Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

SSD krijgt geen letter in win7

Gestart door Wolfke, vrijdag 07 februari 2020, 22:10:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolfke

om mijn interne SSD te klonen naar een grotere,sluit ik een nieuwe interne ssd aan op en usbpoort. Win vraagt deze te initialiseren als MBR of GPT, ik kies MBR. Deze ssd staat in Schijfbeheer als Disk02 en heeft geen schijfletter. Normaal zou ik dat toch moeten kunnen toekennen door op de rechtermuisknop te klikken? Maar dit lukt niet: de optie staat niet in de mogelijke acties. Hos Hoe moet ik dat dan wel doen.

Reinier

De volgorde is:
initialiseren => nieuw volume aanmaken => formatteren
Dan krijgt de SSD vanzelf een schijfletter...

Wolfke

Bedankt. Ik had ondertussen wat geprobeetfd en schijnbaar heeft  Minitool Partition geen driveletter nodig: hij vond de ssd als disk03  en de clone is uitgevoerd. Wel raar dat er nu een extra driveletter (E) "door systeem gereserveerd" zowel op mijn C: !(100MB groot)  als op de  nieuwe ssd (224MB) staat.

Reinier

Natuurlijk is dat zo, een kloon is immers een 1 op 1 kopie van het origineel...
Als je die E:\ verwijderd zal de pc niet opstarten van de SSD dus niet doen !

Wolfke

oke maarik snap niet waarom die minitool ineens een extra driveletter bij mijn C voegt. Is dat misschien een schoonheidsfoutje van minitool?

Reinier

Nee, geen foutje, die partitie is er ook op de originele schijf maar daar is die partitie verborgen.
Als je de beide SSD's omwisselt zul je op de originele die partitie ook zien.
Start je de pc op met alleen de gekloonde SSD dan zie je die partitie niet.

Wolfke

idd Reinier, dat heb ik juist gemerkt. driveletter id nu ook vrijgegeven. Nu kunnen we beginnen met de uphrade naar win10

Reinier

Heb je de nieuwe SSD ook op de juiste grootte gebracht..?
Stel je oude is 256 Gb en de nieuwe 500 / 512 Gb.
Als je die oude kloont naar de nieuwe zal er op de nieuwe een stuk "niet gepartitioneerde ruimte" overblijven omdat er maar 256 Gb van de 500 / 512 Gb is gekloond.
Je kunt dan ook met Minitool de grootste ( waarschijnlijk C:\ partitie ) vergroten tot de volle capaciteit van de nieuwe SSD.

Wolfke

Ik heb een SSD ban 120GB gecloned naar een SSD van 240GB. De laatste is nu mijn actiebve schijf C en die partitie is automatisch de gehele capaciteit van de nieuwe SSD. (gevhevkt in schijfbeheer. Dus geen verdere actie nodig toch?

Reinier

Nee, in dat geval niet  :icon_good:
Succes ermee weer  :zwaai:

SMF spam blocked by CleanTalk