Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

windows 7 sluit spontaan af/valt weg.

Gestart door willem, donderdag 09 augustus 2018, 00:18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reinier

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
Citeer
*   You may need to install the latest updates for your display driver, so that it properly supports the TDR process.
*   Hardware issues that impact the ability of the video card to operate properly, including:
        Over-clocked components, such as the motherboard
        Incorrect component compatibility and settings (especially memory configuration and timings)
        Insufficient system cooling
        Insufficient system power
        Defective parts (memory modules, motherboards, etc.)
*  Visual effects, or too many programs running in the background may be slowing your PC down so that the video card can not respond as necessary.

Het is dus zaak om bovenstaande, mogelijke oorzaken, te controleren die mogelijk van toepassing kunnen zijn.
3D CAD-toepassingen kunnen net zo belastend zijn voor het systeem als een zware game, vooral als het op het renderen van het project aan komt.

Veel meer kan ik er op dit moment niet over zeggen omdat essentiële systeem-info niet beschikbaar is ( merk, type en vermogen voeding, hoeveelheid geheugen, behuizing en het aantal kastventilatoren, etc. ).

willem

okay dank je, ga ik doen. ook verder proberen of ik windows-7' eigen log-service toegankelijk kan krijgen. ik spendeer er regelmatig tijd aan, 't is alleen nog niet gelukt tot nu toe.

whocrhashed geeft wel deze info maar is beperkt taz wat je vroeg.

Windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
Windows dir: C:\Windows
Hardware: All Series, ASUS, ASUSTeK COMPUTER INC., H87M-E
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz Intel8664, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8525062144 bytes (7,9GB)

Reinier

Voor een compleet overzicht van de systeem hardware gebruik je bij voorkeur Speccy en plaats de weblink naar het overzicht in je volgende bericht.
Hoe je aan die weblink komt:

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:

CiteerWeb-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Naast deze link graag ook even de andere info vermelden:

       
  • merk, type & vermogen van de voeding
  • merk & type van de behuizing
  • aantal kastventilatoren ( intake & exhaust )

willem

okay komtie:

Operating System
   Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
   Intel Core i7 4770K @ 3.50GHz   33 °C
   Haswell 22nm Technology
RAM
   8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
   ASUSTeK COMPUTER INC. H87M-E (SOCKET 1150)   28 °C
Graphics
   TERRA 2760W (1920x1080@60Hz)
   3071MB NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (Undefined)   38 °C
Storage
   931GB Seagate ST1000DX ST1000DX001-1CM1 SCSI Disk Device (SATA )   32 °C
Optical Drives
   TSSTcorp CDDVDW SH-224DB SCSI CdRom Device
Audio
   Realtek High Definition Audio

de voeding is van 'be quiet!';
Pure Power, model: BQTL8-CM-430W
80 plus bronze, 430 W   

ik tel 3 ventilatoren, één aan de achterkant, een op de bodem (achter) en een aan de zijkant (is dit wat je bedoelt?).

de behuizing heb ik nog geen naam van kunnen vinden, wel een plaatje, even zien of ik nog meer kan vinden,
https://www.cadez.nl/product/workstation-cheetah/

willem

dit is de kast;
https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-series/define-mini

temperatuur zou een punt kunnen zijn, eerder in de bericht na stof verwijderen ging het een poos goed.
dan gaat het vooral om 'Graphics' denk ik? wat is een acceptabele temperatuur doorgaans?

"board
   ASUSTeK COMPUTER INC. H87M-E (SOCKET 1150)   28 °C
Graphics
   TERRA 2760W (1920x1080@60Hz)
   3071MB NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (Undefined)   55 °C"

als ik een NVIDIA Driver Downloads update/check doe dan krijg ik de melding dat Java een update nodig heeft maar die matched niet met Firefox wordt aangegeven. Ik heb wel een update gedownload voor Internet Explorer maar die gebruik ik niet als browser.

Overigens op de NVIDIA site crashte het systeem weer, te veel data ineens?
On Sun 17-3-2019 14:55:29 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031719-25677-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF8800FC74D1C)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800DB25010, 0xFFFFF8800FC74D1C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

willem

update uitgevoerd middels explorer;

Product Current Installed Driver Latest Driver Update

GeForce GTX 550 Ti 391.35 Your PC currently has the latest driver installed for your GPU. No driver update is necessary at this time.






Reinier

Het probleem waar je mee zit is volgens mij 2 ledig:
a)  onvoldoende koeling / te lage luchtstroom
b) videokaart driver

Je hebt een micro-ATX moederbord met een flinke Core i7 er op, ik vraag mij af of daar een standaard Intel-koeler of een after-market koeler op zit..?
Het feit alleen al dat het een micro-ATX bord betreft betekent dat de verschillende componenten veel dichter op elkaar zitten als bij een ATX bord van "normale" afmeting.
Dit betekent ook dat de luchtstroom in de kast hoger moet zijn omdat de inhoud kleiner is en dus sneller opwarmt, nog afgezien van het feit dat de lucht moeilijker zijn weg vindt tussen de verschillende componenten door op zo'n klein bord.

In jou geval zou ik minimaal 2 kastventilatoren bij plaatsen, 1 in de bodem, naast de voeding en 1 bovenin de kast zodat je ook de videokaart van voldoende koeling voorziet.
Je videokaart blokkeert nu zo'n beetje de luchtstroom van voor naar achter door de kast heen.

Daarnaast zou ik de huidige driver van je videokaart verwijderen.
Het beste doe je dat met DDU in Veilige Modus.
Herstart de pc daarna en installeer vervolgens de meest recente driver, deze.

Let er bij installatie hiervan op dat je niet kiest voor Express installatie maar Advanced o.i.d.
Je krijgt dan een scherm met installatie-onderdelen.
Haal hier alle vinkjes weg behalve die van de driver zelf ( dus geen 3D Vision, PhysiX etc. ). Overigens wordt de ondersteuning voor 3D Vision zeer binnenkort beëindigd.

Herstart vervolgens de pc en kijk wat het oplevert...
Overigens is het aan te raden om de instellingen van Windows Update aan te passen door het vinkje bij "aanbevolen updates" weg te halen zodat niet automatisch een nieuwe driver voor de videokaart wordt geïnstalleerd.
Ik heb het bij mij op Win7 ingesteld op "Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren".
Ik bepaal graag zelf wat er geïnstalleerd wordt en drivers voor de videokaart horen daar niet bij ( ik heb overigens een GTX960 ).

Mijn systeem zit in een Fractal Design define S Zwart en heeft 7 ventilatoren aan boord maar is evengoed fluister stil.  :icon_good:


willem

dank je voor je uitgebreide antwoord,

ik ga straks de stappen uitvoeren, koeling ga ik ook achterheen, en bekijken hoe ik dat aanbreng.

ik had nét een driver-update uitgevoerd, toch beter die van jou volgen begrijp ik.
windows updates heb ik doorgaans idd niet op automatisch staan maar 'vragen', mss is het er toch weer ingeslopen. ik heb echter zeer beperkt begrip van wat wel/niet aan te vinken als het om updates gaat.

anyway, ik ga je advies stap voor stap opvolgen. dank nogmaals.

Reinier

Succes, laat maar horen of het effect heeft gehad  :icon_good: :icon_good:

willem

Hi,

Stap b. uitgevoerd, met klamme handjes maar is gelukt volgens mij, e.a. lijkt rustiger. dank voor de uitleg.

Betreft a. heb ik me vergist met het aantal ventilatoren, niet drie maar vijf.... 

Op de bodem lijkt niet veel ruimte voor een extra, boven nog wel, en aan de kant die opent maar dan zou je alleen met een snoertje zitten als je de behuizing wilt openen.
Ik vroeg me af hoe je eventueel extra ventilatoren dusdanig plaatst dat de luchtstromen van de ventilatoren elkaar niet gaan tegenwerken/of er een vacuum ontstaat oid?
En de ventilator voor, de zit direct achter een gesloten deurtje, hoe efficiënt is dat, jij hebt een vergelijkbare kast toch?
Trouwens wel hulp gekregen (muis-inspectie);

Reinier

Je maakt een fout, je hebt geen 5 maar 2 kastventilatoren, het gaat alleen om de nummers 2 en 5 in dit geval.
3 is de ( standaard ) Intel processorkoeler, die koelt alleen de processor en niet eens geweldig, naar mijn mening veel te weinig om er goed mee te kunnen gamen.
4 is de koeler van de videokaart, die helpt ook niet mee aan het verbeteren van de luchtstroom...
1 is de ventilator in de voeding, die is alleen bedoeld om de componenten in de voeding te koelen, verder helpt het ding nergens aan mee, hooguit wat ( warme ) lucht-toevoer.


In deze behuizing is plaats voor een extra ventilator op de bodem, tussen de voeding en de HDD-bay, daarom is dat deel geperforeerd en er zijn op de 4 hoeken duidelijk schroefgaten voor de bevestiging aanwezig.
Als je daar een ventilator plaatst, let dan op de draai-richting, deze moet zodanig zijn dat er lucht de kast ingeblazen wordt.

De ventilator boven moet lucht de kast uitblazen.
Zowel de voeding als videokaart en processor hebben koelers die de directe warmte afvoeren maar die verzamelt zich in jou niet al te grote behuizing en je hebt maar 1 ventilator ( nr 2 ) die voor de afvoer daarvan zorgt.
Nr 5 zit wel achter een deurtje maar deze is in de primair bedoeld om je HDD's te koelen en bijkomend voor luchttoevoer in de behuizing.

Mijn define R5 is een stuk groter, heeft dus ook een groter inwendig volume waardoor het minder opwarmt maar ik heb er toch voor gekozen om 2 extra kastventilatoren bij de plaatsen die worden aangestuurd vanaf het moederbord.
Ik heb voor deze Noctua's gekozen naast de 2 meegeleverde in de behuizing.
Voor mijn processor heb ik deze Noctua aangeschaft, er werd geen Intel-koeler meegeleverd maar dan nog had ik die er nooit opgezet, ik wil geen straaljager in m'n kast.  :icon_biggrin1:

Overigens heb ik die 2 extra fans beneden op de bodem ( extra exhaust / uitblaas ) en aan de voorzijde ( als extra intake ) geplaatst..
Bijgaand een foto van mijn huidige pc, destijds in aanbouw ( jan. 2017 ), met daarin aangegeven de aanwezige ventilatoren en hun luchtstroom.

willem

Super, dank voor je heldere uitleg weer!
zojuist twee ventilatoren besteld, morgen meteen plaatsen. 't volgende las ik;

"The NF-F12 comes with a 4-pin PWM fan connector for fully automatic speed control via your mainboard's 4-pin PWM fan headers. Please note
that the fan can also be connected to your mainboard's 3-pin fan headers though. When connected to 3-pin fan headers, the NF-F12 will run at
full speed (unless the mainboard supports voltage based speed control)."

Laatste vraag, ik hoop wel dat die pinnetjes beschikbaar zijn in mijn geval, is het doorgaans gangbaar dat je extra kan inpluggen?

Reinier

#27
Bij de specificaties van jouw moederbord staat het volgende:
Citeer2 x Chassis Fan connector(s) (2 x 4 -pin)
Die 4-pins connectors zijn dus gewoon op jouw moederbord aanwezig en zijn o.a. m.b.v. ASUS Fan Xpert 2 in te stellen...

Als je even in de handleiding van je moederbord kijkt, hier dus, op pagina 1-2 bij
1.2.3 Motherboard layout zie je beide fan-connectors bij # 3 aan de bovenkant van het bord.

Als er geen fan-connectors beschikbaar zijn zijn er andere oplossingen in de vorm van een losse fan-controller die tussen de voeding en de fans wordt aangesloten.
Dit werkt dus buiten het moederbord om maar in jouw geval is dit niet van toepassing  :icon_good:

willem

Dank je wederom,
Die drie connectors lijken idd in gebruik, dus mss toch een directe lijn naar de voeding. ik wacht even af wat er mee komt met de fan's qua stekker-types.

willem

Excuses voor m'n ondeskundigheid, splitters zijn wellicht een optie op de gebruikte aansluitpunten?

"De PWM versie is zichtbaar anders. Geen molex adapter deze keer en zwarte in plaats van witte aansluitingen. Wel krijg je de verlengkabel, en de low-noise adapter (verlaagt de max naar 900 RPM), en bij deze krijg je ook een fan-splitter, om twee ventilatoren op 1 PWM aansluiting op je moederbord te plaatsen. Handig wanneer je moederbord een beperkt aantal fan headers heeft."
https://tweakers.net/productreview/102695/noctua-nf-s12a-uln-120mm.html

SMF spam blocked by CleanTalk