Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hulp bij aanschaf PC (deel 2)

Gestart door MetalMike, zondag 05 september 2021, 17:41:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MetalMike

Ik heb vorig jaar al een poging gewaagd voor een aanschaf nieuwe pc, ging toen helaas niet door. Was toen een aanbieding bij de Aldi, de MD34220.

Heb een tweetal op het oog nu, na een tip van Reinier om eens op Tweakers te kijken. Deze twee lijken okay voor mijn gevoel. Voorkeur gaat an sich uit naar de Medion, 100 goedkoper maar wel 8gb minder qua werkgeheugen (wel ruimte voor nog een 8gb indien nodig).
Ik ben echt maar een simpele user, niet heel veel sjoege van pc, kan me redden zeg maar. Ik gebruik het voor bankzaken, surfen, simpele spelen als GTA, Monkey Island games, Sim City, Age Of Empires en aanverwante spelen. Af en toe een uitstap naar een scherpschutter spel, maar dat is het dan ook wel. Geen fervente gamer dus. Ben wel gek op muziek, maar heb leuke pc boxen daarvoor, een giga dure geluidskaart is dus ook niet echt voor mij. Ik ben niet bekend met verschil tussen Ryzen en Intel, weet dus ook niet waar op te letten, maar qua release date zijn ze aan elkaar gewaagd. En wat ik kàn nagaan komen ze aardig overeen.
Mijn vraag is dus eigenlijk vrij simpel: ze moeten natuurlijk wel een flink aantal jaar meekunnen en zijn ze voor de prijs keurig en net en is er veel verschil!? Ik heb een heel klein budget, dit kan ik eigenlijk al niet veroorloven, maar het wordt tijd: de oude voldoet allang niet meer en opstarten + inloggen duurt al bijna een minuut of meer eer hij echt klaar is met "rommelen" (en is nooit echt heel goed geweest).

Michael.

Reinier

Ben zelf geen fan van HP, zal het zelf nooit kopen maar de Ryzen 5 5600G is wel sneller als de Core i5 10400, zowel met gamen als desktop taken.
Single-core zal de Core i5 iets sneller zijn.
De prestaties vallen + 12% uit in het voordeel van de Ryzen 5.

De interne GPU van de Ryzen 5 is ook beter en sneller als die van de Core i5.
Daarbij heeft de HP 16 Gb geheugen i.p.v. 8 Gb en is dat geheugen sneller als dat in de Medion.
In dit geval zou ik toch voor de HP kiezen....

Jurjen

Ik zal zeker voor de HP gaan  :yess:
Die Ryzen processor is gewoon sneller/beter, ook is het geheugen sneller, en meer dan die van medion.
Daarnaast is die GPU ook veel beter.

@reinier, waar haal jij vandaan dat die i5 op single core sneller is?
Ik zie bij alle benchmarks dat die ryzen toch sneller is. :read4:

Kortom:
Koop de HP, voor 100 euro meer heb je een betere pc. zeker het geld waard   :icon_good:

MetalMike

Thanks jongens!
Btw, tijdens het specificeren van de specs gaat er iets mis merk ik bij Tweakers, heel veel resultaten stonden er niet bij. Nu iets ruimer genomen met deze en wederom komt er een Medion tussendoor (gaat mij echt niet om dat merk hoor per se, maar kennelijk komt het gewoon vaak voor).
Qua geheugensnelheid valt lijkt Fujitsu af (en gewicht, wauw!), qua videokaart lijkt Medion moderner, de HO is wel veel compacter. Nogmaals even deze twee dan, lijken elkaar qua specs niet veel te ontlopen. Qua opslag heb ik toch een externe schijf, dat maakt niet veel uit voor mij. Alleen qua cores, 4 tegen 6... wat is daar het verschil van?
En wat is er eventueel mis met HP? Hoor wel vaak dat grotere merken hun eigen software pushen en standaard aanbrengen, heeft het daarmee te maken?

Reinier

#4
Die Fujitsu is alleen verkrijgbaar bij Max ICT, ik heb geen beste ervaringen met dat bedrijf en zal er dus nooit meer iets kopen.
Dit bedrijf is puur gericht op zakelijke klanten, van particulieren moeten ze niets hebben...
En die Medion is een overblijvertje dat nog in het magazijn van Mediamarkt staat....
Mediamarkt staat ook niet echt bekend om zijn serviceverlening hoewel ze daar momenteel veel reclame voor maken.

Dan wordt de spoeling toch weer dun en rijst de vraag of deze wel de juiste keuze zijn...

Overigens zul jij het verschil tussen 3.200MT/s en 2.666MT/s  geheugensnelheid bij normaal gebruik nooit merken, misschien bij zeer zware games maar ook dat betwijfel ik.
Deze Medion heeft ook een mindere processor, wat base-clock betreft maar heeft ook 2 cores minder hetgeen betekent dat hij minder presteert bij toepassingen die gebruik maken van meerdere processor-kernen zoals bij videobewerkingssoftware, 3D rendering en fotobewerking etc.

Wat mijn afkeer van HP betreft:  dat heeft te maken aan een zeer twijfelachtig garantie en supportbeleid in voorbije jaren ( op hardware van 1 jaar oud o.a. ) en het printerinkt beleid waardoor geen imitatie inkt meer kan worden gebruikt om er maar een paar te noemen.
Dit soort beleid stoot mij tegen de borst als ronduit arrogant, de hardware is niet goedkoop, het is net Apple, daar moet ik ook niks van hebben nog afgezien van de exorbitante prijzen voor hardware, ook de monopolistische en totalitair arrogante houding van dat bedrijf.

Uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening en ervaring dus laat je daardoor niet weerhouden een HP product te kopen..
Er zijn miljarden mensen die weglopen met Apple....( ik dus niet )...

Jurjen

#5
Jammer dat het toch niet eerder is aangeschaft, aangezien na mijn weten & tweakers, pc componenten duurder zijn geworden door chip tekorten leveringen ect.  :icon_frown:
De medion pc zal ik niet aanraden.
de vega 11 is slechter als de vega 7 van HP.  ook is de processor minder snel als bij HP. (laat staan vs de i9 )

Dan de vergelijking HP & fijutsi

De i9 processor is sneller, maar de videokaart is slechter bij die fijutsi.
Ook is het geheugen 2666 vs 3200 iets langzamer. 

Aangezien je ook nog games speelt, wat op deze videokaarten überhaupt drama is maar dat terzijde.  :icon_bad:
Waarom?: die videokaarten zijn voor lage resoluties op low settings.

Ik vind de HP alsnog de beste optie :yess:


MetalMike

Wederom hartstikke bedankt jongens. De HP komt dus als beste uit de bus.
Ja ik speel wel spellen, maar niet heel veel zwaars, hoewel de laatste Monkey Island op mijn huidige pc in slow-motion gaat lijkt wel.

"Dan wordt de spoeling toch weer dun en rijst de vraag of deze wel de juiste keuze zijn..."
Als je wat anders weet of kan aanbevelen, don't be a stranger. Hoewel de 600 voor mij denk ik wel echt de max is helaas.

Ik overdenk het even vandaag en morgen en dan hak ik de knoop door over wel en niet. Thanks ook voor de uitleg, altijd prettig  :icon_good: !

Jurjen

#7
Je kunt natuurlijk ook onderdelen bestellen, vaak is dit goedkoper.
Enkel zal je hem dan zelf moeten bouwen. mocht je dat niet kunnen/willen zal je inbouwkosten moeten betalen wat rond de 60 euro ligt dacht ik.
Wat natuurlijk zonde is van je budget.

Deze pc is oke prima grafische kaart, en middenklasse cpu: Medion
enkel wel 24 euro boven budget, en de laaste, dus zal snel moeten beslissen.  :yess:



Reinier

Assemblage kosten ( het in elkaar zetten van het systeem dus ) kost bij de meeste webshops die dit aanbieden € 99,= of meer.
Laat je niet verleiden tot aankoop van een Win 10 licentie voor ruim € 100 bij zo'n shop.
Je koopt een Win 10 licentie goedkoop online ( rond de € 20 ) bij bijv. onlinekeys.nl.

Hierboven gelinkt systeem is voor de prijs niet verkeerd, als ik 1 minpuntje kan noemen is dat er maar 8 Gb geheugen in zit, 16 Gb is vandaag de dag toch wel de norm.

MetalMike

#9
Kennelijk wel een mogelijkheid om tot 34gb zelfs te updaten als ik het juist heb? An sich een betere optie dan de HP? Geen discdrive alleen zag ik, ik heb wel een externe cd-drive als optie. Geeft dat nog problemen met games?

Jurjen

#10
Bij allkeyshop.com heb je win10 voor 2 euro  :schater:
Ja bij de medion zit maar 8GB in, maar voor de games die jij speelt is dat voldoende.
Hij kan geupgrade worden naar 32GB ram. enkel is er maar 1 slot op dit MB, wel een klein nadeel.

kortom: dit is een prima pc, enkel zie ik nu dat de 2e kans uitverkocht is.

Een discdrive is al een tijdje uit, bij veel kasten is dit ook niet meer mogelijk.

Reinier

Systeem is volgens BOL niet meer leverbaar ( reeds verkocht ) dus je bent te laat.

Wat geheugen betreft:
er zijn altijd minimaal 2 geheugensloten aanwezig op het moederbord, moederborden met 1 slot bestaan niet of het moet om een laptop gaan met 1 slot en 1 geheugenmodule gesoldeerd op het moederbord.
Je had er dus 1x 8 Gb bij kunnen prikken of voor 2x 16 Gb kunnen kiezen.

Dvdrom stations zijn ouderwets en worden nog maar zelden gebruikt, iedereen gebruikt usb-sticks.
Die zijn veel goedkoper, makkelijker in gebruik, kleiner en geen ext. kosten ( schijfjes ).
Veel behuizingen hebben al niet eens meer de mogelijkheid zo'n dvdrom drive in te bouwen, dan zit je zo wie zo al vast aan een ext. apparaat.

MetalMike

Ja klopt ik zag het, maar wilde niet zomaar aanschaffen. Tijdelijk uitverkocht en daarna 25 Euro duurder, maar so be it dan maar. Dan leen ik wel wat extra bij voor een keer. Die extra 8gb misschien met vakantiegeld volgend jaar dan maar.
Ja net van een collega gehoord dat ik wat dat betreft hopeloos achterloop, hij zei dat ik in principe een image kan maken van mijn oude spelen en dan vanaf een stickie gewoon kan spelen. Ik speel nog wel vaak cd's af, maar dat kan dan via die externe schijf.
Ik denk dat ik mijn keus hiermee bepaald heb. Omdat extra componenten kennelijk bij de HP gewoon te duur zijn, uit de markt worden genomen of als er iets mis mee is, gezien de reacties online op uitbouwen en het hiervoor gaande lees ik alleen maar positieve dingen. Collega had het ok nog over zelf bouwen dat dat heel simpel is tegenwoord, maar weet of ik mezelf daar aan moet wagen.
Wederom top bedankt jongens  :icon_good:, zonder jullie had ik waarschijnlijk wederom een matige pc aangeschaft!

Jurjen

Het is het geld zeker waard voor die medion pc!
8GB bijvoegen kan altijd nog  :yess:
je kan deze bestanden indd kopieren en plakken op je externe/interne schijf.

Zelf bouwen is niet moeilijk, maar goed je moet wel weten wat en hoe natuurlijk. staat online genoeg info over.  :read4:

Fijn dat je niet zomaar wat aan hebt geschaft!
:icon_good:


MetalMike

Top dank je! Weet niet of ik dat ga doen, zou denk ik eerst dan eens met iemand moeten meekijken. Aan de andere kant, hoe hij het uitlegde: met oudere pc's had je 'tig draden en snoeren en tegenwoordig is het veelal click/lock. Maar dan nog moet je weten weten wat past bij wat. Blijft tricky voor mij denk ik. Dit is safe en wie weet, bouw ik ooit eens ernaast (gewoon omdat het kan) een andere.

SMF spam blocked by CleanTalk