Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hoe een partitie verwijderen/maken ?

Gestart door Laurens, zondag 19 december 2021, 12:54:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurens

Ik heb een externe 2,5" harde schijf van 1 TB. Ik zie dat ie verdeeld is onder 2 partities, een van ruim 500 GB en een van ca 450 GB. Ook hebben ze beiden een aparte stationsletter. Hoe kan ik nu van die 2 partities gewoom 1 partitie maken zodat ik een schijf heb van 1 TB ? Welk (simpel/makkelijk) programma heb ik daarvoor nodig ? Alvast dank.

alex

Staat er data op die hd ??????????
Zo niet, kan je in windows de partities weggooien en de schijf als 1 geheel formatteren.
Staat er data op wordt het geheel minder simpel.

Wil u een bericht om wat voor reden weer open hebben.... stuur ff een PM naar één van de admins

Statistieken oude forum (48119 onderwerpen / 396784 reacties / 20911 leden)

Laurens

Hoi, nee, ik heb beide partities al geformatteerd, staat niets meer op...

Laurens


Pearl

CiteerZo niet, kan je in windows de partities weggooien en de schijf als 1 geheel formatteren.
Zo doen dan.

Laurens

Inmiddels gedaan, maar nu ziet de pc de hele schijf niet meer ?? Als ik in de case een andere hd doe, dan is er niets aan de hand, ziet wel alles....

Pearl

Je dient uiteraard wel eerst een partitie aan te maken en die te formatteren in ntfs en er een schijfletter aan te geven.

Laurens

Oeps ! Dat wist ik dus niet, heb ze gewoon verwijderd. Maar dit, zie afbeelding, zie ik nu in schijfbeheer. Het is schijf 2. Lijkt erop dat er nog een 'systeempartitie' op staat ?

Jurjen

Die 2 partities mag je ook weg gooien, er staan namelijk al 2 partities op de C schijf, voor een herstel van je windows  :Kicon_good:
als je daarna klikt op volume verwijderen, kun je ze uitbreiden of 1 nieuwe maken.
daarna vraagt die welke letter en ruimte hij moet hebben.

Laurens

Misschien een domme vraag maar....hoe te verwijderen ? Ik zie nergens een optie staan met verwijderen ?

Pearl

Dat heet volume verwijderen na rechter muisklik op die partitie.

Jurjen

#11
Mocht dit in computerbeheer/ schijfbeheer niet lukken dan stap hieronder:

Dit kun je verwijderen met diskpart, omdat het enkele mb's gaat, kun je ze ook gewoon laten staan.
Als je op een lege partitie klikt, dan: nieuw eenvoudig volume klikt, kun je beide volume's toevoegen.

mocht je toch die partities weg hebben dan deze stappen:

Download diskpart & installeer deze.
klik vervolgens rechts op diskpart.exe en selecteer Run as administrator.
type list disk en druk op Enter, dan select disk X (X is je schijf met je herstelschijf ) en druk op Enter, dan list partition, dan select partition X (X is je herstelpartitie)
en dan delete partition override.


Laurens

Hoi, ik kreeg gisteravond plots bezoek, ga er vanavond of morgen mee aan de slag. Laat t nog weten. Voor nu alvast dank voor jullie meedenken.

SMF spam blocked by CleanTalk