Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Lampje Harde schijf

Gestart door Wgalien, maandag 08 oktober 2018, 08:40:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wgalien

Goede morgen. Daar ben ik ook eens weer. Ik heb jullie hulp/raad/advies nodig voor hetvolgende. Op bijliggende foto staan 2 lampjes een groene en een gele. De groene geeft aan de dat pc aan is en brand constant. De gele moet knipperen als de harde schijf bezig is, maar dit lampje blijft nu constant branden. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, hebben jullie enig idee? Het lampje knippert wel normaal tot aan het Windows scherm met welkom, daarna blijft het constant aan. Ik hoor/lees de reacties wel, dank alvast.

Hans

Kan van alles zijn maar er is iets wat je harde schijf constant aan het werk houdt
Kijk eens in Taakbeheer (control alt delete ) welke processen allemaal actief zijn en kijk gelijk ook onder opstarten wat er allemaal opstart als je de pc aan zet.

Wgalien

Ik hoop dat het lukt zal een screenshot sturen van wat er opstart, misschien kun je dan vertellen wat het is. V.w.b de processen dat zijn er nogal wat.

Wgalien

Vreemd...ik keek bij MSCONFIG en daar stond de pc selectief opstarten??????? Dit terug gezet op normaal starten en pc opnieuw gestart en nu brand het gele lampje niet constant, geef mijn portie maar aan fikkie, dit snap ik niet waarom dat op selectief opstarten stond.

Reinier

#4
Als je in taakbeheer op "Prestaties" klikt krijg je het scherm zoals in bijlage 1.

Klik je vervolgens op "Broncontrole ( rode pijl afbeelding 1 ), dan zie je een scherm als bijlage 2.
Klik je daar vervolgens op "Schijf" ( rode pijl bijlage 2 ) dan kun je zien welk proces de meeste schijfactiviteit veroorzaakt.

Als je er geen wijs uit wordt kun je ook even "Crystaldisc Info downloaden ( link ) en installeren.
Maak een screenshot van het resultaat en plaats dat.
Dat zou eruit moeten zien zoals bijlage 3.....

De optie "Selectief opstarten" wordt gebruikt om problemen met o.a. stuurproigramma's op te lossen.
Vaak worden drivers van netwerkkaarten ( WiFi en Lan ) en audio-drivers dan niet geladen....
Waarom dat ingeschakeld was kan alleen jij beantwoorden, ik heb het in 25 jaar nog niet meegemaakt dat zoiets vanzelf gebeurd..

Wgalien


Reinier

OK, schijf is in prima conditie.
Het wil nl. nogal eens voorkomen dat beschadigde sectoren op de schijf zorgen voor veel schijfactiviteit omdat er dan bepaalde data niet gelezen kan worden en er continue opnieuw geprobeerd wordt deze data toch te lezen...

Ook nog gekeken naar de processen onder "Schijf" welke het meeste schijftijd veroorzaakt ?

Wgalien

Als ik het goed heb Reinier zijn dat pagefile en logfile.

Reinier

De pagefile is je wisselbestand.
Afhankelijk van de hoeveelheid werkgeheugen zou je er voor kunnen kiezen om de grootte van het wisselbestand aan te passen of het wisselbestand volledig in het werkgeheugen te laden.

Wgalien

Jaaa....nu praat je ergens over waar ik geen verstand van heb Reinier. Is dat nodig dat ik dat doe of moet doen? Er zitten 2 geheugen bankjes van 1 Gb in mijn pc.

Reinier

Dan is het geen optie om het wisselbestand in het werkgeheugen te zetten....dan moet je minimaal 8 Gb geheugen of meer hebben, anders gaat het ten koste van de prestaties van het systeem.
Je kunt dus wel kiezen om het wisselbestand te verkleinen, dan vinden er minder schrijfacties naar de schijf plaats.
Hoe je de grootte van het wisselbestand aanpast lees je hier.
Het nadeel ervan is dat het in sommige gevallen iets langer duurt voordat data beschikbaar is....
2 Gb is overigens wel erg weinig... 4 Gb zou al een stuk beter zijn, Windows gebruikt nl. al bijna 900 Mb als het volledig geladen is.
Dat betekent dus dat er vrijwel geen geheugen over is om programma's uit te voeren...

Wgalien

Dit is wat ik in mijn pc heb, tis niet anders.

Reinier

Tja, dat houdt niet over, en nog DDR2 ook....
Antiek beestje zeg maar...
Dan zul je het er mee moeten doen...dat is niet anders.

Wgalien

  :icon_wink:Tja dat is zijn baasje ook bijna Reinier. Een nieuwe of andere is geen optie tot nu toe, misschien als ik met pensioen ben, maar nu nog niet helaas maar ik kan er mee leven hoor. Maar dan houd ik het wel in de gaten hoe en wat en bij problemen meld ik mij wel weer. Jullie weer bedankt tot zover in deze.

Reinier

Ik zal m'n luiken eens openhouden, soms kom ik nog wel eens wat tegen...
Ik heb hier trouwens nog wel 1 en ander liggen wat DDR2 geheugen betreft...ik doe er niks meer mee...
Weet je toevallig welk merk & type moederbord er in zit..?
Dan kijk ik in de loop van de dag even of ik wat voor je heb liggen om dat geheugen wat op te krikken...

Ik moet nu eerst effe boodschappen doen, dus ben een tijdje afwezig.

SMF spam blocked by CleanTalk