Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Computer stopt na ongeveer 20 tot 40 minuten tijdens gamen

Gestart door Jorik2701, woensdag 22 juni 2022, 10:12:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jorik2701

Goedendag,
Ik heb wat hulp nodig. Ik heb 3 weken geleden een RTX 3080 ROG STRIX 12 GB kaart gekocht en elke keer na ongeveer 20-40 minuten gamen klapt mijn scherm op zwart (geeft mijn beeldscherm ook aan geen input) en na 2 a 3 seconden erna gaat mijn pc uit. Ik kreeg geen blauw scherm, beeldscherm loopt niet vast. Het enige wat gebeurt is dat mijn beeldscherm op zwart gaat en geen input heeft en daarna gaat mijn hele pc uit. Wie kan mij helpen met dit probleem?
Ik heb mijn pc al meer dan een jaar en pas na het vernieuwen van de videokaart is het probleem ontstaan. Ik heb zelf al een aantal stappen ondernomen zie hieronder:
-Videokaart uit de sleuf gehaald en opnieuw erin gestopt. Videokaart zit overigens in de bovenste sleuf. Dat schijnt volgens de gebruiksaanwijzing van het moederbord de beste plek te zijn als je 1 kaart gebruikt.
-Ik heb drie kabels nodig van de Videokaart naar de voeding. Ik heb de kabels opnieuw losgehaald en weer opnieuw erin gestopt. Ik heb gecontroleerd dat ik niet per ongeluk een CPU kabel heb gebruikt. Daarnaast zit aan de Videokaart kant van de kabel 2 uiteinden. Net zoals de letter Y. Ik gebruik elke keer niet allebei de uitgangen, maar voor elk stroompunt een nieuwe kabel.
-Voeding er helemaal uitgehaald en de kabels aan de voedingskant er opnieuw in gedaan. Dit is overigens een 1200W voeding. Dat zou ruim voldoende moeten zijn.
-BIOS van videokaart helemaal verwijderd met DDU (een programma on je BIOS compleet te verwijderen) en opnieuw geïnstalleerd.
-Userbench gedraaid om te kijken of daar nog resultaten uit komen dat een bepaald onderdeel slecht draait. Hier kwam vrij weinig uit
-MSI Afterburner gedownload om de temperaturen in-game te zien.
Temperaturen:
-CPU rond de 52 graden
-Moederbord rond de 35 graden
-Videokaart rond de 72 graden

Dit zijn mijn Specs van mijn pc
-CPU Intel core I5 11400F
-NZXT Kraken Z63 CPU koeler. De Fans van dit systeem aan de voorkant van mijn pc geplaatst met 2 140mm fans
-gigabyte Z490M moederbord
-RAM Hyperx Fury 16GB 3200 MHZ 2 modules
-Gigabyte SSD van 1 Terabyte
-Corsair HX1200 W
-2 140 mm fans aan de bovenaktn van mijn kast geplaatst
-1 120mm Fan aan de achterkan van mijn kast geplaatst.
-Case van Corsair 4000D



Laatste wijzigingen
-Videokaart vervangen
-Windows 11 gedownload (4 a 5 weken geleden)
-Voeding van 650W naar 1200W. Kan het zijn dat deze niet meer goed is?

Conclusie:
Zolang ik mijn pc gebruik voor werk of andere werkzaamheden waarbij de videokaart niet wordt gebruikt is er niks aan de hand. Pas zodra ik een game opstart (bij meerdere games geprobeerd en klapt er alsnog na 20 a 40 minuten uit) en de videokaart nodig is ontstaat het probleem.
Ik denk zelf dat het een overbelasting/oververhittings probleem is.
Kan het zijn dat het probleem komt door mijn CPU of moederbord. Dit is pas mijn eerste pc die ik zelf in elkaar zit, maar mijn CPU en moederbord zijn niet de beste van de beste en misschien kunnen die mijn Videokaart belasting niet aan.

Hulp is meer dan welkom

Gr Jorik

Jorik2701

Belangrijk om nog te vermelden: Ik dacht dat het aan de videokaart zelf lag. Ik heb de videokaart na alle beschreven stappen teruggestuurd en een nieuwe gevraagd. Hier heb ik hetzelfde probleem.

Jurjen

#2
Hallo Jorik, welkom op pchelpforum!  :yess:

Goeie kaart uitgekozen! jammer dat je er alleen problemen mee hebt.
Als ik jou verhaal zo lees, moet dit bijna wel een voeding probleem zijn.
1200 watt voeding is voldoende, maar zodra hij wordt belast valt hij uit.
Zit hij vol stof?
Is deze nieuw aangeschaft?  :respect:




Jorik2701

Hallo, ik heb de voeding helemaal nieuw gekocht. Er zat dus geen stof op.

Jurjen

#4
Heb je de oude voeding nog?
Zou je het daar eens mee willen proberen?
Zou je ook eens andere software i.p.v msi afterburner willen gebruiken om de temps te meten.
bijvoorbeeld open HW monitor?

Verder kan het dan nog bekabeling zijn, heb je alle 3 kabels naast elkaar ingeprikt?
Wil je anders eens 1 erboven in prikken bij je voeding.


Jorik2701

Oude voeding heb ik niet meer en zou ook niet voldoende zijn. Ik had een 650W voeding (niet modulair) en ik heb nu een 1200W modulaire voeding.
Ik heb standaard Speccy op mijn pc staan om de temperaturen bij te houden. Daar komt ook niks geks uit.

Kabels op een andere plek prikken heb ik al gedaan. Ik heb aardig wat plek op mijn 1200W voeding.

John

Is de zijkant van je pc open of dicht als die eruit klapt, dit ivm de koeling van je pc, en staat de pc vrij :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Jurjen

Als de temps goed zijn, kunnen we verder naar de voeding.
Via deze LINK kun je de psu testen.
Zou je deze eens een stress test willen laten uitvoeren?
kijken wat er dan gebeurd.

De 650W zou krap zijn, maar zou wellicht nog kunnen.



Jorik2701

@John Pc open en dicht getest. Bij allebei gaat het fout helaas. Desktop staat op mijn bureau. Rondom helemaal vrij zodat alle lucht overal heen kan.
@Jurjen Ik heb het programma gedownload. Ik zie dat aan de linkerkant bij het kopje 'test' een test kan draaien. De test staat standaard op 30 minuten. Moet ik de stresstest 30 minuten draaien? En ik ben bang dat mijn er dus uitklapt. Slaat dit programma de resultaten nog ergens op zodat ik dit met jullie kan delen?

Jurjen

Gewoon de test runnen, het is juist de bedoeling om te kijken wat er uitkomt bij de test.
Je kan printscreens maken en delen als bijlage :)

Jorik2701

Stresstest gedraaid en na 16 minuten stopt mijn pc er inderdaad mee. Zie 1e printscreen.
Ik heb daarnaast het Windows logboek geopend en ik zie deze foutmelding. Wat is dit precies?

Jorik2701

Ik zie ook deze melding in het Windows logboek. Dit lijkt mij ook niet echt oke. Als ik de Kernel-Power 41 foutmelding google, zie ik wel weer een hoop mogelijkheden waar het aan kan liggen.
Suggesties?

Jurjen

#12
Ah kijk! nu komen we verder  :yess:

Nu kunnen het 3 dingen zijn wat er mis kan zijn.
1: CPU
2: RAM
3: PSU

CPU gebeurd bijna nooit wat mee. tenzij je temps het dak uit gaan.
Wel is je cpu package hoog. let op zodra dit rond de 90 graden wordt kunnen er problemen ontstaan.
Wellicht dat je nieuwe koelpasta op je processor kan gooien, en kijken wat er dan met de temps gebeurd.

vervang je koelpasta door: Arctic silver 5 of Arctic mx 4.  :yess:

Verder: Je ram geheugen zal denk ik prima zijn, maar voer even een memtest uit, die van windows zelf is prima voor nu. (kijk ook of je xmp profiel van je ram op normaal staat)
Daarnaast: Toch je PSU, wat ik denk dat het geval is. :icon_frown: Je zou een voeding kunnen halen bij een winkel, testen en vervolgens terug brengen?
Vaak kan dit bij de meeste computer winkels. en krijg je gewoon je geld terug.  Dit is de beste manier om te testen of je voeding wel oke is. 


Jorik2701

Het lijkt erop dat het toch in de koelpasta zat. Niet te geloven. Ik heb mijn Processor pas 1,5 jaar en toen koelpasta aangebracht. Wel koelpasta die ik bij de koeler kreeg en dat kon misschien goedkope rommel zijn. Nu Artic silver 5 gebruikt en het probleem lijkt te zijn geholpen. Bedankt allemaal!

Jurjen

Ah top! dus toch de temps van je cpu dan!  :eusa_dance:
Bij de standaard koeler van intel wel, bij wat moderne krijg je vaak wel goede pasta mee.

Maar mooi dat het is opgelost!
Mocht er toch nog problemen ontstaan, laat maar weten!  :respect:

SMF spam blocked by CleanTalk