Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Moederbord

Gestart door Diamond, woensdag 02 mei 2018, 21:18:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diamond

Jeetje, alweer even geleden dat ik hier ben geweest, is gewoon mijn oude vertrouwde forum helemaal vernieuwd!  :bakkie:

Even leunen op jullie kennis. Ik ben een nieuwe PC aan t samenstellen. Nu loop ik tegen het laatste aan. Ik twijfel of ik een Gaming moederbord moet kopen. Als ik een met een goedkoper bordje uit kan, dan ben ik net zo blij. Iemand goede tips of ideeën?

Dit is de samenstelling tot nu toe:


Moederbord
MSI X370 GAMING PRO CARBON, socket AM4 moederbord RAID, Gb-LAN, Sound, ATX
1 x € 155,-*
Processor
AMD Ryzen 5 1600X, 3,6 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor Unlocked, WoF
1 x € 189,-*
Processor koeler
Cooler Master Hyper TX3 EVO cpu-koeler PWM-aansluiting, Retail
1 x € 21,99*
Werkgeheugen
GeIL 8 GB DDR4-2400 Kit werkgeheugen Rood, GFR48GB2400C16DC, EVO Forza
1 x € 83,90*
Grafische kaarten
EVGA GeForce GTX 1050 Ti SC GAMING grafische kaart DVI, HDMI, DisplayPort
1 x € 179,-*
Behuizing
Sharkoon T3-V tower-behuizing Zwart, USB 3.0
1 x € 36,99*
Voeding
MS-TECH MS-N750-VAL-CM Rev.B, 750 Watt voeding Zwart, 2x PCIe, Kabel-Management
1 x € 54,90*
Case-fan
Arctic F12 case fan Zwart/Wit, 3-Pin-aansluiting, Retail
3 x € 5,99*
Harde schijven
Kingston A400, 120 GB SSD SA400S37/120G
1 x € 34,99*
Besturingssysteem
Zonder besturingssysteem


Reinier

#1
CiteerIk twijfel of ik een Gaming moederbord moet kopen. Als ik een met een goedkoper bordje uit kan, dan ben ik net zo blij.

Welkom terug op P Help Forum  :yess: :icon_good:
Vraag is dan: wat is het hoofdgebruik van de pc..? Ga je er expliciet mee gamen of gebruik je buiten het normale gebruik nog andere specifiek "zware" programma's..?
Daarnaast moet je je afvragen welke aansluitingen / opties op het moederbord je nodig hebt / denkt te hebben en welke je daarvan daadwerkelijk gebruikt.
De prijs wordt nl. voor een deel bepaald door de chipset op het bord en de daarbij horende aansluitingen ( usb 2 / 3 en de varianten daarop, HDMI-versie, event. dubbele netwerk-aansluiting etc.

Overigens is het bord wat jij aangeeft bij 1 webshop € 20,= goedkoper als de prijs die jij opgeeft.
Heb voor jouw gemak hier even 3 borden naast elkaar gezet waaronder jouw MSI-bord zodat je makkelijk kunt vergelijken op aansluitingen etc. en prijs.
In dit overzicht zou ik waarschijnlijk zelf het Gigabyte-bord kiezen vanwege de nieuwste chipset of het ASRock bord wat aanzienlijk goedkoper is.
Ben zelf geen fan van MSI moederborden dus zou dat zelf nooit kopen maar dat is gebaseerd op persoonlijke ervaringen....

Die voeding "MS-TECH MS-N750-VAL-CM Rev.B, 750 Watt voeding Zwart, 2x PCIe" is een absoute NO GO...
Dat is een Chinees prulding en wel zo'n beetje de slechtste die je kunt kopen...
Onder het motto "Veel voor weinig" kom je bedrogen uit want die voeding kan zijn opgegeven vermogen nooit leveren.
Zoveel vermogen heb je ook bij lange na niet nodig, de Ryzen 5 1600X trekt bij vollast nog geen 100 Watt, hetzelfde geldt voor de gekozen videokaart.

Je kunt dus met een voeding van rond de 430 - 450 Watt makkelijk uit.
Ik zou je daarom deze Seasonic adviseren, die kan dit systeem makkelijk aan en is nog goedkoper als die Chinese bagger-voeding.

Die Kingston-SSD is niet de vlotste trouwens en met 120 Gb snel vol...maarja, kost ook weinig.
Windows 10-licentie kun je o.a. hier krijgen voor weinig...

Diamond

Heel erg bedankt,

Minder China-rommel, check.

Nu heb ik dit van hetzelfde merk, dan heb ik in elk geval wat extra capaciteit. Of maak ik hier weer een grove fout?  :icon_help1:
Voeding
Seasonic S12II-620Bronze (SS-620GB), 620 Watt voeding Grijs, 2x PCIe, Retail
1 x € 62,90*

Naar aanleiding van heb ik nog een aantal vragen.

Case-fan:
De aansluiting naar case-fans staat op 4 pins. De case-fans die ik geselecteerd heb zijn 3 pins. Past dit alsnog? Of moet ik daar nog een verloop bij bestellen?

Moederbord:
Ik heb nu de Gigabyte-versie zoals je hebt geadviseerd. Waarom staat er eigenlijk 'Gaming' bij? Ik wil deze pc persoonlijk voor mijn werk gebruiken hier en daar wat grafische dingetjes. Uiteraard is een spelletje spelen wel leuk maar goed. Ik wil wel gewoon goed spul hebben, dat ik niet met een 3D tekenprogramma de boel heb vast staan. Volstaat zo'n bord dan?

Windows:
Bedankt voor de tip. Ik koop ook wel eens bij https://softwarelicense4u.com/nl/ of is dat hetzelfde?

SSD:
Klopt hier probeerde ik weer wat te besparen. Ik zag al staan dat dit niet de snelste was, maar wel sneller dan een SATA toch?! Anders moet ik misschien een snellere SATA kopen.

Wederom heel erg bedankt!

Reinier

#3
Die voeding is prima maar wat moet je met zoveel vermogen..?
De setup met deze Ryzen 5 1600X en die GTX 1050 Ti zal nooit meer als max. 250 - 300 Watt uit de voeding vragen...
Aan "over-capaciteit" van de voeding heb je niks, het levert je geen voordeel op.
De processoren en videokaarten worden door de technische ontwikkelingen alleen maar zuiniger dus dat "extra" vermogen ga je nooit gebruiken maar je betaalt er wel voor..

Deze Seasonic van 520 Watt is weer rond de € 8 - 10 goedkoper, die heb ik zelf ook in mijn systeem hangen ( Core i7 6700 K / GTX 960 / 16 Gb ram / 4x SSD / dvdrom ).
Voordeel van een modulaire voeding: kabels die je niet gebruikt hoef je niet aan te sluiten dus betere luchtstroom in je kast.
Een kwalitatief goede voeding kun je ook nog "meenemen" naar een toekomstig te bouwen systeem.

Wat de case-fans betreft: 3 en 4 pins zijn onderling compatibel dus een 3 pins werkt ook op een 4 pins aansluiting.
Het verschil:  een 4 pins wordt veelal gebruikt voor CPU-koelers en heeft een extra PWM-pin ( high efficiency snelheids-regeling )
De 3 pins fans worden veelal voor case-fans gebruikt en gebruiken variabele voltage snelheids-regeling maar veel fabrikanten passen tegenwoordig 4-pins toe voor deze regeling.

Als het bord de aanduiding "gaming" heeft is het zeker geschikt voor jouw gebruik.
Dit soort borden ( heel veel tegenwoordig ) hebben vaak wat onzinnige voorzieningen in de vorm van RGB-verlichting op het moederbord ( alsof je tijdens het gamen continue naar je moederbord zit te koekeloeren i.p.v. op je scherm ) maar ook spcifieke componenten aan boord om "lag" tijdens online gamen te minimaliseren, denk aan een bepaald merk / type netwerkcontroller.

Windows-licentie:  niet hetzelfde bedrijf voor zover ik weet maar gelijksoortig. Je krijgt de licentie per mail met een downloadlink voor de software.
Het gaat niet om het bedrijf maar om je te wijzen op het feit dat het stukken goedkoper kan dan bij veel NL webshops die vaak tussen de € 80 - 120 vragen voor eenzelfde licentie.

Als je echt de snelste consumenten SSD wilt zou ik kiezen voor een Samsung of een Crucial en dan een model van minimaal 250 Gb.
Prijstechnisch zijn deze Samsung en deze Crucial interessant ( SATA SSD's )
Zelf heb ik een 275 Gb Crucial ( MX300 ) en 3 Samsungs ( M2 SSD 950 Pro en 1x 850 Evo 500 Gb en 1x 860 Evo 500 Gb ) en hoewel de Crucial gewoon goed werkt is hij bij sequentieel schrijven met name aanzienlijk langzamer als de Samsungs.
Mijn keuze zou dus een Samsung zijn, ook met het oog op het feit dat je 5 jaar garantie krijgt, dat hebben lang niet alle SSD's.

Gisteren nog een WD Blue 1 Tb 7200 Rpm gekocht als opslagschijf voor de pc van mijn vrouw, kosten: € 40,57.... ( ter vervanging van een 10 jaar oude ! 250 Gb Hitachi schijf ).
Dus SSD voor Windows en applicaties, de reguliere schijf voor opslag.
Eventueel kun je er nog voor kiezen om je data / documenten etc. van de SSD naar de HDD te zetten om extra ruimte op de SSD vrij te houden.
Je moet rekening houden dat Windows graag 10% vrije schijfruimte heeft ( 20 - 30 Gb ), komt de vrije ruimte daaronder dan wordt Windows aanzienlijk trager.

Als je met 3D CAD programma's e.d. werkt is het wellicht aan te raden om i.p.v. 8 Gb voor 16 Gb ram te kiezen ( 2x 8 Gb voor dual-channel, dan heb je de dubbele bandbreedte ).
Het ram-geheugen is momenteel erg duur maar dat zal nog langere tijd zo blijven volgens de berichten in de media dus dat is minder maar ik zou het je zeer zeker aanraden om dat te doen als je budget het toelaat.

Diamond

Wederom heel erg bedankt voor alle antwoorden.

Die Samsung Evo-disc gaat er dan ook maar bij  :eusa_dance:
En ook de voeding heb ik nu naar een modulaire 520w teruggebracht.

Fijn dat het woord 'Gaming' niet uitmaakt. Anders zou de belastingdienst straks denken dat ik een PC aanschaf om te gamen  :icon_o_O:

Voor wat betreft de DDR4 - kan ik nu ook met 2x 4Gb starten en later 2x 4 bijkopen? Het wordt stukje bij beetje duurder dus ik probeer toch ergens iets te besparen...



Reinier

#5
Uiteraard kan dat maar je moet wel de onderdelenlijst goed bewaren zodat je weet om welk merk, type en modelnummer geheugen het gaat.
Je moet nl. voor een goede en stabiele werking exact hetzelfde geheugen bijkopen.
Afhankelijk van de tijd die daar overheen gaat kan het zijn dat deze modules tegen die tijd niet meer verkrijgbaar zijn.
Vandaar ook het advies om 2x 8 Gb te kopen i.p.v. 2x4 Gb.

Het hangt er uiteraard ook van af hoeveel geheugen jouw 3D CAD-applicatie vraagt bij het werken en renderen.
Als dat niet meer als 6 - 8 Gb haalt maakt het niet veel uit tenzij je met 2 schermen gaat multi-tasken natuurlijk....

Je moet in elk geval vóór je geheugen kiest / bestelt, controleren of het gekozen geheugen op de QVL-lijst van het moederbord staat, dat voorkomt probelemen zoals het niet willen booten van het bord met bepaalde types geheugen.
In jouw geval gaat het dan om deze lijst.

Belasting technisch is het voor bedrijfsmatige aanschaf op dit moment zo dat je een pc in 2 jaar volledig kunt afschrijven als er zwarte cijfers geschreven worden ( winst wordt gemaakt dus ).
Hoe dat voor particulieren is weet ik niet.

lucas

Het aanschaffen van een pc of laptop via het bedrijf gaat niet meer via de belastingen :eusa_naughty:
Maar via de werkkostenregeling van de zaak. Daar valt o.a. ook een fietsplan onder.
Het zijn dus regelingen die per bedrijf verschillend kunnen zijn. De werknemer heeft het voordeel dat het aanteschaffen middel bruto van het salaris wordt gehaald. Dus voor de loonheffing van 37% tot 52% dit is afhankelijk van de hoogte van je inkomen. Is de loonheffing 52% dan bespaar je dus 52% van het aanschaf bedrag. Hoe vaak je een computer kan kopen wordt door het bedrijf bepaald zolang het bedrag maar binnen de het wettelijk voorgeschreven percentage van de werkostenregeling valt.
Sterker nog het bedrijf kan dat gehele bedrag zelfs toewijzen aan 1 werknemer. Zou t.o.v. het ander personeel niet handig zijn maar de belastingdienst kijkt daar niet meer naar.

De nieuwe werkkostenregeling is bij het aanschaffen van bijvoorbeeld een computer of laptop van de zaak erg makkelijk geworden. Niet langer is er de verplichting om de uitgave minutieus te verantwoorden richting de Belastingdienst. Ook hoeft er niet langer te worden aangetoond dat de laptop puur voor zakelijk gebruik bestemd is. Zolang de totale uitgaven niet boven de 1.5% (vanaf 1 januari 2015 is dit 1.2%) van de totale fiscale loonsom van de organisatie uitstijgen, kan de laptop van de zaak met de zgn. brutoloonbestanddelen worden aangeschaft.

Voor de werknemer betekent dit dat bijvoorbeeld het brutoloon wordt verlaagd met de aanschafprijs van de laptop. Hij of zij bespaart op die manier 37% tot 52%  op de computer of laptop van de zaak.

Voor de werkgever betekent dit dat over het verlaagde bedrag geen sociale lasten betaald hoeven te worden. De werkgever bespaart hiermee ongeveer 18% !

Reinier

Kijk, van dat soort zaken ben ik dus niet op de hoogte... :redface: :redface:
Mijn eerdere opmerking hierover had betrekking op de aanschaf van een complete ict bedrijfs-infrastructuur ( server, werkstations, switches etc ).
Een maat van me zei mij dat het zo geregeld was...

Ik hou me voortaan bij de computers...  :ohyeah: :ohyeah: :schater: :schater:

lucas

#8
Haha grootgelijk ik vermoed dat dit in jouw geval onder investeringen valt. Die werkostenregeling voor werknemers is echt lucratief zowel voor werkgever als werknemer. Kun je leuke dingen mee doen 😂😂😂 bijvoorbeeld de aanschaf van een mooie smartphone tegen 50% van de aanschafprijs 😂😂😂😂😂 daar kun je mee thuis komen.

Diamond

Vriendelijk bedankt beiden!

Dan toch maar over stag, en de 2x 8gb meteen kopen...

In mijn geval is het mijn eigen eenmanszaak dus zal ik te maken krijgen met afschrijving over de winstgevende cijfers:

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/financien/investeren-afschrijven

Bedankt nogmaals! Ik zal morgen het lijstje met de compleet geselecteerde pc hier nog even onder zetten.


Reinier

Oké, op voorhand wens ik je veel succes met het opstarten van je eigen bedrijf. :icon_good: :icon_good:
De uiteindelijke setup zien we vanzelf wel voorbij komen  :yess:

Diamond

 :yay:

Hier is ie dan, zo wil ik hem gaan bestellen. Ik vind het wel balen dat er dan toch weer 75 euro op komt voor het in elkaar zetten, maar ja dan weet ik in elk geval wel dat ie werkt en heb ik er garantie op bij onze vrienden van Alternate.

Mijn Configuratie
€ 926,55*

» Detail overzicht
Moederbord
GIGABYTE X470 AORUS Ultra Gaming, socket AM4 moederbord RAID, Gb-LAN, Sound, ATX
1 x € 149,-*
Processor
AMD Ryzen 5 1600X, 3,6 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor Unlocked, WoF
1 x € 189,-*
Processor koeler
Cooler Master Hyper TX3 EVO cpu-koeler PWM-aansluiting, Retail
1 x € 21,99*
Werkgeheugen
GeIL 16 GB DDR4-2133 Kit werkgeheugen Rood, GFR416GB2133C15DC, EVO Forza
1 x € 159,90*
Grafische kaarten
EVGA GeForce GTX 1050 Ti SC GAMING grafische kaart DVI, HDMI, DisplayPort
1 x € 219,90*
Behuizing
Sharkoon T3-V tower-behuizing Zwart, USB 3.0
1 x € 36,99*
Voeding
Seasonic S12II-520 , 520 Watt voeding Zwart, 2x PCIe, Retail
1 x € 51,90*
Case-fan
Arctic F12 case fan Zwart/Wit, 3-Pin-aansluiting, Retail
3 x € 5,99*
Harde schijven
Samsung 860 EVO, 250 GB SSD MZ-76E250B/EU, SATA 600, V-NAND, AES
1 x € 79,90*
Besturingssysteem
Zonder besturingssysteem

Reinier

Configuratie is zo te zien compatible wat betreft de gekozen hardware ( moederbord, geheugen, SSD, cpu-koeler ) dus ik verwacht geen problemen.
Die € 75 assemblage-kosten kun je besparen door hem zelf in elkaar te zetten, duurt hooguit 2 uurtjes dus makkelijk verdiend..
Garantie heb je zo wie zo op de afzonderlijke componenten en aangezien jet het systeem koopt zonder besturingssysteem moet je dat zelf installeren.De garantie zal dus hooguit de assemblage beslaan maar daaraan kun je weinig fout doen.
Het wijst zich voor het overgrote deel vanzelf en op JijBuis zijn genoeg video's te vinden hoe en in welke volgorde je het systeem bouwt.
Daarbij is het nog leuk ook, ik doe het altijd met plezier, ook voor anderen.
Maar als je het niet ziet zitten, dan laten doen.
Nogmaals veel plezier met de setup, gaat goed komen  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk