Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

binnen pc stof verwijderen

Gestart door Kees, vrijdag 30 maart 2018, 11:03:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Hallo,

Nu heb ik een luchtcompressor gekocht om de pc van binnen schoon te maken  :schater:

Mijn vraag is waar ik moet opletten en wat de do and don't zijn. Ik heb wel iets gelezen over statische elektrisch spanning. Ik heb daar soms last van, ik bedoel wanneer ik de humax tvkast met aangesloten coaxkabel aanraakt dan krijg ik een shokje. Hoe kan ik dit voorkomen bij de pc?  :icon_confused:


Reinier

Zorg ervoor dat je geen schoenen, slippers o.i.d. dergelijks draagt met rubber zolen of zolen van een paar centimeter dik.
Ontlaadt jezelf door even de metalen waterleiding of cv-leiding vast te pakken voor je de pc vastpakt.

Blokkeer de kast-ventilator(en) en ventilator van de cpu-koeler / videokaart met een saté-prikker o.i.d. voor je met de compressor aan de gang gaat.
Dit voorkomt dat de ventilatoren "op hol" slaan en daardoor de motor-lagers beschadigen.

kaballes

Met een elektrische luchtbedpomp gaat het ook prima. Veel lucht en weinig druk.

Kees

Citaat van: Reinier op vrijdag 30 maart 2018, 12:36:06
Zorg ervoor dat je geen schoenen, slippers o.i.d. dergelijks draagt met rubber zolen of zolen van een paar centimeter dik.
Ontlaadt jezelf door even de metalen waterleiding of cv-leiding vast te pakken voor je de pc vastpakt.

Blokkeer de kast-ventilator(en) en ventilator van de cpu-koeler / videokaart met een saté-prikker o.i.d. voor je met de compressor aan de gang gaat.
Dit voorkomt dat de ventilatoren "op hol" slaan en daardoor de motor-lagers beschadigen.

oke bedankt. Op deze manier moet ik dan gewoon lucht erop spuiten en daarmee moet het schoon worden begrijp ik

Dat met die slippers...ik heb crocs slippers...miscshien dat ik daardoor een schok krijg bij de humaxkast... :redface:
Geldt dit ook voor sokken? Moet ik ze uitdoen voordat ik de pc vastpakt? Ik heb polyester sokken

Reinier

Die crocs kunnen best de oorzaak zijn van die schokken....sokken lijkt me minder als oorzaak want vrijwel in alle kleding zit polyester...

Met het spuitpistool van de compessor op een afstand van ongeveer 30 cm gewoon alle stof eruit blazen.
Richt in het begin het spuitpistool even naar buiten de kast en blaas een paar keer kort voor je in de kast blaast.
Op die manier voorkom je dat je eventueel aanwezig condenswater de kast in spuit.
Elke compressor heeft tegenwoordig wel een vocht-afscheider maar toch.... zekerheid boven alles. :icon_good:

Kees

Er verandert niet veel, de dikke stof blijf wel hangen op de ventilator, net of ze geplakt zijn. Ventilator van processor.

Reinier

Ja, dat kan gebeuren, neem een wattenstaafje ( oor-purker ) of een licht vochtig micro-vezel doekje en verwijder die plakkerige stofresten gewoon met de hand.


SMF spam blocked by CleanTalk