Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop valt plotseling uit; Kernel-power ID:41

Gestart door rutrecht, woensdag 16 mei 2018, 14:40:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutrecht

Hallo,

Mijn laptop (Toshiba Satellite S50-A 10L valt minstens eens per week plotseling uit en start zichzelf daarna meteen weer op. Dit gebeurt zowel op de accu als aan het netstroom; ook draai ik geen zware programma's op het moment dat hij uitvalt (vaak alleen Google Chrome & Word).  In het logboek bij computerbeheer staat: Kritiek   14-5-2018 22:04:18   Kernel-Power   41   (63).

De temperatuur van de CPU (volgens CoreTemp) lijkt mij in orde (gemiddeld 45, min 33 max 56) (Speccy geeft aan dat de CPU temperatuur tussen95-110 ligt?). Al m'n drivers zijn up to date, een half jaar geleden heb ik de koeler nog schoongemaakt (+ nieuwe koelpasta aangebracht)

Weten jullie waar dit probleem vandaan komt?

Alvast bedankt!

Groet, rutrecht

Reinier

#1
Helaas moet ik je een specifiek antwoord op je vraag schuldig blijven omdat de foutmelding "kernel-power" een zeer algemene melding binnen Windows is die een breed spectrum aan oorzaken kan hebben, o.m.

       
  • voedings-probleem
  • temp. probleem
  • hardware-probleem, o.a. geheugen, HDD, videokaart / chip, moederbord.
Het is dus niet zomaar aan te wijzen wat de oorzaak is.
Aangezien je aangeeft stof te hebben verwijderd en koelpasta te hebben vervangen lijkt mij een temp. probleem voor alsnog niet aan de orde.
Ext. programma's lezen vaak de temp-sensoren op het moederbord niet correct uit waardoor er grote verschillen ontstaan tussen het ene en het andere programma zoals je reeds gemerkt hebt.
Het is dus aan te raden de temperatuur in de BIOS uit te lezen, die is altijd correct.

Je geeft aan dat het probleem zich zowel op de accu als ook op netstroom voor doet.
Heb je dat ook getest met alleen de lader aangesloten zonder accu erin..?
Het kan nl. zijn dat de accu rot is en als je dan de accu erin hebt zitten en de lader aansluit blijft het probleem bestaan.
Probeer dus eens zonder accu, die eruit, lader eraan en dan opstarten en kijken wat er gebeurd.
Op die manier kun je een defect accu in elk geval uitsluiten.?

Gerrit

kijk eerst eens op thoshiba site voor updates , vaak is het een bepaalde driver of biosupdate die het probleem verhelpt.
bij mij was het een ecohufterinstelling  :icon_good:

rutrecht

Bedankt voor de reacties!

Mijn laptop heeft een ingebouwde accu, dus zonder accu opstarten is niet mogelijk (of ik zou de laptop uit elkaar moeten halen).

Ik heb op de Toshiba website gekeken en diverse updates gedownload, er was geen BIOS update beschikbaar. Ik zal de komende dagen even aankijken of de updates gewerkt hebben!

lucas

#4
Valt mee hoor er zijn genoeg filmpjes op internet hoe je een accu kunt vervangen bij een Toshiba.
Daar hoef je de laptop niet helemaal voor uitelkaar halen.

SMF spam blocked by CleanTalk