Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

toetsenbordinstelling NDL-INTL functioneert niet??

Gestart door Arend7, woensdag 11 juli 2018, 15:29:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend7

Na een hulp of afstand van Windows doet het toetsenbord opeens raar, vooral de rechterkant van de letters. k wordt 2 en l wordt 3 e.d. Volgens Windowshepdesk is dat een fabricageprobleem. Volgens de fabrikant (ASUS) ligt het aan de numlock (in mijn geval Fn+insert). Dat was het niet. Ik vermoed dat de toetsenbordinstelling NDL-INTL(VS) niet functioneert. Heb ook NDL-NL geprobeerd, maar dat werkte ook  niet. Iemand een andere suggestie?

Reinier

Over welke Windows-versie praten we..?
Systeemherstel al geprobeerd..?

lucas

Voer onderstaande stappen allemaal even uit:

Aanhalingsteken wordt een apenstaartje (@)
Wanneer je op een andere dan je eigen toetsenbord werkt, dan kan het zijn dat de toetsencombinatie die je normaal gebruikt voor een aanhalingsteken nu ineens een apenstaartje weergeeft en het haakje openen ineens het hekje sluiten maakt. Allereerst is het mogelijk dat het toetsenbord waarop je werkt geen QWERTY-toetsenbord is maar bijvoorbeeld een AZERTY-indeling gebruikt, wat voor kan komen in bijvoorbeeld België en Frankrijk. Deze is namelijk handiger voor het gebruik van de Franse taal. Ook een Brits toetsenbord heeft enkele andere details. Zo tref je er het £-teken en staat er boven het cijfer 2 een aanhalingsteken in plaats van een apenstaartje.

Ook wanneer je een toetsenbord gebruikt dat er uiterlijk anders uit ziet, kun je het nog steeds gebruiken met de Nederlandse of Amerikaanse instelling. Hiervoor doorloop je de volgende stappen:

Ga naar Start
Klik op Instellingen of Configuratiescherm.
Klik of dubbelklik op Landinstellingen of Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen (afhankelijk van je systeem).
Ga naar het tabblad Talen of Toetsenborden en Talen.
Klik op de knop Details om naar het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen te gaan of op Toetsenborden wijzigen.
Kies in de lijst voor het Amerikaans toetsenbord ofwel 'Nederlands taalgebied met toetsenbord uit de Verenigde Staten (internationaal)'.
Klik indien dit nog niet de instelling was op de knop Toevoegen.
Verwijderen in het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen het toetsenbord met de vermelding 'Verenigd Koninkrijk' indien deze eerder was ingeschakeld.

Een letter wordt een cijfer
Nieuwe laptopgebruikers kunnen hier nog wel eens last van hebben. Je typt een letter in maar het scherm geeft een cijfer weer. Veel laptops hebben geen apart nummerblok en om die reden hebben lettertoetsen een extra functie. Door de NumLock functie in te schakelen activeer je de numerieke functie van bepaalde lettertoetsen. Zo wordt de J een 1, de K een 2, de L een 3, etc.

Je kunt dit weer ongedaan maken door de NumLock toets nogmaals in te drukken. Werkt dit niet? Soms moet je de NumLock toets indrukken in combinatie met de Fn toets.

Vertel of je dit kon uitvoeren wel even doen ook al heb je dit al eerder gedaan.

Hoe gaat het nu?


Arend7

Het betreft het laatste k wordt 2 enz. Het toetsenbord heeft geen numlock Er is een aparte rij met cijfertoetsen, dus ik zie het nut van die Numlock niet zo. . Ik moet  Fn+insert daarvoor hebben is mij vertelt, maar dat heb ik op allerlei manieren geprobeerd. Niks helpt. Ik zou eigenlijk een Fn-lock moeten hebben, want als ik die ingedrukt hou doet alles het normaal. 

lucas

#4
Wat voor type Asus is het eigenlijk  :abra_cadabra:
Welke Windows versie  :abra_cadabra:

Hoe is dit probleem ontstaan  :abra_cadabra:

Arend7

ASUS T101H

Windows 10 Home

Ik heb Windows op afstand op mijn pc laten werken, omdat schijfopruiming het niet deed. Hij was wat dingen aan het verwijderen toen opeens de begeleidende chat rare tekens ging vertonen.

Reinier

Ik zou een Windows herstel uitvoeren m.b.v. een installatie-medium ( usbstick met de Win 10 installatie-bestanden ).

Die stick maak je m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina en een lege usbstick van minimaal 4 Gb.
De herstel-opties worden hier besproken en uitgelegd.

Arend7

In mijn geval is dat een beetje kanon op een mug. Het is maar een bijcomputertje van wel 28GB die ik als back-up gebruik. Voor langere teksten gebruik ik het niet, dus kan ik ook best werken met de Fn-knop ingedrukt te houden

lucas

#8
Zie Handleiding pagina 39 moet inderdaad met fn + insert daar kun je toetsenbord mee schakelen naar numeriek of normaal (letters). Druk je ze wel tegelijk in?

Mocht het niet lukken probeer dan met de fn toets het geluid hoger of lager te zetten. Dit om er achter te komen of die fn toets überhaupt wel functioneert zoals het hoort.

Arend7

WE zijn een stukkie verder. De insert-knop doet het niet. Als ik in Word een tekst wil overschrijven lukt dat niet met insert. Maar als ik in opties/geavanceerd dit wil activeren krijg ik de melding dat ik geen toestemming heb voor de locatie. Wat is dat nu weer??

lucas

Het lijkt er op dat je niet bevoegd bent om daar te komen  :icon_help1:
Werkte de insert toets voor die tijd wel goed met word?

Doe eens een keer of 5 ctrl + shift tegelijk indrukken. Staat het toetsenbord nu wel goed?


lucas

Ik weet niet wat die goser op jouw Asus weg geknikkerd heeft. Maar kan ik er vanuit gaan dat Windows 10 en het keyboard goed functioneerde?

Zo ja ga eens terug met systeem herstel voor het moment dat die goser er mee aan het knoeien is geweest.

Nog niet goed doe eens een Driver update

Arend7

Ik gebruik die computer zelden voor lange teksten. Ik heb die knop daar waarschijnlijk nooit nodig gehad. Ik vermoed nu dat Windows op afstand een keer de numlocktoets heeft gebruikt, dat ik nu niet kan herstellen. Ik ga dit probleem nu aan hun doorgeven. Bedankt voor de tip om de FN-knop te testen. Dat bracht mij op het ideen om ook de insertknop te testen.

lucas

#13
Ik zou hulp bij Asus zoeken en niet bij Microsoft. Asus is leverancier en dient te drivers etc voor Windows 10 te leveren.

Kun je er geen keyboard op aansluiten met numlock toetsen bord en dan weer terug zetten?

Arend7

Ik heb beide gedaan. Word is een onderdeel van het office pakket en daar staat insert standaard op uitgeschakeld, zonder toestemming om het in te schakelen.
Ik herinner me nu toch dat ik eerder gemerkt heb dat de insertknop het niet deed. Ik vond dat toen geen probleem omdat je ook gewoon kan deleten.

SMF spam blocked by CleanTalk