Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Lage of variabele FPS in League of Legends

Gestart door douwez, maandag 27 september 2021, 21:44:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

douwez

Dag mensen,

Ik speel het afschuwelijke spel League of Legends en tot 2 maanden terug ging dat prima. In de tussentijd is er echter blijkbaar iets veranderd: na het booten van mijn laptop hangt LoL rond de 30 FPS, en (vermoedelijk) nadat de laptop een tijdje aanstaat bungelt de FPS de hele tijd tussen 160 en 30, en blijft vaak hangen rond de 30.

Ik speel op een 7 jaar oude Lenovo z51-70 met de standaard aangeleverde voeding. Ik gebruik standaard een cooler pad op maximaal vermogen en RealTemp geeft de volgende temperaturen aan: tussen 36°C en 73°C. Ik heb 8gb RAM, 4.1gb available op dit moment hoewel ik in betere tijden 5.1gb available heb zien staan.
Windows 10 64-bit.

Wat ik heb geprobeerd:

- Malwarebytes Antimalware runnen
- CCleaner laten opruimen, incl. register
- Defragmenteren
- Windows update, drivers updaten, bios updaten, de standaard windows defender updaten en uitzetten
- Alle niet-systeem processen uitzetten
- Alle LoL grafische settings staan al op het laagst
- In-game geluid uitzetten
- Koeling ontstoffen
- Een full repair van de LoL client zelf

Vraag me gerust meer gegevens te delen want ik heb geen idee welke info wel en niet nuttig kan zijn voor jullie!

P.S. een paar posts geleden ging ook over FPS (in Assassin's Creed) maar hier stond vgm niks dat mij kan helpen.
Hieronder ook de Speccy

John

#1
Hallo douwez en welkom hier op Pc Help Forum :icon_biggrin1: :icon_good: :smokin: (ff geleend van Reinier :icon_good: ) Doe eerst ff dit voor een goed overzicht van je laptop :yess: :icon_o_O:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:

na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ). * Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.
Dus de link plaatsen, géén screenshot !
:icon_rolleyes: :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

douwez

#2
Dag John, dank voor het welkom en je antwoord! Hierbij

http://speccy.piriform.com/results/80RNxMfvdbN6JLlNiU5krv5

De oplader is trouwens een ISY Notebook Power Adapter IAC 1102
PRI: 100-249V ~ 50 - 60Hz 1.3A
SEC (OUTPUT): 19V ⎓(Direct Current)= 3.42A

Hans

Ik ben zelf geen gamer maar 1 ding valt mij direct op in je speccy en dat is dat je antivirus uit staat zoals ik dat lees, dan komt de vraag waarom en heb je al eens een scan gedaan met een goede virusscanner.
Antivirus
Antivirus:

Disabled
Display Name:
Windows Defender
Virus Signature Database:
Up to date


Reinier

Buiten wat Hans opmerkt over het niet actief zijn van je virusscanner valt mij ook op dat je schijfruimte nogal krap is.
Schijf is maar 250 Gb groot, verdeeld in 4 partities waarvan de belangrijkste :
partitie 1 nog maar 24% vrije schijfruimte heeft en partitie 4 maar 34%.

Ik zou er voor kiezen deze 5400 Rpm SATA HDD te vervangen door een 500 of 1 Tb SSD i.p.v. een reguliere HDD en Windows compleet schoon te installeren.
Mijn vermoeden is dar je daarmee jouw probleem voor minimaal 85% oplost.

indien je die vervanging dan ook combineert met een goede schoonmaak beurt ( lees: stofvrij maken ) van de laptop, met name de radiator van de cpu / gpu koeler ) is'ie weer zo goed als nieuw
en sneller als toen hij nieuw gekocht werd.

Daarna niet meer gaan rommelen met ext. Antivirus-programma's, Windows Defender doet zijn werk de laatste jaren net zo goed als andere ( niet ) commerciële pakketten waar je onnodig voor moet betalen en het is lichter voor het systeem waardoor de belasting lager is.

douwez

Beste Reinier en Hans,

Bedankt voor de hulp!


Als onderdeel van alle stappen die ik probeer om de FPS weer hoger te krijgen run ik af en toe een full scan met Windows Security. De Real Time Protection staat altijd aan, ik zet deze alleen uit vlak voordat ik LoL ga spelen, en dat was toevallig gister vlak voordat ik deze topic aanmaakte.

Malwarebytes Antimalware (gratis versie) staat normaal uit en gebruik ik alleen voor een 'extra' scan; deze vond de eerste keer dat ik sinds lange tijd scande wel wat dingen die Windows Security niet vond (hoewel dit misschien valse positieven waren).

Omdat ik op dit moment geen geld heb om een goede SSD aan te schaffen, ben ik benieuwd of het voor mij voldoende zou zijn om Windows nu gewoon compleet schoon te installeren, en mijn harde schijf wat leger te maken?
Zoals in de OP vermeld heb ik de volledige binnenkant van de laptop al ontstoft. Bedoel je met de radiator de ventilator?

lucas

Citaat van: douwez op dinsdag 28 september 2021, 18:43:29
Beste Reinier en Hans,

Bedankt voor de hulp!


Bedoel je met de radiator de ventilator?


Ja dus 🤣🤣

Reinier

voorbeeld van wat er bedoeld wordt met heatpipe radiator en ventilator, dat zijn nl. 2 verschillende dingen"

De ventilator behoeft weinig uitleg of verduidelijking, met die oimerking dat, als je de fan-bladen gaat schoonmaken m.b.v. persliucht, je er verstandig aan doet deze te blokkeren om schade aan het lager te voorkomen.

De heatpipe radiator bestaat feitelijk uit 2 delen:
een soort schuim als stoffilter / geluidsdemping en de daadwerkelijke radiator waardoor het koelmiddel circuleert waar de ventilator doorheen blaast.
Daar tussen hoopt zicht het meeste stof op en het is dus zaak dat je dat goed schoonmaakt voor het beste resultaat.

Windows opnieuw, schoon installeren is een optie maar dan moet je echt schoon beginnen, d.w.z. alle partities van de schijf verwijderen en Windows deze zelf
gedurende de installatie laten aanmaken.
Verder geen andere programma's installeren en zeker geen Google Chrome want dat is een drama browser doe voor de nodige ellende zorgt.
Uiteraard daarna in Apparaatbeheer kijken of alle drivers geïnstalleerd zijn, met name de chipset-drivers en een paar keer Windows Update handmatig starten zodat je zeker bent dat alle recente updates aanwezig zijn.

Succes.

Pearl

CiteerStorage 238GB SAMSUNG MZYLN256HCHP-000L2 (SATA (SSD)): 24 °C
Zet er een grotere SSD in?
Temps lijken mij verder wel goed al kan schoonmaken nooit kwaad.

Weet dat als On Drive synct dat de boel aardig traag wordt, indien niet in gebruik, zet 'm uit.

Daarnaast alles wat niets met drivers, anti-virus en een eventuele back-up tool uitvinken of verwijderen uit het tabblad opstarten in taakbeheer of via Ccleaner of Autoruns bij login, wel openen als admin.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autoruns

Hans

250 Gig in 4 partities verdelen lijkt mij ook niet erg handig ik zie ook het nut er niet van in, heb zelf pas nog een HD vervangen door een SSD in een wat oudere laptop en dat ding is weer razend snel.
Je kan eventueel ook een 1 op 1 kopie maken van je huidige HD door een cloon te maken
Een 250 Gig ssd heb je al voor 50 euro zie voorbeeld
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_samsung-870-evo-sata-3-250gb-ssd-1684815.html
Nog een tip ik gebruik zelf al jaren een schoonmaak programma die erg goed werkt de eerste keer duurt het schoonmaken wel lang ongeveer een uur maar werkt fantastisch en veilig.
https://privazer.com/nl/en

Pearl


douwez

Dag allen,

Bedankt voor alle tips.
Ik heb inderdaad al een SSD. En alle onzin had ik al uitgezet bij opstarten :)

Het herinstalleren van Windows lijkt de meeste problemen opgelost te hebben. Ook ben ik overgestapt naar Firefox. Ik heb de herinstallatie geen nieuwe partities laten aanmaken maar dat lijkt gelukkig niet een probleem te zijn.


Reinier

Het aanmaken van nieuwe partitis verzorgt Windows zelf tijdens het installeren, daar je je zelf niet meer an te doen.
Daarnaast is de keuze voor Firefox een goede dat, dat chrome is bagger en zo lek als een mandje.
Succes

Nielheijnsbergen

Ja, het lijkt mij dat het een probleem met het spel zelf kan zijn. Misschien een goed teken om te stoppen met spelen? :ohyeah:
Grapje natuurlijk, al veel leuke reacties hier!

douwez

Citaat van: Nielheijnsbergen op zondag 18 december 2022, 19:22:41
Ja, het lijkt mij dat het een probleem met het spel zelf kan zijn. Misschien een goed teken om te stoppen met spelen? :ohyeah:
Grapje natuurlijk, al veel leuke reacties hier!
Dag Niel, roken bleek helaas niet voldoende voor mijn zelfhaat. Dan zijn er soms drastischer maatregelen nodig

SMF spam blocked by CleanTalk