Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

(A7) Me Downgrade - Request MeSpiLock Failed

Gestart door anjaatje, woensdag 01 augustus 2018, 11:27:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anjaatje

Hallo, Mijn HP pc is zomaar op een blauw scherm gegaan. Bij opnieuw opstarten kreeg ik de volgende melding: ( A7) Me FW Downgrade - Request MeSpiLock Failed.
Op internet kom ik niet echt oplossingen tegen. Wel blijken meerdere pcs en allerlei merken het probleem te hebben. Weet iemand hier raad?

Reinier

Schijnbaar is dit probleem gerelateerd aan de Windows Bootmanager...
De hieronder volgende werkwijze zou het probleem moeten oplossen:

- Start de computer

- Druk F12 direct na het aanzetten ( an ook de [Delete]-toets zijn of F2 bijv. om de BIOS / UEFI te openen.

- Ga naar het tabblad "Boot"  en kies "Change Boot Mode Settings"

- Kies "Legacy Boot Mode, Secure Boot OFF"

- Instellingen toepassen d.m.v. F10 Save & exit.

- De computer zal herstarten, Druk nogmaals op F12 ( of een andere toets ) om de BIOS wederom te openen.

- Kies "Windows Boot Manager"

- De computer zal starten als gewoonlijk. Log in. Als het bureaublad geladen is dan druk je op "Afsluiten => Opnieuw opstarten.

- Druk nogmaals op F12 ( of een andere toets ) om de BIOS / UEFI te openen

- Ga wederom naar het tabblad "Boot" en kies wederom voor  "Change Boot Mode Settings"

- Kies nu voor "UEFI Boot Mode, Secure Boot ON"

- Sla de instellingen weer op door te drukken op F10 Save & exit.

De computer zou normaal moeten starten en het probleem zou opgelost moeten zijn.

Laat maar weten of het geholpen heeft...
Succes  :icon_good:

anjaatje

bedankt voor je reactie maar helaas, niet gelukt.

Reinier

Van HP : https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktops-Archive-Read-Only/A7-Me-FW-Downgrade-Request-Me-Spilock-Failed/td-p/5396196

Er wordt ook gehint op een mogelijke defecte geheugen-module dus je zou ook eens een memtest kunnen draaien...

Het komt bij alle merken moederborden en merken pc's voor, een echte oplossing wordt niet aangedragen.
Ik zou overwegen om alle belangrijke bestanden te backuppen die bewaard moeten blijven en dan Windows opnieuw te installeren...

lucas

Zou ook de harde schijf even checken ik zie wel oplossingen dmv een biosupdate.

anjaatje

Bios update via hp site gedaan maar dat loste het probleem ook niet op. Ga morgen met de memtest aan de slag. Tot zover bedankt. Ik hou jullie op de hoogte

anjaatje

Goeiemorgen. heb de pc aangezet en krijg nu direct blauw scherm met de melding: driver pnp watchdog. En weer heel veel mensen met dezelfde klachten maar niet een directe oplossing. Misschien weten jullie raad?

Reinier

Als je opstart in "Veilige modus",  krijg je dan ook een BSOD..?

anjaatje

Ik kan helemaal niet in veilige modus. Ook niet recovery. Ik ben nu schijfcontrole aan het uitvoeren ( benaderd in hp management ) maar daar gaat hij nu oneindig mee door omdat hij niet door de fout komt.
Hoe doe ik een memtest als ik alleen in bios kan?

Reinier

Probeer te booten van een Linux Live-cd / usbstick ( Ubuntu bijv. ) of Gandalf'sWin7PEx64--07-24-2018

Op de laatste staan een hele zwik hulpprogramma's waarmee je e.e.a. kunt testen / uitvoeren, waaronder ook schijfcontrole / SMART uitlezen en memtest...

lucas

Hmm blauw scherm, fout in schijfcontrole waar die niet door heen komt. Waarschijnlijk toch een HD probleem?
Zou zekerheidshalve eerst eens proberen de data veilig te stellen.

Reinier

Inderdaad, dat had ik in post #4 reeds geopperd....
Als de HDD rot is gaat een nieuwe installatie ook niet helpen, dan moet eerst de schijf vervangen worden......

anjaatje

Hallo, het ging om de HHD schijf. de opstartschijf ( c ) is in orde. Alleen de meeste programma's en bestanden staan op de D ( HHD) schijf. Mijn oude pc kan ook niet opstarten met deze schijf erbij. Als ik de schijf na het opstarten aansluit, is er niets aan de hand, maar de schijf is niet toegankelijk. Ik heb op de website van deze schijf ( Sea Gate) gekeken en daar stond wel een bootable programma maar ook dat werkte niet. Is er nu nog een mogelijkheid om gegevens van deze schijf te halen? Of heb ik gewoon domme pech? In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Reinier

Lees reactie # 9 nog eens...
Dat is dé manier omdat de schijf dan niet gebruikt wordt door Windows of de bootmanager.
Sluit een usbstick aan, boot de pc met de Linux live-cd op Win PE en dan kun je de bestanden van de defecte schijf overzetten...
Als ook dat niet lukt is de enige optie naar mijn mening een data-recovery bedrijf maar dat gaat serieus geld kosten...

Dus afhankelijk van de waarde van de data op de bewuste schijf kun je daar wel of niet voor kiezen.
Overigens is het de vraag of de data die dan gered kan worden ook nog dusdanig onbeschadigd is dat deze ook bruikbaar is.....

anjaatje

Ik heb dat gedaan en de pc start ook op maar dan heb ik geen muis of toetsenbord. Dus kan ik niets aanklikken. heb muis en toetsenbord ook al geprobeerd opnieuw aan te sluiten maar dat werkt helaas ook niet

SMF spam blocked by CleanTalk