen zitten of ergens tegenaan lopen waar je geen raad mee weet dan mag je je vragen uiteraard altijd op het forum plaatsen, daar is het voor. :yess:
Uiteraard hoop ik dat het allemaal vlekkeloos verloopt maar we wachten het af.

Bedankt voor de terugkoppeling en geluk ermee  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk