Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Computer reageert traag tijdens kopieeren van bestanden.

Gestart door RenX, donderdag 29 maart 2018, 22:48:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenX

Heren,
Ik was al lid van het oude forum, vond het al vreemddat ik niet kon in loggen, tot ik de voorbij komende tekst even las.

Maar ik heb sinds kort een vreemd iets met mijn computer.
Als ik bijvoorbeeld bestanden op mijn externe schijf kopieer, of bestanden uitpak met WinRAR, reageert mijn computer erg traag.
Het maakt dus niet uit of ik wel of niet mijn externe schijf gebruik, het is eigenlijk bij alle intensieve taken die ik mijn computer uitlaat voeren.

Het is niet alsof hij traag reageert, maar meer alsof hij echt hangt achter elkaar.
De muis reageert dan niet meer en als ik wat probeer te typen, gebeurd er niks, tot dat hij weer even wakker word.
Dit bericht typen is daarom momenteel echt geen pretje.

Trouwens, ook als ik een spel zit te spelen en ik moet even snel wat op internet zoeken en dus mijn spel minimaliseren , heeft hij er ook last van.
Veel hangen, traag typen.
De computer is vrij nieuw en betreft niet echt een huis en tuin computer.

Onderhoud is goed (denk ik), hij word elke week met CCleaner opgeschoond en gescant op virussen en word regelmatig even uit de kast gehaald om de boel stofvrij te houden.
Tentijde van dit bericht ben ik dus een reeks van series naar mijn externe schijf aan het overgooien en heb ik is zitten loeren wat er met mijn computer gebeurd terwijl hij dit staat te doen.
Ik kan niks bijzonders ontdekken.
Verder doet de computer het goed, hij valt niet uit met allerlei rare fouten of wat dan ook.
Enkel dat hij dit soort dingen waren hij voor bedoeld is moet kunnen doen zonder dat mijn andere taken erbij worden beeinvloed, wat voorheen geen probleem was.

Misschien dat jullie wat eigenaardigs zien.

Zie bijlage voor de screenshot.

Alvast bedankt mannen





Reinier

Ik zou, om te beginnen, alle schijven eens op conditie controleren m.b.v. Crystal Discinfo.
Zowel de schijf-temp. als de knop erboven ( conditie ) moeten blauw ( good ) zijn zoals op dit plaatje:


Ik mag toch aannemen dat de Samsung 750 Evo de OS-drive is waarop Windows draait..?
Zijn de laatste updates geïnstalleerd ( i.v.m. de "Spectre" en "Meltdown" patches ) ?
Ook bij Asus gekeken voor een mogelijk nieuwe BIOS / UEFI i.v.m. deze lekken..?

RenX

Reinier,

Zo dus.
Ja de EVO is de OS schijf, word ook enkel gebruikt voor Windows en mijn programma's.
De rest van de interne SATA schijven dienen voor opslag van voornamelijk Films & Muziek en spellen.
De rest is extern.

Alle schijven blijken goed in CrystalDisk gelukkig

Reinier

Mooi dat de schijven allemaal in orde blijken te zijn. :icon_good:
Welke BIOS-versie zit er nu in het moederbord..?

P.S.: ik ben vanaf dit moment tot rond de klok van 13.00 uur afwezig i.v.m. computerhulp in een senioren-complex bij ons in het dorp.
Ik zal tussentijds proberen te antwoorden maar kan niet zeggen of dat lukt, kan dus zijn dat ik pas begin van de middag een reactie geef. :yess:

RenX

Reinier,

Als ik mijn Bios moet geloven is dat Bios Versie 2003.
Ik heb ook geen idee hoe ik een update moet doen, ik kan een hoop wat betreft computers, maar een Bios update heb ik me eigenlijk nooit in verdiept, voornamelijk omdat ik bang ben dat het mis gaat.
Voorheen had ik er ook geen last van, kon alles tegelijk doen erop.


Reinier

De meest recente BIOS voor jouw moederbord is v 3606, van 28 maart 2018, dus 3 dagen geleden, die kun je hier vinden.
Hoe je de BIOS update op de meest makkelijke en veilige manier kun je lezen in deze speciale BIOS Update handleiding van Asus.
Zelf kies ik altijd voor "EZ Update", dat is de 1e beschrijving in de handleiding.
Moederbord beschikt ook over "Crashfree BIOS" dus mocht het op 1 of andere manier toch fout gaan dan kun je de BIOS recoveren m.b.v. de moederbord-dvd.....

RenX

Misschien is dat sowieso iets om te overwegen.
Wat zijn de voordelen ervan?

En moet ik daarna windows erop nieuw opzetten?

Reinier

Nee, Windows hoeft niet opnieuw geïnstalleerd te worden.
In deze nieuwe BIOS zit nieuwe micro-code voor je processor waardoor mogelijke prestatie-problemen worden opgelost.
Deze kunnen o.a. zijn veroorzaakt door de patches die Microsoft in januari en februari heeft uitgebracht en die vaak voor andere problemen bleken te zorgen.

Het is niet gezegd dat met deze nieuwe BIOS het prestatie-probleem van jouw systeem wordt opgelost maar deze nieuwe micro-code beschermt je systeem wel tegen de eerder genoemde "Spectre" en "Meltdown" kwetsbaarheden dus je systeem wordt er veiliger door.
Alleen al daarom is het aan te raden deze nieuwe BIOS te flashen.

RenX

#8
Bios 3036 is gelukt  :yay:, het was inderdaad eigenlijk simpeler dan je zou verwachten.
Ik kon het eigenlijk zo via mijn Bios doen, gezien mijn Al Suite 3 om 1 of andere wazige reden geen EZ update had.
Gewoon domweg op knoppen drukken en voor ik het wist was het gedaan.
Ik moest enkel nog de boot settings veranderen gezien de computer niet meer begreep wat nou zijn opstartschijf moest voorstellen, dus het scherm bleef zwart.

Ik moet zeggen dat ik nu 2 bestanden tegelijk aan het uit pakken ben en 1 bestand naar de externe schijf zit te drukken en ik gewoon nog goed kan werken.
Zal die update dan echt hebben geholpen ja?

Wat mij opvalt is dat sinds de update mijn schijf activiteit rustiger is geworden dan mijn eerste screenshot.
Terwijl ik nu meer tegelijk zat te doen.
Maar dit kan aan mij liggen.


Reinier

Blijkbaar heeft de nieuwe micro-code in deze nieuwe BIOS jouw prestatie-probleem wel degelijk opgelost, fijn dat te horen.
Veel moederbord-fabrikanten hebben nog niet zo'n recente BIOS beschikbaar, de meeste dateren nog van december en januari / begin februari.

Ben blij voor je dat je ermee geholpen bent, en tot slot nog even dit:
een BIOS updaten is iets wat je maar zelden hoeft te doen tenzij je hardware-problemen ondervindt of er belangrijke micro-code wordt toegevoegd om problemen op te lossen of ondersteuning voor bijv. nieuw type processors.
Eigenlijk hoef je dit na deze update, gedurende de levensduur van het apparaat, niet meer te doen.

Fijne 2e paasdag nog en veel plezier ermee weer  :icon_good:

RenX


SMF spam blocked by CleanTalk