Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Geen pc's meer in netwerk na april update en verdwijnen thuisgroep

Gestart door Silverwing, dinsdag 29 mei 2018, 16:11:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silverwing

Sedert de april update en het verdwijnen hiermee van de thuisgroep uit Windows lukt het mij onder geen beding om de andere pc hier te benaderen via het netwerk.
Het netwerk loopt via de Telenet modem en beide pc's zijn met kabel verbonden met de modem.Geen wifi verbinding mogelijk met de pc's
Alle instellingen voor delen staan ongewijzigd dan voor de april update waar alles perfect werkte.
In het netwerkoverzicht op beide pc's staat enkel de pc zelf en de digirecorder.
Hoe bekom ik dat op beide pc's de andere terug zichtbaar is en er terug bestanden kunnen uitgewisseld worden ?

Reinier

Bij mij stond "netwerk-detectie" uitgeschakeld na de April-upgrade met hetzelfde gevolg als jij beschrijft dus ik zou daar als eerste even naar kijken...

Silverwing

Zoals ik schreef Alle instellingen voor delen staan ongewijzigd dan voor de april update waar alles perfect werkte.
Dus voor ik mijn vraag plaatste alles effectief nagezien.

Reinier

#3
Thuisgroep wordt niet meer ondersteund in Win 10 vanaf de April Upgrade... ( Bron ).

Thuisgroep heb ik zelf nooit gebruikt omdat het onlogisch en te beperkt is.
Wil je bestanden tussen pc's, media-spelers etc. delen binnen je thuis-netwerk dan is onderstaande handleiding ( als bijlage ) wellicht een handig hulpmiddel.
Deze heb ik jaren geleden ooit gemaakt en is van toepassing op Windows-versies 7, 8, 8.1, 10 en Linux.

Silverwing

De handleiding eens bestudeerd en een instellingen aangepast.Netwerkadapter opnieuw ingesteld, modem 20min zonder stroom, niets helpt.
Via netwerkcentrum problemen oplossen gedaan,op één pc melding dat defender geen verbindingen toestond.probleem laten oplossen maar nog steeds geen resultaat.
Op mijn pc via netwerkcentrum > netwerkadapter > problemen met deze verbinding vaststellen gedaan.
Resultaat heb ik gekopieerd en plak ik hieronder.
Hopelijk vind iemand iets in de foutmelding.


AfdrukkenWindows Netwerkcontrole Gedetailleerde informatie van de uitgever

Gevonden problemen
Uw computer lijkt correct geconfigureerd te zijn maar het apparaat of de bron (DNS-server) reageert nietUw computer lijkt correct geconfigureerd te zijn maar het apparaat of de bron (DNS-server) reageert niet Gedetecteerd Gedetecteerd
Neem contact op met de netwerkbeheerder of de internetprovider Niet uitgevoerd

De standaardgateway is niet beschikbaarDe standaardgateway is niet beschikbaar
De standaardgateway is een apparaat waarmee een lokaal netwerk of een lokale computer met internet wordt verbonden. De standaardgateway is meestal een breedbandmodem of router. Opgelost Opgelost
Stel de adapter voor Ethernet opnieuw in Voltooid
Problemen met router of breedbandmodem onderzoeken Niet uitgevoerd


Gevonden problemen Details van detectieproces

5 Uw computer lijkt correct geconfigureerd te zijn maar het apparaat of de bron (DNS-server) reageert niet Gedetecteerd Gedetecteerd

Neem contact op met de netwerkbeheerder of de internetprovider Niet uitgevoerd

Er is geen communicatie mogelijk tussen Windows en het apparaat of de bron (DNS-server). De computer of service die u probeert te bereiken, is mogelijk tijdelijk niet beschikbaar.


6 De standaardgateway is niet beschikbaar Opgelost Opgelost

De standaardgateway is een apparaat waarmee een lokaal netwerk of een lokale computer met internet wordt verbonden. De standaardgateway is meestal een breedbandmodem of router.
Stel de adapter voor Ethernet opnieuw in Voltooid

Dit kan een onregelmatig probleem soms oplossen.
InformatiefLogboek van netwerkdiagnose
Bestandsnaam:  C937BAD8-80FB-4E23-AD53-7742338810D2.Repair.1.etl


Problemen met router of breedbandmodem onderzoeken Niet uitgevoerd

Neem contact op met de netwerkbeheerder als u verbinding hebt met een hotspot of domeinnetwerk. Anders doet u het volgende: 1. Koppel het apparaat los of schakel het apparaat uit. 2. Wacht minimaal tien seconden nadat alle lampjes op het apparaat zijn uit gegaan. 3. Schakel het apparaat opnieuw in of steek de stekker weer in het stopcontact. Druk op de knop Reset en laat deze snel los als u een router of modem met ingebouwde batterij opnieuw wilt opstarten.


Details van detectieproces Uitvouwen

InformatiefDiagnostische gegevens van Netwerkadapter
Details over diagnose van netwerkadapter:

Informatie over netwerkadapterstuurprogramma voor Ethernet:

   Beschrijving  . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
   Fabrikant . . . . . . . . . . . : Intel Corporation
   Provider  . . . . . . . . . . . : Microsoft
   Versie  . . . . . . . . . . . . : 12.15.22.6
   Naam van informatiebestand  . . : C:\WINDOWS\INF\net1ic64.inf
   Datum van informatiebestand . . : woensdag 11 april 2018  23:33:45
   Sectienaam  . . . . . . . . . . : E15B8.6.2
   Hardware-id . . . . . . . . . . : pci\ven_8086&dev_15b8
   Vlaggen voor instantiestatus . .: 0x180200a
   Statuscode van Apparaatbeheer . : 0
   IfType  . . . . . . . . . . . . : 6
   Type fysieke media  . . . . . . : 14



InformatiefLogboek van netwerkdiagnose
Bestandsnaam:  C937BAD8-80FB-4E23-AD53-7742338810D2.Diagnose.0.etl

InformatiefAndere netwerkconfiguraties en -logboekbestanden
Bestandsnaam:  NetworkConfiguration.cab

Informatie over het verzamelen
Computernaam:  DESKTOP-EFEQNK6
Windows-versie: 10.0
Architectuur: x64
Tijd: woensdag 30 mei 2018 11:53:07

Gedetailleerde informatie van de uitgever Uitvouwen

Windows Netwerkcontrole
Hiermee kunnen problemen met netwerkconnectiviteit worden vastgesteld.
Pakketversie: 4.0
Uitgever: Microsoft Windows


Reinier

De melding dat de DNS-server niet reageert en de standaard gateway niet beschikbaar is duidt op een probleem met je modem/router of met de netwerkkabel, een andere verklaring is er niet.

Doe op beide pc's het volgende:

Open een opdrachtprompt als Administrator.
Type daarna bij de knipperende cursor het volgende commando:
ipconfig /all  en druk op [enter]  Let op de spatie tussen ipconfig en /all !

Maak op beide pc's een screenshot van het resultaat-venster en plaats die alle 2.

Zou er zo moeten uitzien:



Reinier

Aan de screens zie ik niets vreemds...
Zijn beide pc's deel van dezelfde WORKGROUP...?Ook met uitgeschakelde firewalls getest..?

Silverwing

Op alle vragen is het antwoord ja.
Maar er is iets eigenaardigs aan de gang,toen ik wou controleren of er toch geen verandering in de workgroup zou gemaakt zijn door de update zag ik op pc 2 plots pc 1 staan in het verkenner overzicht en kon probleemloos alle gedeelde mappen bekijken..
Ik herstart die pc alleen en nadien was alles weer verdwenen.Nogmaals herstraten en daar stond pc 1 weer terug en nu bleef die staan bij elke herstart(heb het nog 3x getest)
Op pc 1 blijft alles zoals het was daar blijft alleen de digirecorder staan,zelfs de pc zelf is daar niet te zien.
Verbinding nieuwe netwerkverbinding proberen te maken op pc1 lukt ook niet,er verschijnt niets als je op bladeren klikt.

Voortgaande op uw uitleg
CiteerDe melding dat de DNS-server niet reageert en de standaard gateway niet beschikbaar is duidt op een probleem met je modem/router of met de netwerkkabel, een andere verklaring is er niet.
begin ik te denken dat de modem hier de duivel in het spel is.

Reinier

#9
De beruchte "kromme volt" is hier aan het werk .... :schater: :schater:

Draai vanaf pc2 eens een netwerk-scanner ( Advanced IP scanner , deze is gratis ) en plaats de screenshot van het scan-resultaat..?
Zorg ervoor dat de interne netwerk IP's volledig zichtbaar zijn, de MAC-adressen mag je gedeeltelijk verbergen ( de de 2e combinatie )...

Geen IP-range instellen maar na opstarten gewoon op de scan-knop klikken.
Vergroot indien nodig het "active window" zodat alles zichtbaar is.
Zou er zo uit moeten zien:


Silverwing

Alvast dank om u er zo in vast te bijten,hier de gevraagde printscreen.De eerste is dus vanaf pc 2 de 2e vanaf pc1.Ik zie direct dat ze identiek zijn en dus vanaf pc 1 ook gans het netwerk gevonden word,alleen waarom zie ik dat dan niet ? :icon_confused:
pc2


pc1

Reinier

#11
Ik vond dit artikel over jouw probleem, wellicht is dit de oplossing..?
Hier trouwens nog 1..... link.

Silverwing

Opgelost  :yay: :yay: :yay:
Op beide pc's de service op automatisch gezet en alles werkt terug zoals voorheen.
Onbegrijpelijk dat Microsoft zelf hiervoor geen patch uitbrengt of begrijp ik het verkeerd en mag die service in 1803 nu niet meer op automatisch staan?
Hartelijk dank voor alles.

Reinier

Nee, bl9jkbaar is het een bewuste keuze geweest van Microsoft om deze instelling standaard op "handmatig" te zetten...
De reden daarvoor is mij, en velen met mij, niet duidelijk.

Mogelijk heeft het iets te maken met het vertragen van de opstarttijd maar naar mijn idee zal niemand er over vallen als dat 2 of 3 seconden langer duurt, vooral niet op systemen met een SSD als OS-schijf want dan is het toch al razend snel.

In elk geval fijn te horen dat het is opgelost.  :icon_good: :icon_good:
Mocht je, om wat voor reden dan ook, toch nog tegen problemen met rechten, c.q. machtigingen aanlopen bij het delen van bepaalde mappen of bestanden dan komt de eerder bijgevoegde handleiding hierboven mogelijk nog eens van pas.

Succes weer voor de toekomst en veel plezier ermee weer  :icon_good: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk