Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hardware

Gestart door Kees, donderdag 15 februari 2018, 18:39:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Avond allen

Sinds kort of eigenlijk al een maand is mijn pc al vanaf het moment van aandoen bezig met constante zoemend geluid. Het is een BBBBBBBBBBBBB geluid in ZZZZZZZZ toon. Ik heb vermoeden dat het de harde schijf is. Harde schijf is binnen met schroeven vastgemaakt aan de bevestiging. Van mijn SSD schijf heb ik geen last van. Ik ben met 2 monitor bezig en daarbij heb ik alleen webbrouwser en soms netflix app aan. Ik zit op WIN10

Wat is de oplossing? Ik moet ook even bij zeggen dat de binnenkant van pc stoffig is toen ik hem openmaakte

Reinier

Het lijkt mij eerst zaak dat je de oorzaak van het geluid vaststelt.
Dat kun je bijv. doen door de voedingsstekker van betreffende HDD eruit te halen. Is het geluid dan weg dan weet je dat je goed zit.
Je kunt de schijf dan monteren d.m.v. rubbertjes tussen de schijf en de kast of schroeven om akoestische demping te realiseren.
Bekijk anders dit artikel eens of je daar iets mee kunt...

Het kan ook een kastventilator zijn of je processor-koeler.
Door deze te blokkeren ( met bijv. een saté-prikker ) controleer je dat.
Geluid weg, fan de boosdoener. In veel gevallen zit er dan speling op het lager van de ventilator-motor.
Je kunt dat geluid vaak tijdelijk verhelpen door een druppel naaimachine-olie in het lager te laten lopen ( onder de sticker in het midden ).
Anders is vervanging de enige andere oplossing.

Kees

Hallo

Ja ik weet zeker dat het de harde schijf is. Ik voel het aan de buitenkant van de computerkast en dat zit bij de harde schijf. Wanneer ik ook de systeemkast tegen elkaar lichtjes druk, komt er een ander geluid vrij.

Dus de bevestiging is het probleem hier? Geluid dat een harde schijf maakt is vrijwel normaal vanwege de deeltjeslezer beweging ?

Oke, bedankt voor de link, even kijken hoe dat in elkaar zit

derkdejong

hmm, even de voedingsteker uit een draaiende schijf in een systeem halen, dat lijkt me een af te raden actie omdat de schijf zonder qua actie gestopt te zijn wordt stilgelegd en noodzakelijke acties worden onderbroken.... terwijl we van dataschijven hoer altijd aandringen op alléén veilig verwijderen....

Reinier

Uiteraard haal je de voedingsstekker van betreffende HDD eruit als de pc is uitgeschakeld, niet als deze in bedrijf is maar dat leek mij vrij logisch, vandaar dat ik dat niet expliciet heb vermeld.

Als je 100% zeker bent dat het de HDD betreft dan is resonantie-ontkoppeling de enige oplossing buiten het vervangen van de schijf door een SSD.
De trillingen worden veroorzaakt door de motor die de platters aandrijft, niet door de lees- en schrijfkoppen die een fractie van een mm boven de platters zweven.
Die maken nl. geen fysiek contact met de bewegende delen, doen ze dat wel dan raken de platters geschadigd.

In de eerder gegeven link worden een aantal oplossingen besproken die zowel resonantie tegen gaan als ook geluidsdemping en koeling van de schijf zouden bevorderen.....
Een niet te onderschatten factor in het geheel is ook de bouwkwaliteit van je behuizing.
Een kast van ( on-eerbiedig gezegd ) pisbakken-staal zal veel sneller resonantie opleveren dan een kast van degelijk staal of aluminium uit een hoger prijs-segment...

Kees

Hoe kan ik dan achterkomen dat het de harde schijf probleem is als de pc niet in bedrijf is? Ik zei al dat het constant gebrom is wanneer de pc aanstaat.

De harde schijf zit ver van de ventilator en andere onderdelen. De voeding zit aan de achter onderkant. Harde schijf aan de voorkant boven. En aan de behuizing in de buurt van hardeschijf onderdeel voel ik hem al

Is het mogelijk om harde schijf te vervangen voor een ssd? Harde schijf is een tweede schijf waar ik veel bestanden opsla. Besturingsysteem zit op ssd. Maar dat hoeft eigenlijk niet. Ik ga dat uitproberen met die rubbers


lucas

Als de harde schijf is uitgeschakeld zoals omschreven en je start de computer weer op en het bijgeluid is weg. Dan is de HD de veroorzaker. Is het bijgeluid niet weg dan ligt het niet aan de HD  :lachnee:

HD vervangen voor een ssd is mogelijk  :yess:

Kees

Ik vind die silentmax hd wel handig. Is het ook echt nodig? of is de koeling in de pc genoeg? Ik heb voor ventilator, processor ventilator en achter ventilator.

Anders ga ik voor sharkoon hdd vibe voor 13 euro. Is het ruimte wel genoeg? Ik heb FD 3500 ?

Reinier

Je bedoelt een Fractal Design 3599 kast, deze..?

Kees

Yep, die bedoelde ik

Tijdens googlen naar de informatie over hd geluid  kwam ik op een ander site iets anders tegen, namelijk met visdraadjes je hd bevestigen? Is dat bekend hier? Raden jullie dat ook aan?

Anders neem ik 1 van die 2. Silentmax HD of Sharkoon vibe

Reinier

Visdraad..?
Nee, van zo'n montage heb ik nog nooit gehoord maarja, sommige mensen zijn inventief.... :icon_eek1:
Zou daar zelf in elk geval nooit voor kiezen... :eusa_naughty:
Zou zelf eerder iets als dit kiezen om de HDD-resonantie te verminderen..
Meer van dat spul op deze pagina.
Ben trouwens benieuwd te horen welk merk & type HDD het is die zo'n resonantie produceert..?

Frank

Als de schijf zo opeens gaat zoemen, kan het heel goed zijn dat één van de lagers aan het slijten is.
De lagers sluiten dan niet meer goed aan en gaan dan zoemen, tikken of ratelen.
Kun je verder niets aan doen en waarschijnlijk gaat het alleen maar erger worden na verloop van tijd.
Heb ik veel meegemaakt bij Maxtor en goedkope WD schijven.

Wil je helemaal van het geluid af zijn, dan zou ik geen tijd en geld steken in het verdoezelen van het geluid, maar in een SSD.
Die maken namelijk helemaal geen geluid :-)

Reinier

Inderdaad...wat die Maxtor-schijven aangaat, 100% mee eens, 9 defect in 1,5 jaar...drama-schijven waren dat.
Met WD, Samsung en Toshiba dat tot op heden nog niet meegemaakt...
Denk dat Frank gelijk heeft  :yess: , vandaar dat ik eerder vroeg naar merk & type HDD..
Als je dit echt wilt oplossen dan de HDD vervangen voor een nieuwe ( 5400 Rpm volstaat voor een schijf die als "opslag" wordt gebruikt ) of een SSD.

Kees

Oke dit is wat ik gedaan heb. Systeemkast opgengemaakt en zag dat de witte beugel waar de harde schijf (Westerndigital) in zit, een beetje uitsteekt.
Ik probeerde hem verder in te duwen om de witte beugel op zijn plek in de bevestiging te zetten. Lukte niet. Toen haalde ik de beugel uit en zag aan de onderkant 2 lettertypes A en B waar je de schroeven (met rubbers, ja ik heb rubbers?!). De harde schijf was op A bevestigd.

Ik heb de harde schijf uit de beugel losgedraaid en rubbers in B kant gezet en harde schijf erop vastgedraaid. De beugel zit nu zodanig dat hij op zijn plek zit

Geluid is er nog, alleen iets wat minder.

Frank, komt dit dus door de lagers? Ja het is 2TB geheugen!


Frank

Het ligt er aan wat voor geluid het is :-)

Een ZZZZZZZZZZZZZZZZ "gezoem" komt meestal van de lagers die de platters laten draaien, dat kan 5400, 7200, 10000 of 15000 toeren zijn.
Afhankelijk van het toerental zal de zoemtoon ook hoger of lager zijn.
Maar er bestaat ook een kleine kans dat de platters in jouw schijf niet helemaal in balans zijn. Maar dat gebeurd niet van het een op het andere moment, dat is meteen uit de fabriek al zo.
Dat kun je voelen door de schijf uit de kast te halen, systeem aanzetten en de harde schijf met je hand vasthouden.
Als de schijf in je hand trilt, dan zijn de platters uit balans. ligt de schijf "stil" in je hand is het allemaal in balans en komt het gezoem inderdaad uit de lagers of misschien zelfs wel de motor.
Wanneer het gezoem overgaat naar een piepend/schrapend geluid, moet je als de wiedeweerga je schijf gaan vervangen zolang het nog kan :-)

Het standaard krrkkrrrrrkrrrrkkkrrrrrkk geluid komt van de koppen die heen en weer schieten, dat is het normale geluid. Bij de ene schijf is het meer hoorbaar dan bij de ander.

Maar hoe dan ook, het gezoem van een harde schijf kun je zelf helemaal niks aan doen behalve met geluiddempende materialen gaan werken wat wel voor vermindering kan zorgen, maar nooit helemaal weg is.
Het wil niet meteen zeggen dat de schijf kapot is, maar als van het een op het andere moment het gezoem er gekomen is, is het in ieder geval zeker dat je schijf er niet béter op geworden is.

SMF spam blocked by CleanTalk