Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

IP-adres gegevens achterlaten

Gestart door Computerfaal, dinsdag 06 februari 2018, 20:53:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Computerfaal

Hallo,

Ik wilde graag weten wat voor gegevens je allemaal met een IP-adres achterlaat op websites en praat/discussie forums? Kunnen ze ook je adres en naam zien?

Voorbeeld; ik maak een profiel op UWV forum met een gmail adres. Kunnen moderater van het UWV forum je adres gegevens zien?

Alvast vriendelijk bedankt.

Groet.

Hans

Nee daarmee kan je geen adres achterhalen, alleen je provider Ziggo bijvoorbeeld, en vaak je woonplaats veel meer kunnen ze niet zien.

Reinier

Inderdaad, alleen je provider kan via het IP-adres jouw naam, woonplaats en adres-gegevens achterhalen maar dat is vrij normaal aangezien je die aan hun moet verstrekken als je een abonnement afsluit.
Vervolgens wordt er door de provider een IP-adres aan jou toebedeeld en dat wordt geregistreerd in logbestanden.
De provider mag deze gegevens alleen aan derden verstrekken na een gerechterlijke uitspraak indien er sprake zou zijn van strafbare feiten ( illegaal downloaden, uiten van bedreigingen etc. ).

Je kunt het achterlaten van je IP-adres voorkomen door websites en forums te bezoeken via een proxy-server ( deels ) of het gebruik van een VPN ( maar dan moet deze geen logbestanden opslaan ).

Computerfaal

Maar via een IP-adres kunnen ze wel zien toch waar je ongeveer woont? Ik bedoel als ik mijn IP-adres zoek op internet staat er : in de buurt van (naam woonplaats)

En hoe zit het met een gmail- adres?

Ben overigens niets van plan hahaha, gewoon nieuwsgierig.

Bedankt weer.

Hans

Klopt je kan ongeveer zien aan het ip adres waar iemand woont, maar dit klopt niet altijd, volgens jou ip woon je in W........
Je gmail adres hangt natuurlijk af van je gekozen naam als dit zeg maar piet.jansen@gmail is is de kans groot dat die van Piet Jansen is.
Mijn advies maak een extra mail account aan bij bijvoorbeeld Protonmail en gebruik die voor dingen die niet zo belangrijk zijn.

Computerfaal

Hallo Hans,

Bedankt. Ik vraag mij alleen af of je met een gmail ook een ip adres meestuurt? Tijdens een mailwisseling?

En waarom klopt het niet altijd plaats ip ?

En zoals u ziet waar ik ongeveer woont, kan ik dat uitschakelen via proxy?

Reinier

Uiteraard, zonder IP-adres kun je niet internetten maar jouw IP-adres wordt niet in de mail opgeslagen, dat heb ik zojuist gecontroleerd bij mijn eigen account.
Als je via een proxy-server een website bezoekt dan wordt op die website het IP-adres van de proxy gelogd, niet dat van jou.
In de logs van die proxy is jouw IP uiteraard wel te zienen ook welke website je via die proxy hebt bezocht maar die logs zijn voor de bezochtte website niet in te zien.
Het gebruik van een VPN ( die geen logs bijhoudt ) biedt meer zekerheid dat je IP niet te achterhalen is, je kunt dan bijv. kiezen voor een IP-adres uit Engeland, China, Australië of wat de VPN-provider ook aanbiedt.
Op die manier is je woonplaats niet, ook niet bij benadering, te achterhalen....tenzij je slordig bent, getuige de 18-jarige uit Oosterhout die ondanks gebruik van een VPN toch gepakt is voor de DDoS-aanvallen van de afgelopen weken.

Wil je via VPN vlot kunnen internetten, dan moet je vaak een abonnement nemen, de "gratis" VPN-servers zijn vaak niet erg snel en houden vaak logs bij dus daar heb je meestal niet veel aan.

SMF spam blocked by CleanTalk