Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hoe backup maken van berichten Outlook Live ?

Gestart door Dribbel, donderdag 07 maart 2019, 14:36:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dribbel

Dag allemaal,

Ik wil van al mijn e-mails inclusief inhoud een backup maken. Het gaat om Outlook Live, voorheen Hotmail.

Ik wil ten allen tijde mijn oude e-mails weer in kunnen zien, maar dan niet vanuit Outlook zelf. Deze wil ik weer leeg hebben.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op een eenvoudige manier kan doen ? Helaas lukt het mij niet om meerdere berichten in één keer te selecteren. Het moet dus per bericht en dat is niet te doen.

Ik heb wel informatie gevonden, maar dit leek verouderd.

Ik heb wel postvak exporteren aangeklikt in Outlook, maar dit duurt nu al dagen.
Ik weet niet zeker of dit ook hetzelfde is als wat ik bedoel en ik voel ook niet de behoefte om nog oude verwijderde emails te downloaden. Het gaat echt om mijn huidige berichten.

Ik kan, na afloop, mijn postvak ergens downloaden. Het feit dat ik het ergens moet downloaden voelt alsof het niet veilig is en zometeen een ander in mijn mailbox kan kijken. Ik heb dus ook spijt van deze actie, maar ik kan niet meer terug.

Ik wil op termijn van Outlook af.

Reinier

Vraag is: hoe benader je je email, via de browser of gebruik je een email-programma ( Windows Live Mail, Thunderbird, ...? )


Reinier

in dat geval is de makkelijkste manier om gewoon een email-programma als Thunderbird te installeren, daarin de account aanmaken die je nu via de browser gebruikt en vervolgens alle email daadwerkelijk op de pc binnen te halen.
Dan komen ook de bijlages mee.
De juiste instellingen van de servers, poorten etc. kun je via Google achterhalen.

Als je de accounts instelt als "POP3" accounts, worden de mails na het binnenhalen op de pc automatisch van de online mailserver verwijderd.
Heb je ze eenmaal binnen op je pc, dan kun je er met "MailStore Home" ook eenvoudig een backup mee maken in verschillende formaten zodat je deze backup in verschillende mail-programma's weer kunt importeren. :icon_good:

Dribbel

Dag @Reinier,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik was al bang voor dit antwoord. Ik was zelf ook al een tijd aan het zoeken en kwam eigenlijk niet verder.
Ik dacht er zelf ook al aan om de e-mails door te sturen naar mijn andere e-mailaccounts, maar dan krijg ik zo'n overload aan e-mails etc. Ik kan het met één van mijn accounts wel even checken, die is nog vrij leeg.

Ik vind dat van Thunderbird wel een goed idee. Dan zou ik alles van Hotmail / Outlook Live op kunnen halen ( als ik jouw bericht goed begrijp ) en dan een backup maken. ( Als dat een beetje makkelijk gaat. )

Ik heb een Dual Boot van Linux en Windows. Ik gebruik voornamelijk Linux. Thunderbird wordt ook standaard 'meegeleverd' met Linux en die kan ik heel makkelijk installeren.

Eén van de redenen waarom ik Thunderbird niet heb geinstalleerd, is omdat ik bang ben dat dit net zo onveilig is als Hotmail / Outlook Live. Vooral in combinatie met Firefox. ( Linux Mint is volgens mij wel veilig. ) Thunderbird is toch een onderdeel van Firefox ?

Heb jij enig idee hoe het met de veiligheid en privacy van Thunderbird staat als ik het gewoon op mijn pc heb geïnstalleerd ( daar heb ik nooit bij stil gestaan ) ? Wat is jouw persoonlijke ervaring / kennis ?
Is het net zo ''lek'' / ''privacy-onveilig'' als Hotmail / Outlook Live ?

Als ik het zo lees, dan voelt het alsof ik met Thunderbird weer wat meer regie heb / krijg, dan met Hotmail / Outlook Live. ( Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. )

Mailstore Home ken ik niet. Heb jij hier persoonlijk ook ervaring mee ? ( Ik geloof niet zo in het woord 'gratis'. )

Jouw opmerking: 'Als je de accounts instelt als "POP3" accounts, worden de mails na het binnenhalen op de pc automatisch van de online mailserver verwijderd.'
Mijn antwoord: 'Ik zal je uitleg goed lezen en kjken hoe ik dat kan realiseren. Klinkt ingewikkeld, maar misschien valt dit wel mee. Bedankt.'

Ik denk dat jouw optie: 'Het installeren van Thunderbird', de snelste en beste optie is.

Krijg je met Thunderbird ook allerlei advertenties etc. te zien ? ( en/of kan je dit ook uitzetten ? )

Als ik het goed heb gelezen, dan heb ik dus twee opties; een huidig emailadres gebruiken ( zoals bijvoorbeeld Outlook / Hotmail ) of een nieuwe aanmaken.
Aan het nieuwe e-mailadres zitten dus kosten verbonden en ik zal dus zelf een aanbieder moeten vinden.

Moet ik naast de kosten van een nieuw e-mailadres ook nog extra hostingkosten betalen voor de ruimte zelf ( de opslag ) ? Ik ga er vanuit van wel, mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik dit graag.

Ik wil hoe dan ook op termijn van Hotmail / Outlook Live af, maar ik zal het ook fijn vinden als ik in de toekomst ook eens van hostingprovider kan wisselen.

Kan ik ook ( vanwege de backup ) eerst Thunderbird opstarten met mijn Outlook Live-adres en als daarna de backup klaar is, Thunderbird deïnstalleren en opnieuw installeren met een nieuw e-mailadres ( van een nieuwe provider ) ? Ik kan misschien ook wel een andere aanbieder zoeken voor een mailbox. Alleen heb ik geen idee welke.

lucas


Reinier

Thunderbird wordt gemaakt door Mozilla, die maakt ook Firefox inderdaad maar wat dat met Linux Mint te maken heeft..?
Linux Mint is gewoon een fork van Ubuntu en net zo (on) veilig als elke Linux distributie.

Backup van je mail maak je met MailStore Home zoals eerder vermeld, dat kan met vrijwel elk mail-programma overweg, kijk op de website van Mailstore welke progeramma's ondersteund worden.

Thunderbird is gewoon veilig en advertentie vrij, ik gebruik het al bijna 3 jaar, zonder enig probleem.
Je moet alleen je koppie erbij houden, net als met elk ander mail-programma als je mail van onbekende / wazige afzenders ontvangt en daarvan nooit bijlages openen.
Als je dat doet is het net zo (on) veilig als elk ander programma.

Het grootste risico, als het gaat om virussen en ad- / malware, zit achter het toetsenbord, dat blijkt telkens weer.

Je kunt toch gewoon een gratis Gmail email-account aanmaken, zoveel je wilt en die stel je in in Thunderbird, dan heb je geen webbrowser meer nodig en je hebt al je mail overzichtelijk in 1 programma...?

Ik heb een eigen .NL domein met webhosting en 3 Gb schijfruimte, dat kost € 3 / maand en € 10 /jaar voor de domeinnaam.
Dat domein is dus niet ISP gebonden, zolang je de webhosting betaalt blijft dat werken en kun je dus probleemloos van ISP wisselen.
Ik heb nog nooit een mail-adres van een ISP gebruikt.
Dus voor rond de € 50 / jaar incl. BTW heb ik via mijn domein de beschikking over mijn "eigen" mailserver.
Ik bepaal dus zelf hoeveel email-accounts ik aanmaak.
Raakt 1 mailbox vol spam dan trap ik die eruit en maak een nieuwe aan.

Je moet 2 of 3 email-adressen aanmaken die je puur privé gebruikt voor familie, vrienden, overheid, huisarts etc.
Daarnaast maak je er 2 of 3 die je als "honingpot" ofwel spam-vanger gebruikt ( dat doe ik met de gmail-accounts ).
Deze mail-adressen gebruik je dan op websites, webshops etc, waar om een mail-adres gevraagd wordt voor 1 of ander..
Op deze manier hou je je eigen mailserver schoon en al loopt die box van gmail vol, kan jou dat schelen.,.?
Maak je toch een nieuw gmail-adres aan en de spambox trap je gewoon uit Thunderbird, einde probleem...

Je moet niet te moeilijk en ingewikkeld gaan denken, het is zo simpel..
En je hoeft Thunderbird niet opnieuw te installeren, je verwijdert gewoon het betreffende mail-account wat je niet meer gebruikt en klaar ben je.
Daarna kun je ook een nieuw account toevoegen en je hebt de boel weer op orde... :icon_good:

Dribbel

Dag Reinier,

Ik ben blij dat je hebt gereageerd. Hartelijk dank. Door diverse omstandigheden, had ik even een time-out nodig, dus excuses dat ik zo laat reageer.
Ik zal je antwoord bestuderen / lezen en ik zal binnenkort met het e.e.a. aan de slag gaan.

Reinier

Geen probleem hoor..
Lees alles rustig op je gemak door en maak er desnoods op een kladblok een blok-diagram van wat je wilt gaan doen, hoeveel mail-adressen, hoe je die verdeeld etc.
Dat maakt het een stuk overzichtelijker.
Mocht je in een later stadium nog meer vragen hebben, stel ze gerust  :icon_good: :icon_good:

Dribbel

Dank je wel @Lucas en @Reinier.

Ik moet er binnenkort denk ik even rustig de tijd voor nemen.

Ik denk dat mijn verhaal wat moeilijk uit te leggen is.

Wat ik eigenlijk zoek is gewoon een veiliger e-mailprovider. G-mail en Outlook etc. vertrouw ik niet en daarom wil ik er ook vanaf.

Ik ben bang, dat als ik zometeen via Thunderbird, mijn Outlook-emails ontvang, dat Outlook nog steeds mijn data in kan zien, want volgens mij blijft dat principe hetzelfde. Tenzij ik mij vergis ?

Als je kijkt hoeveel bedrijven mijn data ' in kunnen zien ' via Outlook, dan wordt ik er gewoon misselijk van. Deze week ontdekte ik een lijst binnen advertentievoorkeuren waarin je precies kan zien welke bedrijven de 'beschikking' hebben over mijn data.

Ik heb ook steeds het gevoel, dat er op allerlei gebieden wordt 'meegekeken' en feitelijk geven ze dit zelf ook aan.

Ik heb een tijd geleden Protonmail gedownload, maar ik vind de versie die ik heb niet zo prettig werken en alles wordt 'samengetrokken' wat ik onhandig vind.

In ieder geval zal ik binnenkort dus Thunderbird in gaan stellen.

.......Ik dacht dat Firefox gelinkt was aan Thunderbird en dat Firefox dus alles in zou kunnen zien ( mijn e-mails etc. ) Misschien zit ik er ook wel naast.
Ik denk dus dat het installeren van Thunderbird ( zoals jij volgens mij aangaf ), de beste optie is.

Ik denk ook dat ik de mailbox van mijn e-mailprovider vaker moet gebruiken. Hij werkt alleen niet zo prettig, maar volgens mij is hij veiliger dan Outlook.
Misschien dat ik die en Protonmail het beste kan gebruiken voor privacy-gevoelige info.

@Reinier; ook bedankt voor je tips. Laatst vertelde een medewerker van mijn provider mij ook het e.e.a. over het aanmaken van meerdere e-mailadressen. Komt denk ik min of meer overeen met jouw verhaal.

Ik vind het een akelig idee, dat men gewoon mijn adresgegevens in zou kunnen zien, want feitelijk gebruikt 'Outlook' alles.

Er zijn alternatieven, alleen het is denk ik even zoeken.

Ik heb in het verleden ook een eigen .NL domein gehad met mijn eigen e-mailadres, maar deze e-mails kwamen wel binnen via Hotmail en dus heb je weer hetzelfde 'probleem'.

Reinier

#10
Thunderbird en Firefox worden beide ontwikkelt en uitgebracht door Mozilla.
Voor zover mij bekend kijken beide niet naar elkaars internetverkeer, Firefox heeft ook geen integratie van / voor Thunderbird.

CiteerIk ben bang, dat als ik zometeen via Thunderbird, mijn Outlook-emails ontvang, dat Outlook nog steeds mijn data in kan zien, want volgens mij blijft dat principe hetzelfde.
Dat klopt, dat maakt geen verschil.
Als je daar vanaf wilt is de enige oplossing afscheid nemen van je Outlook email-adressen zodat er geen mail meer via de servers van Outlook loopt.

Je kunt overigens ook voor alleen email-hosting kiezen zoals bijv. bij TransIP maar er zijn uiteraard meer aanbieders.

Ik heb het mailadres van mijn provider nog nooit gebruikt omdat je dan iedereen die dat adres heeft je nieuwe adres moet gaan mailen als je van provider verandert.

CiteerIk heb in het verleden ook een eigen .NL domein gehad met mijn eigen e-mailadres, maar deze e-mails kwamen wel binnen via Hotmail en dus heb je weer hetzelfde 'probleem'.
Dan heb je toch iets verkeerd gedaan want dat is domweg onmogelijk.....of je moet op de mailserver een zgn. "forwarding" hebben ingesteld van je .NL domein naar je Hotmail email-adres.

Als je niet wilt dat Google, Outlook of weet ik wie in je mail meekijkt is Protonmail of een eigen mailserver / mail-hosting de enige oplossing.

Hans

Ik gebruik al een tijdje GMX ook dit is net als Proton een Zwitserse mail provider en wat overzichtelijker als Proton.
https://www.gmx.com/

Veng

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

SMF spam blocked by CleanTalk