Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Windows 10 verwijderen en terug naar Windows 7 of Vista?

Gestart door Paris, zondag 17 juni 2018, 00:04:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paris

Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe ik terug kan naar Windows 7 of Vista?
Ik heb een oude laptop die nog goed is maar met Windows 10 erop loopt hij steeds vast.
In het begin zat er Vista op en daarna Windows 7 en toen 10.
Vast bedankt!

Reinier

Vista moet je niet willen en zeker niet aan beginnen, die Windows-versie wordt niet langer ondersteund met beveiligings-updates ( net als Win XP ) en is daardoor niet veilig bij gebruik op internet.
Met dit tooltje kun je allerlei ISO's van verschillende Windows-versies downloaden.
Van die ISO maak je vervolgens een installatie-dvd door deze op cd / dvd te branden of je maakt er een opstartbare usbstick van met bijv. Rufus.

Als je dat gedaan hebt bezoek je eerst de support-website van de fabrikant van de laptop.
Daar download je alle beschikbare drivers voor de Windows-versie die je wilt installeren, in dit geval zou ik gaan voor de 64 bits Win 7.
Zet deze gedownloade drivers uitgepakt op een usbstick zodat je ze na de Windows-installatie eenvoudig kunt installeren.

Daarna start je de laptop, druk F12 ( meestal ) om het opstartmenu te tonen en kies dvd of usbstick om van op te starten ( net wat je gemaakt hebt ).
Als de setup is gestart kies je voor "Aangepaste installatie" en klik op volgende.
Je ziet dan een scherm met "Schijf-opties".
Selecteer elke partitie die je ziet en klik op "Verwijderen" en bevestig.
Doe dit net zolang totdat alle partities weg zijn en je 1 grote lege HDD hebt en selecteer die en klik op "Volgende".

De installatie wordt dan voortgezet en de laptop wordt opnieuw opgestart.
Rond de installatie af en ga naar Apparaatbeheer.
Controleer daar of er uitroep- of vraagtekens staan bij bepaalde hardware-onderdelen.
Zoja, installeer dan de drivers die je eerder van de support-website van de fabrikant hebt gedownload.

Als dat allemaal gelukt is, alles werkt en je hebt een internetverbinding, dan ga je naar Configuratie-scherm => Windows Updates => naar updates zoeken..
Installeer vervolgens alle updates die je aangeboden krijgt m.u.v. de taal-pakketten ( stuk of 20 ofzo ).

Doe dit net zo vaak totdat Win update de melding geeft dat er geen updates meer zijn gevonden.
Dat zal wel even duren want inmiddels zijn er zo'n 1,9 Gb aan updates voor Win 7 uitgebracht dus ga er van uit dat het updaten je minimaal een halve dag kost, zeker met een gedateerde laptop met een niet zo snelle processor en HDD...

Succes  :icon_good:

Paris

Dank je wel! Ik ga het proberen. Wel heb ik de cd van Windows 7 hier nog liggen. Is het handig om die te gebruiken?

Reinier

Ja, als dat een cd van Win 7 met SP1 ( service-pack1 ) is wel, dat kun je daarvan installeren en kun je het eerste deel van de uitleg overslaan.

Begin dan bij :
CiteerAls je dat gedaan hebt bezoek je eerst de support-website van de fabrikant van de laptop.
Daar download je alle beschikbare drivers voor de Windows-versie die je wilt installeren, in dit geval zou ik gaan voor de 64 bits Win 7.

en volg de rest van de uitleg, dan moet het goed komen.
Succes nogmaals  :icon_good:

Paris


SMF spam blocked by CleanTalk