Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop Acer start niet door naar Windows

Gestart door Ies, dinsdag 15 oktober 2019, 21:30:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ies

Ok, maar als ik Windows opnieuw installeer zijn dan al mijn documenten weg?
De eerste optie klinkt erg ingewikkeld....... :icon_eek1:

Reinier

Als je voorafgaande aan de nieuwe installatie geen backup maakt van je documenten, afbeeldingen etc ( op een usbstick of ext. HDD ), ja, dan ben je alles kwijt.
Daarom schreef ik in mijn vorige bericht ook dat je eerst een backup moet maken, dan kun je later, na de nieuwe installatie, alles terug kopiëren.

Ies


Reinier

Dat ligt er maar net aan...
De eenvoudigste manier is om de mappen Documenten, Afbeeldingen, Muziek en wat je nog meer gebruikt om bestanden in op te slaan naar een usbstick ( van voldoende grootte ) of ext. HDD te kopiëren.
Dat kost het minste moeite en vraagt het minste schijfruimte.
Na de nieuwe installatie kun je dan de inhoud van die mappen terug kopiëren in de mappen met dezelfde naam van de nieuwe Windows-installatie.

Je kunt er ook voor kiezen om een backup-programma te gebruiken , iets als Aomei backupper, Macrium Reflect o.i.d.
Daarmee kun je een backup maken van de totale C-schijf of alleen bepaalde mappen selecteren.
Dit vraagt wel meer vrije schijfruimte, met name als je de hele C-schijf wilt backuppen.

Ies

Ok, ik heb een externe harde schijf, maar hoe kom ik bij die bestanden ?
Of moet ik dan toch die hdd eruit halen ?

derkdejong

zie hier https://www.pc-helpforum.be/topic/65553-aomei-backupper-standaard-handleiding/  voor een complete instructie van aomei, hét aangewezen programma om de gegevens in jouw geval op een externe schrijf te krijgen.
volg na het downloaden de instructie om een bootable medium (stick of cd) te maken.
daarmee start je je pc op, en dat windows het niet meer doet is niet meer van belang want aomei red zichzelf.

Ies

Dat programma moet ik dan op mijn externe harde schijf zetten ?
En dan aansluiten op de computer die het niet doet ?

Reinier

Programa moet je in Windows installeren maar dat gaat in jouw geval dus niet.
In jouw geval moet je de C-schijf eruit halen en als 2e schijf of usb-schijf op een andere pc aansluiten en op die manier de backup maken.

Ies

Hi Reinier,

Ik heb hem open gemaakt, is de harde schijf dat ding links onder ?
En hoe moet je dat aansluiten op een andere computer ?

Reinier

Inderdaad, dat dunne ding met die groene printplaat erop links onder...
Kom niet met je vingers aan de soldeerpunten van dat printplaatje !
Wees erg voorzichtig met die witte dunne lintkabel die er overheen loopt, als je die beschadigd moet je aan een nieuwe zien te komen...

De HDD sluit je daarna aan op een andere pc m.b.v. iets als dit waar je de HDD inschuift :
https://www.allekabels.nl/usb-naar-idesataesata/7107/1416115/usb-30-naar-sata-converter.html

Via de verkenner van de andere pc ( of bijv. Total Commander ) kun je dan de mappen en bestanden van deze HDD overkopiëren naar een usbstick of ext. HDD.

Ies

Hi, nou ik heb zo'n kabeltje hoor.
Aangesloten op een computer en ben nu alles maar aan het kopiëren naar m'n externe harde schijf.
Back up maken lukte niet en ik kan de mappen die ik echt wil houden zo niet vinden.
Wat moet ik nu doen als alles gekopieerd is ?

Ies

O en dan is er ook nog een station SYSTEM RESERVED (D:) moet die ook mee gekopieerd worden ?

Ies

O dat echt heel lang duren :icon_eek1:
Waar kan ik in m'n gewone mappen komen ? Ik zie niets bekends staan.....

Reinier

de D:\ ( System reserved ) is veelal een partitie waar een herstel-programma of stuurprogramma's van de fabrikant op staan, die hoef je dus niet te kopiëren.
Wat daar op staat herstelt de laptop naar de Windows-versie die erop stond toen hij nieuw was ( dus geen Win 10 ) en de stuur-programma's zijn ook verouderd.
Het is dus totaal zinloos deze te kopiëren.
Stuur-programma's kun je gewoon van de support-site van Acer downloaden.....

Om welke mappen gaat het die je niet kunt vinden..?
Anders moet je op betreffende pc bij "map-opties"  de instelling "verborgen mappen en bestanden weergeven" aanzetten....
De map Appdata bijv. is een verborgen map en zo zijn er meer.

Ies

Nou voornamelijk foto's en wat documenten maar vooral de foto's.
Hoe verander ik de map opties ?

SMF spam blocked by CleanTalk