Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HTPC / stream pc

Gestart door Jurjen, woensdag 21 juli 2021, 15:54:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jurjen

Hallo forumleden, hieronder mijn vraag betreft films/series kijken.

Op moment ben ik verhuist en staat mijn goede pc boven, nu download hier en daar wel eens een serie, maar goed die wil ik dus met ondertiteling streamen.
met vlc renderen lukt dit niet, via kodi en via ingebouwde weet ik veel in me tv krijg ik schokkerig beeld.
met andere woorden dit werkt gewoon niet goed.
Ik heb een chromecast maar dat werkt dus niet met ondertiteling? ect..

ik wil dus gewoon me films op het netwerk hebben om vanaf daar beneden te kijken.
de vraag is dus, hoe werkt dit? usb in de router bestanden erheen pompen en beneden openen? of heb ik gewoon een kleine htpc ofzo nodig?


Reinier

#1
Ik heb al die problemen op 2 manieren opgelost:
a) een NAS in het thuisnetwerk waar films en muziek etc. zijn opgeslagen
b) een Nvidia Shield Pro mediaspeler die m'n films afspeelt / streamt vanaf de NAS incl. ondertiteling, zelfs in 4K.

Een htpc is inderdaad ook een optie zolang je je interne netwerk in orde hebt.
WiFi om 1080P en ondertiteling te streamen is vaak vragen om problemen.
Mijn netwerk is volledig bedraad 1 Gbit.

Jurjen

Hoi Reinier,

Als andere oplossing voor een nas kan ik ook gewoon een harde schijf/ usb in de router steken?
of werkt dat dan weer niet?

een nvidia shield heb ik!

John

Welke router heb je :icon_o_O: En met een Nvidia shield moet dat prima gaan, bedraad dan :yess: :icon_good: :smokin:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

Een ext. HDD op de usb-poort van je router aansluiten is ook niet de manier.
De reden daarvoor is dat die usb-poort in bijna alle routers niet voldoende snel is.
Het gaat in zo'n geval om een functie waarbij je een schijf deelt binnen het netwerk, dat is iets heel anders als een NAS en ddaarbij zijn de gebruiksmogelijkheden zeer beperkt.
Proberen kun je het uiteraard altijd maar uit ervaring verwacht ik daar niet veel / geen verbetering van.

Een NAS biedt veel meer opties en snelheid en is zeker een investering die de moeite waard is, zeker in jouw geval omdat je al een Nvidia Shield hebt.
Je kunt bijv. een NAS ook laten transcoderen indien de processor voldoende snel is.
Ik heb een NAS sinds 2012 ( Synology DS 412+ , dat is een 4 bay met 12 Tb ) en sinds 2018 een DS 918 + ( ook een 4 bay met 16 Tb ).
Met name de laatste kan dus ook transcoderen indien nodig, kan ook 4K probleemloos streamen en biedt door de vele apps ontzettend veel mogelijkheden en gebruiksgemak.

Uiteraard kan ik niet in jouw budget kijken want een beetje NAS is een behoorlijke investering als je de HDD's / SSD's meerekent, zeker t.o.v. een htpc
Ik zou minimaal een 2 bay type kiezen, die zijn vaak net iets flexibeler en sneller....
Dat is het enige, eerlijke advies wat ik je kan meegeven buiten dat je moet zorgen voor een bekabelde verbinding tussen je NAS / htpc - Nvidia Shield, AVR en tv....
Dan moet het allemaal probleemloos en met plezier te gebruiken zijn.
De meeste problemen komen voort uit een niet juist geconfigureerd of te traag netwerk,
dus bij voorbaat proberen WiFi uit te sluiten, tenzij het gaat om een verbinding van minimaal WiFi ac of sneller.

Jurjen

Ik heb als router asus ax-82u, helaas heb ik geen bedraad internet, dit is ook niet mogelijk.
ik heb glasvezel van caiway, met 250mbit down & up.
processor van me pc: i9 10850k @5.2ghz

wat kost een nas? en beetje gebruiksvriendelijk wat voor mij makkelijk te doen is? xD

dit is dus ook de enigste oplossing? een nas?

Reinier

#6
Punt is gewoon dat de data doorvoersnelheid van zo'n ext. HDD via een usb-poort op de router in 99% van de gevallen veel te laag is.
Als je dan ook nog via WiFi wilt streamen loop je toch al snel tegen de beperkingen van WiFi aan.

Een NAS is ook in geval van WiFi een vrij kansloze optie gewoon omdat het via WiFi loopt.
Het zal altijd sneller zijn als via de router usb-poort maar dan nog.
Ook de zgn. "overhead" van bepaalde filmbestanden ( denk aan een full HD 1080P MKV met DTS Master Audio geluid ) is van grote invloed op de benodigde bandbreedte.
Je kunt er dan voor kiezen om zo'n bestand te converteren naar AC3 audio i.p.v. DTS HD MA, dat scheelt al aanzienlijk.
Hetzelfde geldt voor de gebruikte bitrate van zo'n filmbestand, hoe hoger de bitrate, hoe beter de kwaliteit maar ook des te hoger de benodigde bandbreedte.

De meest verkochte consument NASsen zijn van de merken Synology en Qnap waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de 1e op basis van de beheerssoftware ( DSM ) die,
ook voor beginners, redelijk eenvoudig in te stellen is en Synology daarnaast een grote community heeft waar je, ook in het Nederlands, met je vragen terecht kunt en geholpen wordt.
Overzichtje van NASsen van beide merken met 2 HDD's ( bays ) => link.

De duurdere apparaten hebben snellere en betere processoren en / of meer geheugen.
Prijzen zijn excl. HDD's / SSD's.

Als oplossing voor jouw WiFi beperkingen zou je kunnen overwegen om Powerline adapters te gebruiken.
Deze versturen een netwerksignaal via het elektriciteits net.
Je plaatst er 1 naast de router en 1 op de plek waar je de Shield hebt staan, dan heb je dus in feite een bekabelde verbinding.
Deze is iets langzamer als een direct bedraade aansluiting maar nog steeds aanzienlijk sneller als WiFi.
Dit betreft dit soort adapters: link.

SMF spam blocked by CleanTalk