Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Vraag over toetsenbord ASUS TUF Dash F15 en alt codes

Gestart door wimwarman, woensdag 23 februari 2022, 01:24:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimwarman


Hoi allemaal.
Ik heb deze week een ASUS TUF Dash F15 FX516PC-HN095T, 15.6" Gaming laptop aangeschaft.
Het toetsenbord is compact en heeft geen numeriek toetsenbord aan de rechterkant.
Weet iemand hoe ik de ALT codes kan laten werken op dit toetsenbord?
Ik heb een extern numeriek toetsenbord van Trust geprobeerd (vrij goedkope van zo'n 11 euro), maar daarmee kreeg ik het niet voor elkaar. Numlock stond uiteraard aan.
Ik hoop dat iemand een goede tip voor me heeft qua instellingen of alternatieve mogelijkheden. :)
Bij voorbaat dank.

Jurjen

Omdat het toetsenbord ook geen numlock key heeft, kun je dit proberen?
LINK

wimwarman

Citaat van: Eskimo op woensdag 23 februari 2022, 08:57:40
Omdat het toetsenbord ook geen numlock key heeft, kun je dit proberen?
LINK


Dank je wel. Dit zou wel eens goed kunnen gaan werken.
Ik heb het even gedownload en ik ga het nog uitproberen.
Even heel concreet, want er staat op die site een meeeega-uitleg over wat er allemaal mee kan....haha.
Kun je dus met dit programma simpelweg een toetsencombinatie instellen, die bijv. Ø meteen maakt? (Wat we normaliter met ALT+157 deden)
Of natuurlijk andere leestekens? Het gaat me met name om een alternatief om een paar extra leestekens direct te kunnen maken. Accentjes e.d. doe ik sowieso al met de rechterALT key en euroteken ook uiteraard. Maar dingen als Ø, ö, ë etc. zouden geweldig zijn als ik daarvoor via autohotkey gewoon zelf een toetsencombi kan maken.
Heb ik dit goed begrepen zo?


wimwarman

O, ik ben er al achter. Handig die tutorial er meteen bij in dat programma. Het is vrij eenvoudig om nu voor elkaar te krijgen wat ik wil.
Dit werkt helemaal prima zo. :-D
Thanks man voor de tip, beste Eskimo.


Jurjen


wimwarman

Het is wel even wennen om de juiste hotkeys te maken.
Die CTRL moet ik even vermijden, want ik had heel netjes CTRL+A = ä  bijvoorbeeld. Maar ja... CTRL+A is normaliter "select all" en dan was ik die functie opeens kwijt...hahahaha.
Ook moest ik even wennen aan dat ik het autohotkeys blijkbaar niet binnen het programma zelf kan afsluiten of zo. Dan moet ik dat via Taakbeheer uitzetten.
Enfin...... eenmaal dit op die laptop en dan mag het van mij aanblijven.
Het is dan een kwestie van dat script met al die keycodes op bureaublad zetten en na opstarten dubbelklikken en ik heb hem wel ongeveer waar ik wil.
Haha, ik raaskal even hardop voor mezelf.
In ieder geval nogmaals bedankt aan Eskimo voor de tip. Het is even voorzichtig uitvogelen hoe het werkt maar dan heb je ook wat.

wimwarman

Citaat van: Eskimo op woensdag 23 februari 2022, 15:43:39
Mooi dat het gelukt is!
:respect: :BeerChug:

Ja, het is zoals ik in een eigen reactie beschreef....eeehhhh even wennen om het op de juiste manier te doen zonder allerlei andere te gebruiken hotkeys in de weg te zitten.
Dat is ff puzzelen. Maar ik heb nu een mooi scriptje gemaakt met allerlei diverse codes, die ik normaliter met mijn numeriek toetsenbord zou doen.
Ik heb het nu op mijn desktop uitgeprobeerd allemaal, dus nu ga ik het op de laptop invoeren. Zal wel OK zijn. Dus mijn probleempje is hiermee opgelost. :-D
Thanks man!  :yay: :yay: :yay: :yay: :bedankt: :bedankt: :bedankt:

wimwarman

Lekkerrrrrrr....op laptop werkt het ook helemaal prima nu.
Ik had nog wel andere oplossingen zoals extra toetsenbord aansluiten, maar dit is natuurlijk veeeeeel handiger zo.
Even lekker mooie en logische codes gemaakt en ik kan nu lekker verder.
Het is verder een fijne laptop hoor. Lekker snel en krachtig. Geen webcam helaas, maar goed, de webcam in mijn vorige laptop was allesbehalve goede kwaliteit. Dus extra cammetje aansluiten, die ik al had....en klaar zijn weeeeeee.....
Alles opgelost. Topic kan in principe gesloten worden. Geen idee hoe dat hier gaat, maar anders doet de admin dat op een gegeven moment wel. :-P

Jurjen

Mooi dat het werkt!
Een los toetsenbord kan indd ook, enkel als je reist is dit natuurlijk onhandig.

Top!  :BeerChug:

wimwarman

#9
Citaat van: Eskimo op donderdag 24 februari 2022, 08:39:15
Mooi dat het werkt!
Een los toetsenbord kan indd ook, enkel als je reist is dit natuurlijk onhandig.

Top!  :BeerChug:

Ja precies. En hoe lang blijft het leuk om steeds dat toetsenbord er maar weer aan vast te koppelen, terwijl je het gevoel hebt dat je gewoon het laptoptoetsenbord zou moeten kunnen gebruiken? Haha!
Het werkt prima zo. Ik heb hem nu ook zo ingesteld dat mijn laptop bij opstarten meteen met mijn gemaakte script gebruikt, ook wel handig.
En wanneer echt nodig kan ik hem met taakbeheer altijd ff uitzetten.
Heb ik met mijn PC bij het uitproberen 1x echt moeten doen want toen had ik blijkbaar iets dermate fout gedaan dat alles op mijn toetsenbord volledig overhoop lag. Gelukkig werkte ctrl/alt/delete nog net wel....hahahaha!
Die tutorial is echt handig, want het laat je precies zien hoe je zo'n script maakt en aanpast. Was voor mij compleet nieuw om zoiets te doen, maar ik kwam er toch prima uit.
Het kleine numerieke toetsenbordje is soms handig (bij muzieknotatieprogramma's bijvoorbeeld) om eraan te koppelen, maar die kan ik gewoon in mijn binnenzak steken als ik onderweg ben...haha.
Nou, genoeg gepraat...hehe....echt tof dit forum. Ik zal zo nu en dan nog wel eens vaker om tips vragen, want ik zie ook dat er vrij snel en tof op wordt gereageerd.
Allemaal zeer hartelijke groeten. :-D  :zwaai:

SMF spam blocked by CleanTalk